Bedrägeriförsök på blocket.se? Engelska köpare?

Permalänk
Medlem

Bedrägeriförsök på blocket.se? Engelska köpare?

Har nyligen lagt ut ett flertag annonser på blocket.se, ett Xbox för att vara exakt, och 75% av alla mail är från engelsmen, ett par stycken med riktigt taskig svenska. Jag fick ca 15 svar. Varav 10 var från engelsmän.

Tar med ett mail med en tjej som vill köpa mitt xbox

Citat:

Kär seller,
Jag sågar objektet som du förlade på
forsale ottawa jag har intensivt att intressera i
puying den från dig, låter så mig vet att all
villkorar att fäst när du köper den från dig
däribland de dina paymentalternativen, men mig
skar något liknande de västra fackliga pengarna
BidPay för att hjälpa oss hnadle paymenten.
låt vänligen mig hör från dig så snart som
möjligheten
Mest väl av hälsningar
Carole Jahme

Vafan?! Jag fattade ingenting så jag bad henne maila ett på engleska så jag fattar... Men prova bara översätta rakt av så är det faktiskt engleska. Ganska skojj.

Här är hennes på engelska:

Citat:

Thanks for your mail here is what i mean:

Dear seller,
I saw the item you placed on blocket.se
i have keen
interest
in puying it from you,so, let me know all the
conditions that
attached
to
buying it from you including the your payment
options,but i will like
the
western Union Money BidPay to help us hnadle the
payment,prferably
money order
kindly let me hear from you as soon as possible
Best of Regards
Carole Jahme

Så ett till, på engelska:

Citat:

Hello seller,
i saw your item on auction,pls i will like to
more about it ,is it used or new
i will like toknow how many you have in stock
and i will like to know how it will cost me.
mail me back in english language.
Austin

Varför är det en massa engelsmän som helt plötsligt har hittat till blocket.se? Vad fan vill dom? Jag orkar inte sälja min Xbox dit, och defenetivt inte med western union transfer. Haha! Någon som har en förklaring? Och varför i hellvete kallar dom det för auction?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"western Union Money BidPay"

Är det inte dom skulle ha blivit sönderhackade eller liknande? Isåfall bör du inte snacka mer med personen ifråga..

Permalänk
Medlem

Verkar skummt det där..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Vilken härlig översättning

Permalänk
Medlem

Visst är den underbar! Vart kan hon ha gjort den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De ska väl antagligen få dig att skicka varan utan att du någonsin kommer få se röken av några pengar. Som du ser så är det standardmail. Namnet på varan du säljer står inte med i mailet.

Permalänk
Medlem

Verkar ha blivit översatt i något översättningsprogram, bara dom översätter så där rakt av.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Kär seller,
Jag sågar objektet som du förlade på

Visa signatur

Abit IC7-G , 3.0GHz P4 , Corsair TWINX1024 1GB , 320GB , 9600 PRO

Permalänk
Medlem

"västra fackliga pengarna
BidPay"

hahahaha, bra att dom korrekturläser det dom spammar ut
EDIT: hahahahahaha, "Mest väl av hälsningar"

Tack för lite rolig läsning

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
"western Union Money BidPay"

Är det inte dom skulle ha blivit sönderhackade eller liknande? Isåfall bör du inte snacka mer med personen ifråga..

Samma idé som i "scamming the scammer"? Dvs föröver till en osäker transaktionsfirma som sedan köparen lyckas ta pengarna tillbaka ifrån.

http://pages.sbcglobal.net/dumbmrblah/Scamming%20the%20Scamme...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Mmm.. Men hur fan kan dom ha fått tag i min email adress? Är inte blocket.se någorlunda säkert med att inte lämna email adresser?

En till sak som kanske ska tilläggas; efter att ha haft en spam fri gmail, till att ha fått 38 stycken från 3 November. Kan den ha något med det att göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arbetar på en medelstor svensk annonssida och vi har haft en del problem med mail av den här typen. Det går dock att få ned mängden oönskade mail genom olika filter, kontakta Blockets kundtjänst och be dem se över sina spamskydd.

