Matrox delar upp en skärm till två

Permalänk
Melding Plague

Matrox delar upp en skärm till två

<font style="font-size: 10pt"><b>Matrox delar upp en skärm till två</b></font> <small class="small">tisdag 8 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Matrox har lanserat en produkt för att dela upp en signal från en VGA-utgång till två skärmar skriver <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20051108-5539.html" target="_blank">Ars Technica</a>. Syftet med denna teknik är att användare som bara har tillgång till en skärmutgång ändå skall kunna använda två skärmar. Ett typiskt användningsområde är bärbara datorer som i regel bara har en skärmutgång.<br /><br />Enheten som heter DualHead2Go är en liten separat låda som funkar så att den tar den analoga signalen, omvandlar den till digital igen för att sedan dela upp den så att två skärmar kan kopplas in. Datorn ”luras” att tro att det sitter en dubbelt så bred skärm som det egentligen är, exempelvis en 2048x768 skärm när det egentligen är två stycken skärmar med vardera 1024x768 i upplösning, eller 2560x1024 för två stycken 1280x1024 skärmar. Det senare läget kräver dock att grafikkortet har tillräckligt med prestanda och minne för att köra det. <br /><br />DualHead2Go Dual Analog Edition skall finnas tillgänglig hos återförsäljare i hela världen eller direkt från Matrox hemsida i mitten av november och kosta $169 USD.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Baaah... VGA känns endå så föråldrat. Och behöver man 2 skärmar så inte använder man väll det till laptopen?

Permalänk
Medlem

fiffigt... o inte helt fel...
borde ju funka med d dubbla = 4 skärmar... lr?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

fiffig liten grej

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma något liknande till DVI?
Jag har 3st 21" skärmar nu, men kan bara använda två iom att mitt GayForce 6800 Ultra bara pallar ynka två skärmar, dessutom är det DVI.
Skulle ju vara hur smutt som helst å kunna köra 4 skärmar
Ännu ballare om man kan sätta dom i serie och få 8 skärmar

Permalänk
Medlem

tänk er det gigabyte(?) moderkortet med 4st PCI-E 16x portar. köra 4st kort i SLI, 2 sånna moduler på varje kort. alltså 16 skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
tänk er det gigabyte(?) moderkortet med 4st PCI-E 16x portar. köra 4st kort i SLI, 2 sånna moduler på varje kort. alltså 16 skärmar

Det skulle inte vara helt fel det

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z0rux
Det skulle inte vara helt fel det

joo skulle ju bli yr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

låter ju bra. men om man har en stationär så har den ju dubbla ut ändå. och en bärbar klarar väll oftast en sån monsterupplösning rätt kass ändå?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
tänk er det gigabyte(?) moderkortet med 4st PCI-E 16x portar. köra 4st kort i SLI, 2 sånna moduler på varje kort. alltså 16 skärmar

Det skulle nog bli spännande för datorn att hantera upplösningen 25600x1200. För att inte tala om hur många kilometer man skulle behöva dra musen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Det skulle nog bli spännande för datorn att hantera upplösningen 25600x1200. För att inte tala om hur många kilometer man skulle behöva dra musen

qpad gamer XXXL och copperhead/g5 på högsta sens

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt grafikkort med fler än 4st DVI utgångar idag. Det är dock inga prylar de har på vanliga datorshoppar.

Men jag håller med att VGA känns inaktuellt...
så synd Matrox, ni va fel på det =/

Permalänk
Medlem

detta är väl i princip samma grej som varit inbyggd i vissa matroxkort tidigare, men utan dosan?

jag vet inte riktigt vad matrox tycker är så otroligt speciellt med dualscreen, det finns ju möjlighet till dualhead på de allra flesta kort idag...
men en dvi-splitter vore trevligt för oss som inte har två dvi-portar.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Kanske inte får så många köpar men endå interesant

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd

Intresant, men ändå värdelöst.

