Minneslatenser och prestanda

Permalänk
Melding Plague

Minneslatenser och prestanda

<font style="font-size: 10pt"><b>Minneslatenser och prestanda</b></font> <small class="small">tisdag 1 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.techreport.com/etc/2005q4/mem-latency/index.x?pg=1" target="_blank">The Tech Report</a> har skrivit en artikel som handlar om hur låga minneslatenser påverkar systemets prestanda. Specifikt ska artikeln förklara om låglatensminnen verkligen är värt det högre priset jämfört med stickor med slöare timings. Timings som 2-2-2-2-5-1T jämförs mot 2,5-4-4-8-2T i flera olika spel och multimediaprocesser. Inte helt oväntat påverkas prestanda enbart marginellt i de flesta program, där prestandaskillnaden i spel är väldigt liten förutom i mycket låga upplösningar. En intressant artikel om man vill veta mer om minnesprestanda i praktiken.
<br />
<br /><i>Although tighter memory timings and a 1T command rate can certainly improve the performance of the Athlon 64's memory subsystem, that improvement doesn't always translate to better application performance. In fact, with the exception of the Sphinx speech recognition engine, moving to tighter memory timings or a more aggressive command rate generally didn't improve performance by more than a few percentage points, if at all, in our tests.</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.techreport.com/etc/2005q4/mem-latency/index.x?pg=1" target="_blank">The Tech Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha nice nästan ingen skillnad ju

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Ah känns väldigt bra, var tvungen snåla sist jag köpte minnen. Hälften av minnena klarar 1T och andra hälften endast 2T så är tvungen köra 2T för att ha mer minne och det känns det än mer värt nu.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Discokungen

Men vafan. Detta förändrar ju grymt mycket Håller mig till mina 400kr/512MB-minnen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fasen jag som tänkte köpa 2st av de där ocz fast 1024mb stickor, kanske inte är värt 3500kr då. Får nog tänka om.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Men vad är det då som gör att jag fick 10-15% prestandaökning i ALLT när jag bytte från standardminne till BallistiX 2-2-2-5-1T ?
Det var det enda jag bytte och jag testade minnena helt oklockadt mot varandra.

Är minnestajmings viktigare på socket 754 kanske?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk

"minnestajmings"! Vilket härligt ord, låt oss börja använda det! 10-15% prestandahöjning pga högre timings låter orealistiskt. Om du kollar i real-use och inte memory benchmarks dvs.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Ganska väntade resultat. Snabba minnen i en dator som inte överklockas är helt enkelt fullständigt bortkastat. Det enda test som kom i närheten av att påverkas så mycket att det skulle kunna märkas i praktiken var ju Sphinx...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Men vad är det då som gör att jag fick 10-15% prestandaökning i ALLT när jag bytte från standardminne till BallistiX 2-2-2-5-1T ?

Medvind o bra självförtroende?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
"minnestajmings"! Vilket härligt ord, låt oss börja använda det! 10-15% prestandahöjning pga högre timings låter orealistiskt. Om du kollar i real-use och inte memory benchmarks dvs.

Jag mätte följande:

Packa med WinRAR
3dmark2001se
Koda XviD
SuperPI

...och jag ljuger inte (vad skulle det göra för nytta?)
Kan tänka mig att de gamla minnena helt enkelt var ovanligt kass eller något fel på?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Är det någon som har märkt att det står 2-2-2-2-5 istället för 2-2-2-5?

En 2a för mycket dvs.
Easteregg?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Undrar om testet hade fått samma resultat om de verkligen hade testat med några sunkiga budget-minnen som var specade till 2.5-4-4-8 istället för att bara simulera det.

Sedan så skulle samma test fast i ett Intel system vara intresant att se.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Hmm...om jag testar olika tighta timimgsmitt system så är det definitivt mer skillnad.

Tyckte hela mitt system blev snabbare när jag gick över till ballistiX från Twinmos 2,5-3-3-7-2T, märkbart bättre.
Lustigt

Men men visst är det bara fråga om några procent..men varje liten boost bidrar till ett bättre system så varför snåla?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Well... varför inte lägga de pengarna på något som kanske ger mer ökning än några procent istället. Eller något helt annat som inte har med datorer att göra?
Bara en tanke.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Är A64:an känslig för latencyn på minnena?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Eller något helt annat som inte har med datorer att göra?
Bara en tanke.

Hehe..ungefär som att säga på ett forum för bilar att man borde lägga pengarna på en soffa istället.
Sist jag kollade var swec till för datorentusiaster.

Åå...jupp A64:an gillar tighta timings.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Jo det är sant. Syftade mest på att prisskillanden kanske är lite omotiverad när de praktiska skillnaderna inte är större, och att man då kan lägga pengarna på annat. Be it computer related or not.

Prestandaskillanderna är beroende av användningen naturligtvis, men gissar på att average sweclocker inte sitter och köper ny hårdvara för att arkivera filer snabbare

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

hmm, verkligen bistra nyheter, trodde att det var mer värt än så att lägga nästan dubbla pengar på låga tighta timings. Fast det får nog bli ett twinmos winbond sticka iaf....

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk

Winbond-stickorna är ju bra överhuvudtaget... inte särskilt dyra heller för den delen?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Undrar om testet hade fått samma resultat om de verkligen hade testat med några sunkiga budget-minnen som var specade till 2.5-4-4-8 istället för att bara simulera det.

Sedan så skulle samma test fast i ett Intel system vara intresant att se.

Jo, jag funderade också på det. Dyrare minnen är oftast bättre uppbyggda. De upptäckte väl att det skillde för mycket

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jo, jag funderade också på det. Dyrare minnen är oftast bättre uppbyggda. De upptäckte väl att det skillde för mycket

Knappast. Jag har testat detta med Noname-minnen, Winbond BH-5 och Crucial Ballistix. Noname-minnena har alltid presterat lika bra som de dyrare minnena om samma timings används.