Permalänk

Liknande Mail...

jag fick oxå ett liknande mail fast på Eniro.se köp&sälj avdelning som lyder så här:

ALeri's Formate
DEAR SELLER,
WITH RESPECT TO THE ITEM PLACED ON THE ADVERT SITE ,I WILL LIKE TO PURCHASE IT FROM YOU ,AND WILL LIKE TO KNOW IF YOU ARE READY TO SELL IT? WHAT IS ITS PRESENT CONDITION?
WELL I AM PURCHASING THIS ITEM FOR MY INLAWS IN UNITED STATES . How much will you forgo it? Let me know the total cost of this item including the shipping and handling charges by USPS,EMS or any other reliable courier service to the country. I will like to pay you through WESTERN UNION MONEY ORDER BIDPAY OR MONEYGRAM, I HOPE THIS WILL DELIGHT YOU?. Kindly tell me the amount it will cost me for the shipping, and the amount of the item altogether. ANY INTREST ,
YOU CAN CONTACT ME DIRECTLY VIA MY PHONE : +447031917025 or E-mail:gozosmith2403@gmail.com

Vad tror ni om detta är det samma scam som för thread startaren??

Visa signatur

***DaSh***

Permalänk
Medlem

Det låter oerhört lika.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säljer också en del på Blocket.se

För ett tag sen la jag ut tre olika laptopar. Så fick jag massor av svar från engelskmänn. Men det lustiga va att vissa mail fick man tre gånger. Dom va exakt lika. Och jag hade ute tre helt olika laptopar i olika prisklasser. Så det är ingen som är ute efter en laptop i en speciell pris klass. En sån stor annons sida. Måste ju fixa så man inte får massa såna mail.

Funderar på att dra iväg ett mail till dom.

//Daniel Eriksson

Visa signatur

Dex111: Acer Aspire 3003LMi
Epx350: AMD Athlon 3500+ | 1024mb | 200Gb | gt6600 128mb
Epx170: Intel P4 1,7GHz | 256mb | 80Gb

Permalänk

Forts...

Killen jag snackar om envisas med att fullfölja affären...

will pay via western union money transfer, you will be sent a confirmation and you will track your money with them
thanks let me know if you are intrestd and will need yu address to make the payment right away.
thanks.
regards.

Han kan ju inte lura mej om jag har hans cash i näven... jag ska låta han hållas ett tag iaf

Visa signatur

***DaSh***

Permalänk
Medlem

De kanske är organsierade och vet var du bor. Nej, jag skulle då ignorera på direkten om det var något misstänksamt med köparen/säljaren.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Har skickat iväg en fråga till Blocket ang det här... Och redan fått svar efter 30min-1h, bra gjort av dom.

Citat:

> Hejsan
>
> Tycker verkligen att ni ska ta och se över en tråd på Sweclockers forum
> som är Sveriges största datorforum.
> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52221...
> Den tråden är det. Och ta er gärna tiden att registrera en användare och
> svara i tråden, uppskattas mycket av både mig och andra medlemmar på
> sidan.
>
> Mvh
> Patrik

Hej,

Tyvärr kan vi inte göra det men jag ska ge dig uttalande som du gärna får
citera i forumet.

Vi använder oss av spamfilter som sorterar bort de flesta av dessa så kallade
nigeriabrev. Vi rensar bort stora mängder av dessa varje dag. Tyvärr så skulle
det inte fungera att göra ett filter som sorterar bort "allt" spam eftersom
det skulle innebära en risk att sortera bort meddelanden som faktiskt inte är
spam utan som kommer från våra seriösa kunder.

Med vänliga hälsningar,

Niklas - Blocket.se Kundservice

http://www.blocket.se/ | Sveriges största Köp & Sälj marknad

Permalänk
Medlem

aftonblaskan har väl köpt blocket.se för ett tag sedan? jag antar att dom på något sätt läckt ut mailadresser till "scammers" som dessa, för pengar förstås.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Finns en liknande tråd på dvdforum, som jag förstod så går det ut på att du får en länk där det ser ut som att pengarna ligger hos denna betaltjänst i väntan på att "köparen" ska ta emot varan - när så är gjort så kommer man inte åt några pengar eftersom det är en fiktiv "paypal"-site.

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=131...

