Sony backar om kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

Sony backar om kopieringsskydd

<font style="font-size: 10pt"><b>Sony backar om kopieringsskydd</b></font> <small class="small">torsdag 3 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
För någon dag sedan rapporterade vi om ett nytt ”kopieringsskydd” från Sony som <i>”installerar sig på din dator i hemlighet, gömmer sig själv genom att modifiera operativsystemet, och som inte går att avinstallera med konventionella metoder”</i>.
<br />
<br />Nu har dock Sony ändrats sig <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27416" target="_blank">skriver The Inquirer</a> och medger att de har installerat mjukvara som kan liknas vid spyware för att förhindra kopiering. Dock förnekar de att programmet är skadligt.
<br />
<br />Som tur är skall inga skivor med detta kopieringsskydd ha funnits till försäljning i Europa, annat än importerade skivor skriver <a href="http://idg.se/ArticlePages/200511/03/20051103091936_CS/200511..." target="_blank">IDG</a>. Om du trots allt drabbats kan du ladda ner ett Service Pack som tar bort programmet från <a href="http://cp.sonybmg.com/xcp/english/updates.html" target="_blank">Sonys hemsida</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bahh.. först så smygger de in skit på sina skivor, sen förväntar dom sig att man ska ladda ner mer av deras skit... f*ck u sony säger jag bara....

Permalänk
Medlem

Sony verkar ha svårt att se in i framtiden. Först ville de inte stödja Mp3 i sina portabla musikspelare. Men fick ge sig för ingen köpte någon portabel utan det stödet.

Att nu lägga in spyware etc på sina skivor kommer ju bara skapa misstro bland konsumenterna så man istället hämtar musiken på nätet.

Snacka om att vara dålig på att se konsekvenserna av sitt handlande.

Permalänk
Medlem

Istället för ett litet fult spyware får man dras med ett service pack som innehåller hur mycket skit som helst. Nae

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om den nya SP innehöll ännu mer skräp.
Jag behöver inte oroa mig om de för jag köper aldrig Sony produkter.
Har köpt tre Sony produkter (PS2, mobil & minidisk) och alla har varit kassa.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

TUR att de jävlarna backade... !! annars skulle det inte bli någon mer SONY videokamera, skärm eller CD spelare på ett tag...

SE!!! det fungerar att säga ifrån!!! Internet är fantastiskt! bara man gör folk uppmärksamma på sådana lurerier

Permalänk
Medlem

Enligt <a href="http://www.theregister.com/2005/11/03/sony_rootkit_drm/">The Register</a> tas det inte bort, utan blir bara "synligt".

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Sony är ju helt galna när det kommer till "säkerhet". Usch!

Permalänk
Medlem

Film/Musik Industrin är helt ute och cyklar tycker jag. Dom måste försöka konkurrera med Piratscenen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Film/Musik Industrin är helt ute och cyklar tycker jag. Dom måste försöka konkurrera med Piratscenen.

Ja, hur ser det ut idag. Antingen kan man ladda hem det gratis snabbt och smärtfritt via internet. Eller så kan man gå till Åhlens och köpa en skiva som du inte kan använda som du vill samt som bonus så får du en massa skadlig programvara på köpet.

Om dom tror att dom kan konkurrera på detta sätt så tror dom nog ganska fel.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birdman
Skulle inte bli förvånad om den nya SP innehöll ännu mer skräp.
Jag behöver inte oroa mig om de för jag köper aldrig Sony produkter.
Har köpt tre Sony produkter (PS2, mobil & minidisk) och alla har varit kassa.

Du pratar om dom tre (enda) sakerna Sony faktiskt kan... Bah, fjant.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Få se nu om jag har förstått det rätt. Sony gör musik och Sony gör Mp3-spelare. Om jag köper en Sony musik-cd på Åhlens så kan jag inte göra om den till Mp3-filer och lyssna på min Sony-Mp3 spelare.

Smart.

Det verkar som om folket på Sony har det ganska glest möblerat på hjärnkontoret.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Få se nu om jag har förstått det rätt. Sony gör musik och Sony gör Mp3-spelare. Om jag köper en Sony musik-cd på Åhlens så kan jag inte göra om den till Mp3-filer och lyssna på min Sony-Mp3 spelare.

Smart.

Det verkar som om folket på Sony har det ganska glest möblerat på hjärnkontoret.

WORD......... Cheferna på Sony är precis som Comviq, de har inte täckning hela vägen upp