Sonys senaste kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

Den här tråden kanske kan få lite mindre meningslösa kommentarer.
Hoppas att några känner sig träffade iallafall

Det skulle vara intressant om det går att testa hur mycket det där programmet drar igentligen.
Sen drar det GARANTERAT mer än klockan på start menyn för den ska ju kolla filer på disken medans klockan kanske tar 0,5 MB minne och 1/1000000 av processorns prestanda

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

We want benchmarks!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Nej, Sony kan bara mobiler och spelkonsoler. Om dom nu ens kan det!
Har dom gått upp eller ner under dom senaste fem åren? Deras stereo/tv-prylar är ju RIKTIGT dyra, utan att dom är bättre än andra märken (Philips, JVC osv). Dom verkar tro att det är något exklusivt märke...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Detta är väl typexemplet på nyheter man kan läsa på Slashdot och IDG. Jag undrar om ni ändå vill att vi skriver om detta?

Tycker det är bra med swec som samlingspunkt. Inte så mycket eget men man slipper ju surfa runt för att hålla sig uppdaterad någorlunda i datorvärlden. Mkt bra. Speciellt bra att få veta om sådana här saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
Ja vilken tur att det är bara 95% som kör Windows....phew!

Det är ju skillnad på Windows och Windows. Finns flera olika versioner med olika egenskaper och användningsområden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej, Sony kan bara mobiler och spelkonsoler. Om dom nu ens kan det!
Har dom gått upp eller ner under dom senaste fem åren? Deras stereo/tv-prylar är ju RIKTIGT dyra, utan att dom är bättre än andra märken (Philips, JVC osv). Dom verkar tro att det är något exklusivt märke...

Ken Kutaragi sitter självklart och mixtrar ihop varenda liten pryl på Sony alldeles själv. De delar av företaget som gör mobiltelefoner eller spelkonsoller har i princip noll att göra med vad som tillverkas i hemelektronikens avdelning.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

hehe på radio och text-tv står det bokstavligt talat att programet kan ha SÖNDER !!! ens cd-spelare.. Undra hur ett program kan ha "sönder" en hårdvaruprodukt programet inte kan ta sig in i dess firmware... Knappast att det går att "övervarva" den eller för den delen be nätagget att skicka 10 extra volt till den ;). Möjligen att programet skulle om cd-skiva fanns i få läsarmen att åka fram och tillbaka som en tok och på så viss kanske lyckas slita ut motorn... Då borde det dock gå att stämma sony. Ett annat troligare allternativ är att programet "blockar" cd-n så den blir "oanvändbar" om det ens skall finnas någon sanning i de ryktena..

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas:

"Enligt Per Sundin, vd för Sony i Sverige, säljs inte skivor med den här typen av kopieringsskydd på den europeiska marknaden.
- Vi kommer inte att införa något kopieringsskydd innan det fungerar bra för både konsumenterna och för upphovsmännen, säger Per Sundin." (Aftis.se)

Jag har länge tänkt installera någon linux-dist, men först när vi köper ny dator, men man kanske ska ändå?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

Det finns väl lagar som säger att CD-skivor med kopieringsskydd måste vara märkta? Jag kommer i alla fall aldrig köpa en CD-skiva som inte tillåter mig att "äga" musiken jag betalar för.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Om ett program installeras utan användarens (aktiva) medgivande, inte går att avinstallera, modifierar systemet och slöar ner datorn. Detta skulle jag säga är definitionen för ett VIRUS. Alltså är programmet olagligt, borde läggas till i antivirusprogrammens listor och skaparen borde jagas av FBI och slängas i fängelse, precis som alla andra virusmakare.

Njae, definitionen av ett virus är att det gör kopior på sig själv och sprider sig, och det är nog väl magstarkt att kalla det här ett virus.
Spyware eller Malware låter som en vettigare definition.. Ett jävla otyg och en förolämpning till hederliga människor är en annan.

Lägre än Glocalnet Sony

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

tur att dom inte säljs i europa..det blir ett rent h*vete om dom importerar hit dem alltså!!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Jahp.... ännu en orsak till att inte köpa något.. starkt jobbat sony..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Den här tråden kanske kan få lite mindre meningslösa kommentarer.
Hoppas att några känner sig träffade iallafall

Det skulle vara intressant om det går att testa hur mycket det där programmet drar igentligen.
Sen drar det GARANTERAT mer än klockan på start menyn för den ska ju kolla filer på disken medans klockan kanske tar 0,5 MB minne och 1/1000000 av processorns prestanda

Nope, moderkortet har en klockgenerator som driver klockan... varken CPU eller minne.

Kanske upptäckt att klockan går fast man inte har CPU eller minne på moderkortet?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Sånt här borde vanliga dagstidningar skriva om också, så att att den stora massan får upp ögonen. Det här borde ju vara rena julafton för aftonbladet/expressen.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,723704,00.html

*EDIT*

Förlåt.. såg att någon redan länkat nu...
nån snäll moderator kan ju ta bort min post som helt plötsligt blev onödig.

Permalänk
Medlem

bomber3, visst det finns en klockgenerator men klockan i startmenyn måste väl fortfarande använda cpu eller minne för att kunna visas i operativet?????