Var väl ingen som tvivlade om att det var scam, men iaf

Jag skulle personligen svara att det går alla tiders förutsatt man använder paypal som betalningsmedel.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

Fick detta inatt, är väldigt likt de andra:

Reply-To: phill_christy@yahoo.com
Message-Id: <20051109003951.730F7ACC02C@dib.sweclockers.com>
Date: Wed, 9 Nov 2005 01:39:51 +0100 (CET)

Dear seller,

I am Phillip Christy from UK, i am happy to come across this your item when i am in search of a similar type which i want to buy for my BOSS who is on educational research in Nigeria, Pls let me know the

present condition of the item, and i will pay you $1300 USD for the item including shipping cost via your Local Post Office(Express Mail Service EMS), i would pay you via BIDPAY or BANK TRANSFER

You can call me between 6.00am to 6.00pm United Kingdom time, my phone number: +447031917414 or write me mail: phill_christy@yahoo.com

Wait to read from you as soon as possible.

Thanks in advance

Visa signatur

Dator: Antec 1080, 430w:Msi k8n neo nForce3: 2x512KIngston ValueR 3200 400mhz: AMd 64 3200+(clawhammer) @ 3600+: X800XT PE 520/560: 1x seagate 160gb SATA 7200rpm, 1x seagate 200gb SATA 7200rpm: Soundblaster Audigy2 ZS: Razer Diamondback Plasma och 1 Magma +Hyperglides: Logitech Media keyboard: Sennheiser pc 160: Samsung 959NF 19" @ 1280x1024 100HZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjolhead
present condition of the item, and i will pay you $1300 USD for the item including shipping cost via your Local Post Office(Express Mail Service EMS), i would pay you via BIDPAY or BANK TRANSFER [/email]

Wait to read from you as soon as possible.

Thanks in advance

BANK TRANSFER låter väl iof bra? Då ser du ju när pengarna kommer. Antagligen så vill han ha varan först iof.

Permalänk

Nej för guds skull!
Gå inte på det där...

Vanligt knep att dom skickar en moneytransfer, och sen dribblar till det så att dom "råkar" betala för mycket, du ser det på deras transfer, sen frågar dom dig om du kan vara vänlig att skicka "överskottet" tillbaks innan du hinner ta ut deras pengar.

Ganska vanligt trick, och alldeles för många nötter som går på det.

Så, kort och koncist, får man ett mail från nån som knappt kan stava => iväg till papperskorgen med det.

Visa signatur

-<<Grogga med filmjölk>>-

Permalänk

Hmmm, fått några sånna jag också. Iofs har jag försökt sälja på finn.no. Jobbigt måste jag säga.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

haha jag fick nyss ett från han Phill Christy
Exaxt samma summa=)

Men jag har annonsen här på köp/sälj
Inte blocket.

Visa signatur

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Permalänk
Medlem

Internationella banköverföringar kan under vissa omständigheter dras tillbaka även om pengarna kommit in på kontot, så det är inget bombsäkert sätt.

Permalänk
Medlem

Jag fick en köpare på mitt PS2 från Nigera fattar inte hur han kan ha hittat till blocket.se :S men iaf så ville han bombsäkert ha det och kunde tänka sig att skicka pengarna i förskott. Men jag fick som tur en polare som köppte istället

Permalänk
Medlem

Scamming the Scammer med powerbooken är ju skön.

Syrran åkte på samma sak näär hon skulle sälja sin dator för några månader sedan. Det sjuka är ju att dom tror att man är ett företag efetrsom dom tror att man har flera "units" samt att man fick svar från 3 olika personer.

De ville envisas med att man skulle använda deras DHL/UPS kundnummer men det funkade ju inte då personen bodde i syd-afrika. Samt att de pushade på som fan, stressade upp en hela tiden plus att de ville betala riktigt överpris och först och främst, de kunde inte engelska för fem öre.

Skulle vara riktigt kul att se hur dessa människor ser ut överhuvudtaget eller få reda på vilka dom är, nationalitet etc etc.. jäkla nötter.

Permalänk
Medlem

Definitv scams. Om du får erbjudanden om ett överpris så är det 99.9999% scam försök. Bäsa tipset är att försöka hålal sig inom svenska gränserna när man säljer och att använda någontign annat än Western Union som dom flesta används för scams.

Tips att använda är för min del paypal eller paynova som är Svenskt.

Eller postförskotts betalnign dvs paketet betalas på posten och paket lämnas ut.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Nån sa nått om att man inte blir blåst om man har pengarna.

Brukar bli nått sånt att pengarna kommer in, bara för att ett par dagar senare försvinna då banken kollat upp och sett att skickande konto inte hade täckning alt. att dom dragit tillbaka inbetalningen.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.