Permalänk

Garanti

Jag har lämnat in min skärm på lagning på Microstore i GBG. Hade fortfarande garanti kvar på skärmen.

Nu vill microstore ge mig en "ny" skärm eftersom min gamla inte gick att laga. Men problemet är att skärmen inte ser ny ut och det finns ingen förpackning. Skall jag acceptera det?

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Hedersmedlem

tror inte du har så mycket val.
Det är så det fungerar på skärmar. Ring SKV så får du se.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Det är en likadan skärm som min gamla, men det finns lite slitage på den som inte min gamla hade. Jag har en känsla av att den har varit använd förut. Och så är jag jävligt irriterad att det inte finns någon kartong till den, vilket innebär att jag får bära med mig skiten genom hela stan i en påse om jag hämtar ut den.

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem

Kartong till skärmen kan han väl kräva om han lämnade in sin gamla skärm med kartong?
Personligen när jag köper en produkt så köper jag även karton, brux, ev tillbehör som följer med, tom ev frigolit i kartongen kräver jag. Detta pga att man ska ska reklamera/häva köp eller dyl med orginalkartong.

Permalänk
Hedersmedlem

nej.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartan
Kartong till skärmen kan han väl kräva om han lämnade in sin gamla skärm med kartong?
Personligen när jag köper en produkt så köper jag även karton, brux, ev tillbehör som följer med, tom ev frigolit i kartongen kräver jag. Detta pga att man ska ska reklamera/häva köp eller dyl med orginalkartong.

Köparen kan inte kräva kartongen, näringsidkarens ansvar ligger bl.a. i att ersätta varan - dvs i detta fall, den trasiga skärmen.

Permalänk
Medlem

Du kan få svårt med lådan och så, men skärmen som du får tillbaka bör ju inte se värre ut än den som du lämnat in, den ska minst vara i samma skick som den inlämnade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
nej.

Jo trådskaparen kan begära kartong för att skydda monitorn enligt konsumentköplagen 16 § stycke 4 enligt nedanstående inklistrad text ifrån http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM :

Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Ovanstående bör även kunna åberopas mot en utbytesvara som man får på garantin men hör även med din konsumentvägledare i din kommun men rent spontant så kan jag ju säga att jag aldrig har varit med om att affären inte lämnat ut en utbytesvara med kartong så det är rent slött av dom att inte kunna ge dig en kartong så säg det till dom att om dom inte ger dig en kartong och skärmen därav blir skadad så får dom fixa en ny till dig isf om dom fortfarande "trilskas" i affären.

Permalänk
Hedersmedlem

han har garanti på skärmen inte lådan. skärmen ansvarar butiken för inte lådan

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Men har du inte kvar din gamla kartong?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
han har garanti på skärmen inte lådan. skärmen ansvarar butiken för inte lådan

Då borde affären vara intresserad av att ge en kartong till trådskaparen då den skyddar skärmen bättre mot ev skada.

Permalänk

Nä, den fick dom när jag lämnade in den

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem

Men det är väl klart att han ska få tillbaka ALLT han lämnade in, varför diskuterar vi det. Om en butik vill ha in skärmen som den gick ut till kund, då ska ju kunden få tillbaka den som han lämnade den till butik.

Permalänk
Medlem

Om jag hade en butik och skulle dra tricket "lämna tillbaka en lätt begagnad skärm" så skulle jag då packa ner den så den såg spritt ny ut i vilket fall

Men har du lämnat in den med kartong så måste du ju såklart få tillbaka i kartong, om inte annat din gamla.

Hur som helst, varför itne vända dig till tillverkaren av skärmen direkt med garantiärendet, dom kanske sköter det bättre...

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $pike
Om jag hade en butik och skulle dra tricket "lämna tillbaka en lätt begagnad skärm" så skulle jag då packa ner den så den såg spritt ny ut i vilket fall

Men har du lämnat in den med kartong så måste du ju såklart få tillbaka i kartong, om inte annat din gamla.

Hur som helst, varför itne vända dig till tillverkaren av skärmen direkt med garantiärendet, dom kanske sköter det bättre...

Nä, för det här var skärmen dom fick av tillverkaren (tyskland)

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som är rätt eller fel så skulle jag personligen aldrig acceptera en begagnad vara som utbyte för en jag lämnat in på garanti.
Vad säger att utbytesvaran är felfri?

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk

Den här frågan har varit uppe massvis gånger.

Under reklamationstiden ska säljaren laga eller byta ut mot en likvärdig produkt.

Likvärdig produkt innebär tex. en 2 år gamal skärm byts ut mot en annan 2 års skärm, INTE en nya skärm.

Det står i konsumetköplagen och tilllämpas i princip alla områden.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

men om den nya har yttre skador som inte ursprungliga skärmen hade så är det ju inte en likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem

Men herre gud, vilka bekymmer.....

Om du får tillbaka en skärm som är i sämre skick än den du skickade in, så behöver du ej acceptera detta. Du bör då meddela butiken detta inom 3 dagar ifrån det att du mottagit produkten. De kommer då att byta ut produkten mot en som är likväridg (behöver ej vara en helt ny produkt) med den produkt som du skickade in från början.

Angående kartongen, så är det bara att prata med butiken. Om de ej har en originalkartong att skicka så är väl inte det hela världen.. Då kan du be dom skicka en annan kartong som passar bra, så att du lätt kan flytta/skicka skärmen.

Om du ska skicka in skärmen för byte, så se till att du får en ordentlig kartong. Om skärmen går sönder när den skickas mellan dig och butiken, så är det du som är ansvarig. Om den då är väl emballerad så är det inga bekymmer, för då går Posten in och täcker skadan.