Ge en dator tillgång till nätet

Permalänk
Medlem

Ge en dator tillgång till nätet

Håller på att sätta upp en server som ska fungera som brandvägg och lite sådant till min andra dator. Men har bara en till dator och tycker det känns onödigt att använda dhcp för att ge den en ip-adress och tillgång till nätet. Kan man på nåt sätt ge min windowsburk tillgång till nätet utan dhcp?

Har två nätverkskort i linuxburken och en korsad sladd till windowsburken.

Permalänk
Medlem

Sätt upp nödvändiga iptables regler på linux burken och sen ställer du bara in valfritt IP på Windows burken och sätt linux burken som gateway. Glöm inte att skriva in DNS värdar också.

Alltså, säg att din linux gateway har en intern ip adress som är 192.168.0.1 då kan du t.ex. ge din Windows dator ip adressen 192.168.0.2 och skriva in 192.168.0.1 som gateway. DNS adresser måste du kolla upp från din ISP om du inte vill sätta upp en DNS server på linux burken.

Om du kör dhcp på linux burkens yttre enhet (internet) kan du kolla DNS adresserna med:
cat /etc/resolv.conf . Bara kopiera adresserna och skriv in dom i Windows burken. Hmm, blev kanske lite rörigt

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Lät ju rätt enkelt! Kom precis på det att jag är ju kopplad till universitetets nät och de har en DHCP-server som ger mig en ipadress. Behöver jag ta någon hänsyn till detta när jag konfar iptables?
Eller det är bara att köra på och hoppas på det bästa?

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur du väljer att konfa iptables, om du inte vill så behöver du inte blanda in det i dina iptables regler.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy