Brist på ATI-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Brist på ATI-kretsar

<font style="font-size: 10pt"><b>Brist på ATI-kretsar</b></font> <small class="small">måndag 7 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Grafikkortstillverkare på ATI:s sida är något upprörda då de inte kan köpa tillräckliga mängder med grafikprocessorer från ATI. ATI har brist på hela Radeon X1000-serien med grafikprocessorer samt Radeon 9250, X300 och X550. Detta ska vara en av anledningarna till att dessa grafikkort, framförallt Radeon X1800 XT, är svåra att få tag på.
<br />
<br />ATI har alltså samma problem som Intel har med moderkortsstyrkretsar, som märkligt nog ledde till att Intel kontaktade ATI för hjälp och utrustade flera av deras moderkort med ATI:s styrkretsar. ATI kommer förmodligen inte utrusta deras grafikkort med grafikprocessorer från Intel.
<br />
<br /><a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20051107A2002.html" target="_blank">DigiTimes</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

ATI har brist på hela Radeon X1000-serien med grafikprocessorer samt Radeon 9250, X300 och X550. Detta ska vara en av anledningarna till att dessa grafikkort, framförallt Radeon X1800 XT, är svåra att få tag på.

Varför är jag inte förvånad? Samma visa som det varit i minst 18 månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Discokungen

Korkat Ati... Korkat... De förlorar sjukt mycket på det här. Bygg fler fabriker!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Man tycker att ATI borde göra, eller redan gjort, någonting åt leveransproblemen det är hela tiden brist på någonting från ATI, i somras var det väl någon storm av något slag som orsakade brist på 9800Pro. Den här gången kan dom knappast skylla på dåliga yields, 9250/X300 har ju tillverkats i åratal.

Hur svårt kan det vara att skaffa sig tillräckligt med kapacitet?!

Flamso: ATI har inga fabriker, deras chip tillverkas framförallt av TSMC.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Har de för lågt pris på deras produkter eftersom marknaden är större än de kan tillgodose?

Permalänk

hahaha Nvidia 4 th3 win yo

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

nörd

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Satan också. Undrar hur länge man ska behöva vänta tills man kan köpa ett kort från dem för ett vettigt pris. Känns som problemen bara eskalerar hos ATi. Först kommer de ut 4-5månader för sent med sin "nya" krets. Sedan när de väl "lanserat" den så har de inte kapacitet att leverera.

Får bara hoppas på det bästa. Det saknas konkurrens i det övre skiktet.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Tsk tsk.. så tråkigt då Man får väl nöja sig med Nvidia kort då

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Flamso: ATI har inga fabriker, deras chip tillverkas framförallt av TSMC.

Aha, men då får ju TSMC bygga fler fabriker eller så anlitar Ati fler industrier

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

tyvär är jag inte förvånad, varför ati varför. ni hade chansen att fixa lite konkurrens och ni sumpar den igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Aha, men då får ju TSMC bygga fler fabriker eller så anlitar Ati fler industrier

Har hört att general motors har svårt att sälja bilar.. de kanske skulle bygga datorkomponter istället

Permalänk
Medlem

"ATI kommer förmodligen inte utrusta deras grafikkort med grafikprocessorer från Intel."

Hahahahahaahaa ^^

Ontopic, som alla andra är jag knappast förvånad. Därimot hoppades jag att ATI hade fixat det, fast det hade de inte :/

Nvidia var ju iaf smarta som i smyg skickade ut chip så tillverkarna kunde tillverka kort och skicka ut de, så 7800GTX fanns att köpa vid lanseringen. Det är bra.

Fast nu är Nvidia rätt mycke större än ATI.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Dom kan ju alltid kontakta nVidia och börja skeppa deras sortiment iställetT
Nämen det är ju nästan tragiskt att ATI inte lyckas. Det blir ju bara värre och värre faktiskt då det hittils bara varit enstaka modeller det varit kris på, nu är det ju nästan hela deras sortiment! Tur för dem att GTO lär sälja rätt bra iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
[I]Fast nu är Nvidia rätt mycke större än ATI.

Det säger du? Vad grundar du det i?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

varför blir jag inte förvånad ??

Visa signatur

en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Det säger du? Vad grundar du det i?

Om inte annat så lär du växa sig större nu när de inte verkar kunna leverera något alls

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Om inte annat så lär du växa sig större nu när de inte verkar kunna leverera något alls

Onekligen. Men verkar som många tror att ATi är nån sorts uppstickare inom grafikbranschen,
vilket är helt fel. De har hängt med ett jävla tag, och betydligt längre än Nvidia.

ATi grundades 1985 och Nvidia 1993. Vill klargöra det för vissa som verkar tro att Nvidia är guru of all gurus...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Fast nu är Nvidia rätt mycke större än ATI.

Nej?

Nvidia hade väl runt 27% av marknaden och ATI betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Det säger du? Vad grundar du det i?

Jag grundar det på att Nvidia har mer marknadsdelar än ATI när det gäller grafikkort och chipset. Fast det kanske är fel?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Jag grundar det på att Nvidia har mer marknadsdelar än ATI när det gäller grafikkort och chipset. Fast det kanske är fel?

Om vi tar in chipset i bilden så stämmer det nog. Men vad gäller grafikkretsar så ligger ATi före.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Om vi tar in chipset i bilden så stämmer det nog. Men vad gäller grafikkretsar så ligger ATi före.

Okej. Men har ändrat mig idag, jag har tidigare trott att ATI skulle få bättre prestanda när de släppte riktiga drivrutiner, för något sa mig att drivrutinerna som släpptes vid lanseringen var enbart fokuserade för att köra 3dMark05.

Fast nu har verkligen Nvidia vunnit det här i min vinkel.

Någon som tror att vi kan vänta oss att Sapphire börjar sälja Nvidia baserade grafikkort nu?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88

Någon som tror att vi kan vänta oss att Sapphire börjar sälja Nvidia baserade grafikkort nu?

Än är hoppet inte dött

Permalänk

Har det gått rykten om att Sapphire skulle göra det? Låter ju ganska otroligt, eftersom de är en av ATi:s närmaste leverantörer.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Har det gått rykten om att Sapphire skulle göra det? Låter ju ganska otroligt, eftersom de är en av ATi:s närmaste leverantörer.

Det har det inte, jag skrev bara "tror" då det är en ren spekulering från min sida för den dagen då Sapphire börjar sälja Nvidia baserade grafikkort, då är verkligen ATI körda.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Nu tvivlar jag dock på att det skulle kunna hända. Deras relation är nog tilllräckligt stark för att överleva en "förlorad" generation. De är väl som systerföretag kan man säga.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Jag grundar det på att Nvidia har mer marknadsdelar än ATI när det gäller grafikkort och chipset. Fast det kanske är fel?

Jepp det är fel . ATI har 26 % och Nvidia har 17.8%

http://www.digitimes.com/mobos/a20051101PR206.html

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk

Tråkigt att sånt ska hända ATI. Men klart är det inte förvånande, ATI har alltid har haft problem att skeppa ut sina kort i tid. Nu när nVidia säljer sina kortet på samma dag som lanseringen sätter det press på ATI, som på lång sikt är bra för oss, konsumenter.

Detta märks också att ATI har förlorat många OEM kontrakt för sina kort. Titta bara i siba, elgiganten, onoff reklamblad, så ser man att nästan alla stationära datorer har nVidia kort. Men i labtop-segmentet har ATI fortfrande övertag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Discokungen

Men Ati har också nästan hela "hempc"-marknaden med sina X600 och X700 som är såååå "bra" med 256MB minne så jag tror inte Ati går i konka direkt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hmm... ja på något lustigt sätt har man vant sig

Visserligen tillverkar ATi betydligt större mängd grafikchip än Nvidia, men nvidia använder ju oxo TSMC att tillverka chippen så man tycker att ATi borde kunna få bättre "tillträde" hos TSMC, då de är större... men uppenbarligen inte... ATi har väl redan kontrakterat UMC eller vad de heter till att oxo tillverka deras chip... så problemen kanske löser sig framåt vårkanten...