Permalänk
Medlem

1024MB vs. 2048MB i minne?

Jag har två av dessa:

Corsair Value S. DDR 512MB PC3200 400MHz CL2.5
http://www.webhallen.com/prod.php?id=42404

och funderar på att köpa två till för att få 2048MB i minne till min speldator. Men jag vet inte om det är värt det. Jag har sett många som har påstått att 2048MB har revolutionerat deras spelande medan andra påstår att det knappt gör någon skillnad.

Därför skulle jag nu vilja att ni som har testat både 1GB och 2GB i minne, hur stor är skillnaden i spel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Flyter på betydligt bättre för mig, bort med växlingsfilen och låt ramen sköta det, sen bara att kräma på. Spelen laddar snabbare och är stabilare.

Hade 1024mb corsair xms förut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror sig på vad du spelar antar jag. Har kört med 1024 länge och varit nöjd med det. Bytade upp mig förra veckan till 2048 och det känns faktiskt skitbra. Battlefield 2 är nog det spelet som gillar 2Gb mest tillsammans med FEAR.
Kollade vad BF2 drog i minne och det är uppmot 1,5gb med alla inställningar på high i 1600x1200.
Har gjort precis som Rejvscorpio och slopat växlingsfilen och systemet känns rappt och härligt.

Permalänk
Medlem

jag köpte just 2x 512mb corsair extra från redan hade 1 x 512mn av samma minne.

Tänkte att man kunde kanske köra med 1.5gig minne. Men nej... datorn startar inte, system failed memory test.

Blev lite besviken har en 512 sticka jag inte kan göra något med nu. Ska uppdatera BIOS etc för att se om det hjälper, kör med BIOS version 1002.. nyaste är 1014 ladar ner det som behövs.

men jag har kört FEAR och BF2 med 512 ram.. och testa nu igen FEAR med 1024mb.. blev inte så stor skillnad men lite förbättring. Kunde höja några inställningar men inte mycket. Så ni säger hät nu att det behövs 2gig... aja...

Permalänk
Medlem

jag kan ju sega att jag har 1gb minne och jag lykades starta "2" DOOM3 och hade WoW i gon på inlogning grejset. så jag förstår ju inte varför alla ska ha 2gb minne...möjligen till att ha enn lite minnse hårddisk men annars vet jag inte...för att ha allt det där igång var det enda sättet att få slut på mitt minne och då har jag på medium kvalitet i DOOM3 och MAXAT i WoW. för det kan ju som sakt inte gå fortare med 2gb än 1gb om du användet ca300mb, om det gör det så vill jag ha det förklarat för mig hur någon kan på stå att 2gb är bättre än 1gb när man använder 300mb.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Flyter på betydligt bättre för mig, bort med växlingsfilen och låt ramen sköta det, sen bara att kräma på. Spelen laddar snabbare och är stabilare.

Hade 1024mb corsair xms förut.

Kan man ta bort den helt utan att saker krånglar?

Jo 2GiB i minne är iaf ett krav för mig. 1gb blev flaskhals för mig när jag skulle maxxa BF2 tex, börja fryslagga utav bara fan när de väl kom till kritan med allt på max och lite AA/AF på det

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Försökte spela BF2 med 1GB men det flöt ganska dåligt. Efter att ha tryckt i ytterligare 1GB så går det riktigt galant. Dessutom så minskar laddningstiderna kraftigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

2gb kommer att vara en norm för kommande spel då texturer drar en del.
spelar man ocksp med typ 1600x1200 så behövs det.
bytte upp mig till 2gb och BF2 flyter som det ska och maskinen i övrigt funkade bättre.
dualcore en x2 gjorde också susen...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

[B]
Har gjort precis som Rejvscorpio och slopat växlingsfilen och systemet känns rappt och härligt.
[/B]

Hur slopar man växlingsfilen och vad innebär det?

Permalänk

Jag uppgraderade från 1Gb till 2Gb alldeles nyligen, har inte gjort några tweaks men laddtiderna sjönk en del så jag är nöjd redan

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Systemegenskaper > prestandaalternativ > ändra virtuellt minne > ingen växlingsfil.

Det finns väl risker, vissa program skapar "memory leakage" som firefox, BF2 v1,01.

Vad händer om man slår i taket för minnet och inte har en växlingsfil?

Får man Blåskärm? och systemkrash som man kan få när man förläst sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde89
jag kan ju sega att jag har 1gb minne och jag lykades starta "2" DOOM3 och hade WoW i gon på inlogning grejset. så jag förstår ju inte varför alla ska ha 2gb minne...möjligen till att ha enn lite minnse hårddisk men annars vet jag inte...för att ha allt det där igång var det enda sättet att få slut på mitt minne och då har jag på medium kvalitet i DOOM3 och MAXAT i WoW. för det kan ju som sakt inte gå fortare med 2gb än 1gb om du användet ca300mb, om det gör det så vill jag ha det förklarat för mig hur någon kan på stå att 2gb är bättre än 1gb när man använder 300mb.

*säga*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde89
jag kan ju sega att jag har 1gb minne och jag lykades starta "2" DOOM3 och hade WoW i gon på inlogning grejset. så jag förstår ju inte varför alla ska ha 2gb minne...möjligen till att ha enn lite minnse hårddisk men annars vet jag inte...för att ha allt det där igång var det enda sättet att få slut på mitt minne och då har jag på medium kvalitet i DOOM3 och MAXAT i WoW. för det kan ju som sakt inte gå fortare med 2gb än 1gb om du användet ca300mb, om det gör det så vill jag ha det förklarat för mig hur någon kan på stå att 2gb är bättre än 1gb när man använder 300mb.

2GiB minne är nog mestadels för dom som inte kör på medium i doom3 hehe nä men det krävs rättså mycket med minne när du höjer inställningarna för grafiken. T.ex. jag kan inte köra BF2 med allt på högsta.. då får jag sjuka hack i ca 5 min i början av varje bana, sänker jag texturkvalitén till medium flyter det.. men det ser också mycket sämre ut. 2GiB är för de som har grafikkort som klarar av det höga inställningarna som kräver mycket rammminne.

BTW kör Firefox, Ventrilo, MSN och lite diverse program som Nod32 osv nu i windows, använder 440MiB minne redan.

EDIT: Sitter och väntar på mina G.Skill 2GiB PC4000 nu:D:D hoppas dom är kalas!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Swapen ska INTE tas bort bara för att man har 2Gb minne, basta! Det är bara söka på tester som gjorts med o utan växlingsfil med stora minnesmängder.

2gb är bra till BF2. laddningstider blir bättre. men någon större spelupplevelse vet jag inte om jag tycker det blivit.

Permalänk

Vid arbete med Bilder, Film redigering samt stora spelmiljöer (BF2) och zippning/rar så tar 2gig ledningen rätt rejält

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, följer diskussionen men har dock fortfarande inte bestämt mig om jag ska lägga en tusing på 1GB minne till. Så fortsätt gärna att skriva ni som har testat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni att jag ska göra som har 2 256 stickor och ska köpa 1024 mer i ram.

Ska jag köra 2 512 i dual, köpa en 1024 sticka och köra i 1,5gb icke dual eller köra på 2 512+ 1 256 icke dual?

Permalänk

Sälj dom du har och köp två st 1GB.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Systemegenskaper > prestandaalternativ > ändra virtuellt minne > ingen växlingsfil.

Det finns väl risker, vissa program skapar "memory leakage" som firefox, BF2 v1,01.

Vad händer om man slår i taket för minnet och inte har en växlingsfil?

Får man Blåskärm? och systemkrash som man kan få när man förläst sig.

Jovisst!

Man får en sör blå skärm som säger att minnet är slut. Det hände iaf mig, och jag antar att det berodde på det, så nu är växlingsfilent illbaka igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

när jag spelar bf2 så funkar 1gb alldeles utmärkt för mig, knappt några fryslagg alls men i fear så går det knappt spela... ibland så fryser spelet upp till två sekunder! väldigt irreterande.. ska köpa två stickor till vid jul så jag får 2gb...

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

Jag satt själv med 2 GB ett tag men sålde dom igen då det fungerade itne i spel. (var korkad att inte köpa samma märke).