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Sony är knepiga.
De verkar tro att de är så stora att de kan få bukt med piratkopieringen enbart med hjälp av sina egna produkter, det är ju konstigt att dom inte lär sig.
Dom är inte så stora som dom tror!
Följande exempel är från bilstereobranchen, jag vet inte riktigt hur sonys hemstereoprodukter fungerar eftersom jag jobbat med dom väldigt lite.
Vad jag vet så började det med att deras apparater inte kunde ta emot brända skivor, tror att detta var -99 årsmodeller, det året sålde dom inte många apparater.
De drog sig in i det längsta innan dom gav sig in i Mp3-djungeln med sina apparater.
Nu så vägrar dom konsekvent att ta emot WMA-formatet, de som vet vad WMA är köper inte en sony.
Istället så skapar dom något som heter Atrac3, det är säkert ett format som överglänser Mp3 i kvalité, jag vet inte alls eftersom jag som 99,6% av befolkningen aldrig använt det, och knappast har några planer på det heller.

Nu alltså detta...man tycker ju att dom borde inse att det är konsumenten som bestämmer vad de vill köpa och använda sina produkter till, och att det knappast saknas alternativ till Sony.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nope, moderkortet har en klockgenerator som driver klockan... varken CPU eller minne.

Kanske upptäckt att klockan går fast man inte har CPU eller minne på moderkortet?

Så om man tar ur batteriet så syns ingen klocka i startmenyn? Det tror jag visst att det gör.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har läst arktikeln på Sysinternals??
Det verkar inte så... Det farliga är inte att 1-2% av dina klockcykler snos eller att den kör 8 st läsningar på din hårddisk var 2:a sekund, utan att den lämnar en öppning i ditt system för virus att dölja sig själva!
De har nämligen gjort så att alla filer som döps till $sys$ (om jag inte minns fel) kommer att döljas och upptäcks INTE av Windows API:et.. Får du alltså ett virus eller en mask på din dator så kan den alltså döljas med hjälp av programvaran som SONY har installerat... AntiVirusprogram kommer inte att viruset..
Sen går skiten inte att ta bort heller. Mark rekommenderar t.om. att installera om Windows..
Det här är INTE ok!

Mvh
TokeOrm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Aja, jag bryr mig inte ändå. Det är bara de lägre stående individerna (pirater) som råkar illa ut.

Iq fiskmås

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Iq fiskmås

Hahaha! Jag skojar ju för guds skull.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Sony Net-MD för tre år sedan. Först ville dom packa på mig den senaste modellen (jag har en svaghet för senaste modeller, heeh), men när jag vände och vred på den märkte jag att den saknade batterilucka..
"No ploblem, battely velly good" sa bruden i affären.
Visst, samma lurifax som Ipod- och Creatives MP3-spelare där batteriet sitter inmurat i apparaten.
Så jag köpte den näst senaste modellen. (Klantskalle som man är)
Med all krux och hinder att föra över lagliga filer tror jag att jag använde den 3-4 gånger innan jag la den i högen av meningslösa saker jag spenderat alldeles för mycket pengar på.
Två månader tog jag fram den igen (av ren snålhet) och då var den sönder.
Jag gick tillbaka till affären och dom tog betalt för att byta ut laserläsaren (direktöversättning av den lilla Kinesiska jag hanterar).
Två dagar senare kunde den inte läsa några diskar (igen)..
Jag har kass tålamod och hade nog varit mest otrevlig mot den stackars (men väldigt söta) flickan i affären, så jag la tillbaka Minidisken i min meningslösa hög igen.
Sista gången jag köper nått från Sony!
(Jag vill visserligen ha en PS3, men den kommer jag att snatta och chippa, höhö)

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Njae, definitionen av ett virus är att det gör kopior på sig själv och sprider sig, och det är nog väl magstarkt att kalla det här ett virus.
Spyware eller Malware låter som en vettigare definition.. Ett jävla otyg och en förolämpning till hederliga människor är en annan.

Lägre än Glocalnet Sony

Det är ett virus. Det du beskrev var en Worm.

Citat:

Skrivet av Kuckel
Istället så skapar dom något som heter Atrac3, det är säkert ett format som överglänser Mp3 i kvalité, jag vet inte alls eftersom jag som 99,6% av befolkningen aldrig använt det, och knappast har några planer på det heller.

Alterac3 (AC3) används 99,6 % av alla filmer du laddar ner.

Permalänk
Discokungen

Orka dra upp en 15 månader gammal tråd.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlaguE
Det är ett virus. Det du beskrev var en Worm.

Alterac3 (AC3) används 99,6 % av alla filmer du laddar ner.

Nödvändigt att dra upp en 2 år gammal tråd för att posta felaktigheter?

Finns inget som heter Alterac3, du verkar ha blandat ihop Atrac3 och AC3.

AC3 har inget med Sony att göra, det är en förkortning av Adaptive Transform Coder 3 och är utvecklat av Dolby. Visst används det i piratkopior, men absolut inte i 99%. AC3 används främst för surroundljud, om det är vanlig stereo i filmen, vilket oftast är fallet, används MP3. Används även på DVD-filmer.

Atrac3 används överhuvudtaget inte på internet, är enbart Sony-produkter som använder det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Atrac3 används överhuvudtaget inte på internet, är enbart Sony-produkter som använder det.

nja, det fanns ju ändå väldigt många fler tillverkare av MD-produkter än SONY själva faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint