Recension av Hitachi Deskstar 7K500

Permalänk
Melding Plague

Recension av Hitachi Deskstar 7K500

<font style="font-size: 10pt"><b>Recension av Hitachi Deskstar 7K500</b></font> <small class="small">fredag 4 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.storagereview.com" target="_blank" >Storagereview</a> har recenserat Hitachis nya flaggskepp, 7K500. Denna hårddisk som rymmer en halv terabyte, använder sig av både SATA II-gränssnittet och NCQ.
<br />
<br />Hårddisken är specificerad till ganska aggressiva 8,5 millisekunders söktid och använder sig även av en 16 MB stor buffert. Detta är troligtvis anledningen till att den presterar så pass bra som den gör i recensionen. Ljudmässigt är den ganska tyst i idle men märks när den arbetar. Med ett pris på 350 dollar kan det hela verka vara en ganska dyr hårddisk men recensionen visar att den är väl värd pengarna.
<br />
<br /> <I>"In the end, however, despite the hoopla over SAS's impending arrival and its interoperability with SATA, today's monster SATA drives more often than not still find themselves in power user rigs. Such machines, no matter how heavily taxed, do not parallel the usage patterns found in a server. That leaves single-user results and when it comes to the 7K500's, who can argue? It's perhaps the fastest SATA drive ever."</I>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.storagereview.com/articles/200511/HDS725050KLA360_..." target="_blank" >Storagereview.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 st sådana och jag är nöjd.

Ändrar mitt inlägg lite. Tänk när man formaterar? Mindre skoj.. rätt stor del av hårddisken försvinner i ett nafs.

Nae, hellre riktiga 500GB!

Permalänk
Medlem

borde inte diskar rent logiskt kunna ge bätrre och bättre åtkomsttid ju större de blir? (teoretiskt och inom samma standard givetvis)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Åtkomsttiden är väl fortfarande begränsad av hur fort skivan snurrar (hur lång tid det tar för den att komma till rätt ställe) samt hur snabbt läsarmen kan ställa sig på rätt position över diskytan.

Det finns 15 000 rpm SCSI diskar för de som behöver korta söktider, skulle kunna tänka mig några såna i raid

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det borde ju vara närmare att flytta armen eftersom skivorna rymmer mer i hårddisken, mer kompakt. Men jag vet inte hur mycket varje skiva rymmer så jag ksa kanske inte uttala mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Det borde ju vara närmare att flytta armen eftersom skivorna rymmer mer i hårddisken, mer kompakt. Men jag vet inte hur mycket varje skiva rymmer så jag ksa kanske inte uttala mig.

Den måste ju samtidigt vara mer precis när den "sätter ner" läsarmen så det skulle väl kunna gå på ett ut (spekulationer)

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Avstängd

slår raptorn på fingrarna i några syntetiska test

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Det borde ju vara närmare att flytta armen eftersom skivorna rymmer mer i hårddisken, mer kompakt. Men jag vet inte hur mycket varje skiva rymmer så jag ksa kanske inte uttala mig.

Möjligt att det du säger stämmer, men det stämmer isåfall bara för defragmenterad data.

För även om datan är mer kompakt så är det ju mer data också - vilket innebär att armen rent teoretiskt behöver hoppa lika mycket för att hitta datan om den skulle vara lika mycket fragmenterad (procentuellt sett).

Däremot så blir hårddiskar normalt snabbare när de har högre densitet, och i vissa fall så behöver de inte lika många skivor vilket minskar värmeutveckling och ljudnivå (och därmed också strömförbrukningen (främst ett problem i bärbara)).