Laptopen duger som den är, varför konka på stora skärmar till den med sig?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
låter ju bra. men om man har en stationär så har den ju dubbla ut ändå. och en bärbar klarar väll oftast en sån monsterupplösning rätt kass ändå?

Min laptop skärm var inställd som standard på 1400*1050 och går att dra upp över 1900 (med laptopskärmen, inte testat den externa utgången). Så nog klarar de lite upplösningar i allafall ;).

Men vem vill ha något sådant till laptopen? Och sen uppför sig det där som 1skärm, inte 2. Lite jobbigt när man ska maximera fönster och sånt. Ska jag ha 2 skärmar föredrar jag en primär och sen en extra skärm vid sidan om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan det inte komma något liknande till DVI?
Jag har 3st 21" skärmar nu, men kan bara använda två iom att mitt GayForce 6800 Ultra bara pallar ynka två skärmar, dessutom är det DVI.
Skulle ju vara hur smutt som helst å kunna köra 4 skärmar
Ännu ballare om man kan sätta dom i serie och få 8 skärmar

Men du kan ju trycka i nåt billigt grafikkort och på så vis få extra utgångar, du kanske har ett gammalt liggandes.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Jag skulle inte säga nej till en sån. Har "bara" ett 9800PRO vilket har en DVI-utgång som jag kör min 19" TFT på, men om jag kunde dela upp den andra skärmutgången (VGA) till två så skulle jag ju kunna köra 19" TFT + 2x15"TFT istället för bara en 15" som jag kör nu. Jag maximerar aldrig någonting på den sekundära skärmen så det gör inget att den funktionen inte fungerar så bra. Den enda nackdelen jag ser är att jag inte kan ha en 15":are på varje sida om min primära skärm då det kommer bli jobbigt att dra musen fram och tillbaka, men det är kanske någonting man vänjer sig vid iofs.

Doch ser jag itne riktigt användningsområdet för en produkt som denna. Visst finns det säkert en ganska begränsad kundkrets för de som absolut inte kan montera ett till grafikkort i sin dator men jag menar, hur många är det egentligen?
Den här splitern kostar ju mer än ett hyffsat PCI-grafikkort så jag ser inte riktigt anledningen för en vanlig datoranvändare att skaffa en sådan istället för ett till grafikkort.

[EDIT]:
Vad sugen man blev på att åka in och köpa ett sånt här och testa köra fyra skärmar
http://www.webhallen.com/prod.php?id=22356

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Fall man kör SLI funkar inte dual-screen?

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, tänk er nog laptops istället för stationära. På en stationär dator känns det vettigare att lägga 400:- på ett PCI grafikkort istället ... Men bärbara däremot, de flesta har bara VGA-utgång och endast en sådan också.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Fiffigt!

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Att använda en sånhär för att sen kunna köra spel på tre skärmar med nästan vilket modernt grafikkort som helst är en lockande tanke tycker jag!

Men tyvärr tvivlar jag på att man kan få det att funka...

Delvis är det nog svårt att få horizontal stretch att funka, när den ena skärmen är på 1024x768 och den andra "virtuella" skärmen på 2048x768...

Sen läste jag om att det ev är någon prestandaförlust enligt Tomshardware:

Citat:

Dan Wood, vice president of technical marketing at Matrox, told TG Daily that the impact on graphics performance should not be visible to most users. While Wood would not recommend gaming across the screens, he said that using Photoshop on one screen and watching a video on the other would work just fine. Tom's Hardware Guide already is in line for a review unit to test how well an Intel or ATI/Nvidia IGC works with the box.

( http://www.tgdaily.com/2005/11/08/matrox_enables_dual-display... )

... undrar om han bara menar prestandaförlusten för att man ju måste hantera dubbelt så många pixlar, eller menar han att det är någon prestandaförlust (dvs "lagg"/eftersläp) för det som ska splittas upp?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.