Permalänk
Medlem

Fps i Tibia

Tja!
Har enbart 25 fps i tibia vilket är jäkligt jobbig, blir lite småyr. Hört att det ska bero på grafikkortet eller nåt sånt. Vill ha 100 fps så det flyter fin fint, nån som har nån idé?

Ati radeon x850xt

Visa signatur

//Jonas Westman

Permalänk
Medlem

Du driver?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Re: Fps i Tibia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman
Tja!
Har enbart 25 fps i tibia vilket är jäkligt jobbig, blir lite småyr. Hört att det ska bero på grafikkortet eller nåt sånt. Vill ha 100 fps så det flyter fin fint, nån som har nån idé?

Ati radeon x850xt

Stäng av kantutjämning och sånt skit. Tibia är ett dåligt spel som buggar.

Permalänk
Avstängd

Ungefär samma sak som om man vill ha 100fps på super mario bros på nes!

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duk3D
Ungefär samma sak som om man vill ha 100fps på super mario bros på nes!

Nej.
Tibia laggar vid 50 fps. Om man är level 120 som i mitt fall, så springer en lvl 90 om mig pga. den dåliga fpsen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Nej.
Tibia laggar vid 50 fps. Om man är level 120 som i mitt fall, så springer en lvl 90 om mig pga. den dåliga fpsen...

"Springer" är väl lite fel ord i tibia?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Nej.
Tibia laggar vid 50 fps. Om man är level 120 som i mitt fall, så springer en lvl 90 om mig pga. den dåliga fpsen...

är inte Tibia "serverside"? Då borde det vara omöjligt för någon att "springa" om dig. Du kan kanske märka lagg (vilket jag inte vill uttala mig om då jag inte har någon aning) men inget borde kunna röra sig snabbare än vad servern har bestämt.

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk

Lol'ish

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem

Sänk upplösningen till så lite som möjligt i spelet , du märker ingen skillnad om du inte kör full screen.

Permalänk
Medlem

Körde den där skiten på en gammal AMD K6 64Mb ram inbyggt grafikkort. Flöt på, om man säger så. Inga problem alls. Och du har X850XT? Hur fan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror att det finns en hel del trådar om detta på TibiaSwe forumet. http://www.tibiaswe.com/

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Tibia är inte alls opimerat för Windows XP , kör man t.ex Windows 98 ligger man konstant på 150 fps.

Men det bästa du kan göra är att sänka upplösninen i spelet , du ser som sagt ingen skillnad om du inte kör fullscreen.
Dessutom flyter Tibia bättre på Geforce kort än Radeon kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isis
Tibia är inte alls opimerat för Windows XP , kör man t.ex Windows 98 ligger man konstant på 150 fps.

Men det bästa du kan göra är att sänka upplösninen i spelet , du ser som sagt ingen skillnad om du inte kör fullscreen.
Dessutom flyter Tibia bättre på Geforce kort än Radeon kort.

Det där har jag också märkt. När det gäller radeon kort.
Man får ta och stänga av AA och sånt shit. Då brukar det flyta fint.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Körde den där skiten på en gammal AMD K6 64Mb ram inbyggt grafikkort. Flöt på, om man säger så. Inga problem alls. Och du har X850XT? Hur fan?

Du körde nog innan de implenterade Direct3D i spelet

OnT; Du springer inte långsammare i Tibia för att din FPS är låg. Positioneringen av din karaktär är helt serverside, annars skulle det komma teleporthacks för två år sen.

Ställ dig brevid en karaktär som är 30 levels lägre än du och klicka med musen en skärm framåt ska du se att du kommer dit för han gör det.

Sen kan det vara att du har en gammal (-2001) och han har en ny char. Gamla chars är långsammare, det har cipsoft själva sagt nånstans.

Jag har spelat på chars på allt från level 1 till level ~140, så ta det lugnt, du är inte slöare för att din dator inte hinner rendera lika många frames som din kompis.

edit; Kan ju hjälpa lite också istället för att bara klaga

Gå in i "3D"-fliken för ditt grafikkort och ställ in allt på "optimal prestanda" för Direct3D. Jag har för mig att ATIkort kör 2xAA per standard. Dra ner allt sånt, så får du upp fpsen lite. I mitt fall gick jag upp 10fps, från 25 till 35.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Du körde nog innan de implenterade Direct3D i spelet

OnT; Du springer inte långsammare i Tibia för att din FPS är låg. Positioneringen av din karaktär är helt serverside, annars skulle det komma teleporthacks för två år sen.

Ställ dig brevid en karaktär som är 30 levels lägre än du och klicka med musen en skärm framåt ska du se att du kommer dit för han gör det.

Sen kan det vara att du har en gammal (-2001) och han har en ny char. Gamla chars är långsammare, det har cipsoft själva sagt nånstans.

Jag har spelat på chars på allt från level 1 till level ~140, så ta det lugnt, du är inte slöare för att din dator inte hinner rendera lika många frames som din kompis.

edit; Kan ju hjälpa lite också istället för att bara klaga

Gå in i "3D"-fliken för ditt grafikkort och ställ in allt på "optimal prestanda" för Direct3D. Jag har för mig att ATIkort kör 2xAA per standard. Dra ner allt sånt, så får du upp fpsen lite. I mitt fall gick jag upp 10fps, från 25 till 35.

Låter bra.

Vilken server spelar du på och vad heter din char?

Permalänk

Kan tibia laggga ??:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orvarorre
Kan tibia laggga ??:D

Oja

Permalänk
Medlem
Skrivet av p4zz:

Låter bra.

Vilken server spelar du på och vad heter din char?

Lirar du på? jag kör berylia ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinxX:

Lirar du på? jag kör berylia ^^

Skämtar du?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Level 120 låter väldigt högt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Tomas_88:

Level 120 låter väldigt högt

Idag verkar det som att level 120s är "speedbumps" i krig, kollade runt lite, finns fan folk som är level 300 nu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Idag verkar det som att level 120s är "speedbumps" i krig, kollade runt lite, finns fan folk som är level 300 nu

Över 400 till och med

Permalänk
Sötast

6 år gammal tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Skämtar du?

haha nä vadårå?

Permalänk
Skrivet av MinxX:

haha nä vadårå?

Du öppnade en 6 år gammal tråd.