Men i windowsmiljö fungerade dom riktigt bra och kan säga jag använde upp till 1.2 GB minne i windows ibland..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Sitter på 3*512, funderar på att köpa ännu ett minne. Går det bra att köpa ett 1024 istället eller kommer det att strula?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
när jag spelar bf2 så funkar 1gb alldeles utmärkt för mig, knappt några fryslagg alls men i fear så går det knappt spela... ibland så fryser spelet upp till två sekunder! väldigt irreterande.. ska köpa två stickor till vid jul så jag får 2gb...

Tack för alla svar!
Jag har en dator som är lik din och jag kan också köra BF2 utan problem, dock på med/high med hjälp av denna guide (under rubriken "video") http://www.tweakguides.com/BF2_5.html .

Såg igår när jag hade spelat BF2 ett tag och precis stängt av att Battlefield2 ensamt använde >700mb. Så mer minne skadar nog inte heller.

Fast jag har blivit ännu mer osäker nu då jag funderar på ett X-Fi xtrememusic istället då jag har läst (i recensioner) att det ska förbättre ljudet i hörlurar väldigt mycket vilket verkar intressant. Men å andra sidan så har jag ett Audigy 2 ZS vilket borde hålla ett litet tag till...

FEAR var också väldigt hackigt för mig ibörjan, men med hjälp av bland annat Tweakguides (igen) http://www.tweakguides.com/FEAR_5.html så såg jag att en inställning som heter "soft shadows" drar massor av prestanda utan att tillföra så mycket och när jag stängde av den inställningen så blev det mycket bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Sitter på 3*512, funderar på att köpa ännu ett minne. Går det bra att köpa ett 1024 istället eller kommer det att strula?

Visa signatur

:)

Permalänk

Hej, jag e på G att bygga dator.
Jag hade tänkt musta på med 2Gb RAM, fast jag e osäker på vilket märke jag ska välja.. Jag vill ha 2GB Prisvärd Ram som funkar bra till:

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-d
Opteron 146 2.0GHz
C3D X800GTO

Som ni ser planerar jag att köpa ett system som lämpar sig för viss överklockning.. Jag hade tänkt klocka CPUn till Ca 2.5 GHz

Frågan kvarstår.. Vilkea minnen ska jag köpa?

Skulle det funka att köpa 2 av den här? rätt billig iag..
http://www.webhallen.com/prod.php?id=36625

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senjin
Sitter på 3*512, funderar på att köpa ännu ett minne. Går det bra att köpa ett 1024 istället eller kommer det att strula?

Jag har också 3*512 o funderade som du men jag valde o skaffa ett likadant 512 till. Tror det blir bättre eftersom man kör i dual då, iallafall jag

Visa signatur

*** Intel Core i5 2500K@4,3ghz, Antec KÜHLER H2O 920, Asus P8P67 Pro rev B3, G.Skill Sniper Edition 1600Mhz 8GB, Asus R9 280x DC2T 3GB, SSD Samsung 840 Pro , Seagate Barracuda Green 2TB, Corsair AX 750W 80+ Gold, Corsair Obsidian 650D, LG W2363D-PF 23" LCD 120 Hz ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sprautbirger
Hej, jag e på G att bygga dator.
Jag hade tänkt musta på med 2Gb RAM, fast jag e osäker på vilket märke jag ska välja.. Jag vill ha 2GB Prisvärd Ram som funkar bra till:

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-d
Opteron 146 2.0GHz
C3D X800GTO

Som ni ser planerar jag att köpa ett system som lämpar sig för viss överklockning.. Jag hade tänkt klocka CPUn till Ca 2.5 GHz

Frågan kvarstår.. Vilkea minnen ska jag köpa?

Skulle det funka att köpa 2 av den här? rätt billig iag..
http://www.webhallen.com/prod.php?id=36625

De där minnena fungerar bra.

Om du vill ta din 2GHz Opteron tilll 2,5GHz och göra en HTT klock och samtidigt öka minnets bandbredd kan det vara värt att kolla upp pc4000 minnen för 3000kr, annars kan du alltid köra på en 166/150/133:200 klockning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jovisst!

Man får en sör blå skärm som säger att minnet är slut. Det hände iaf mig, och jag antar att det berodde på det, så nu är växlingsfilent illbaka igen.

Lite sent av mig nu... Tack Lezziter, jag har länge funderat på just vad du besvarade. Det är synd att det är på det viset. Det borde finnas någon fix att lösa det problemet.