Permalänk
Medlem

X2 CPU problem

Fick idag en X2 3800+ CPU och har proppat in den på mitt Asus A8V kort.
Såklart får jag den fruktande rösten "System fail cpu test".
Innan min tidigare cpu dog så uppdaterade jag till senaste BIOS (har jag för mig)
Men är inte helt 100%. Vad kan jag göra nu för att få liv i datorn igen?
Alla tips är välkomna!

Kan det vara PSU:n? Har ett NorthW 400W.
Eller tror ni det r Asus A8V kortet som brakat ihop?
Vad mer kan vara fel?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

prova ta ut den och starta utan, sen sätta i den och starta. hjälper kanske inte ren gissning iaf. annars får du väl reseta bios.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Har provat att plocka ut den och sätta tillbaka.
Även provat detta: http://forums.amd.com/index.php?showtopic=31392
Har plockat ut moderkortet från chassit och har grafikkortet och ett keyboard inkopplat.
Resetta BIOS ett gäng gånger.
Det jag vill prova är att försöka uppdatera BIOS men ALT + F2 under boot verkar inte funka för mig.
Har provat åskilliga gånger men det verkar inte funka. Får iallafall inte till det.
Nån som vet när man ska trycka ALT + F2? Har provat olika men hittills har det inte funkat.
Nu undrar man ju om det är fel på:
1. X2 CPU:n
2. För klen PSU (läste nåt om att det kunde ställa till problem - fast 400W borde väl räcka?)
3. Moderkortet är kaputt på något vis.
Fast det lyser och "snackar" - som då "system failed cpu test" och tar jag bort cpu:n så säger den "no cpu installed" -
så nån slags aktivitet har det iallafall.

Hjälp!

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

eftersom moderkortet verkar helt så kanske det är som "rösten" säger, nått fel på cpu'n, pröva även att bara köra en ram sticka i, och pluggar ur hårddiskar o allt sånt för att se om det är agget om det startar då? pröva med en kompis cpu o se om det funkar då...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett 350w seasonic och kör en amd x2, abit k8n-sli, ati x800gto, 1024mb ram samt 7st 200gb hårddiskar, så skulle inte tro att det var psun.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

watt-talet har inte så mkt att göra med just det, kolla amperen på +12.. har för mig du bör ha över 20A om det bara är en rail. När jag köpte min 3400+ hade jag ett 350W Antec.. fick också cpu-test fail.. men jag köpte mig detta enermaxet och cpun har knallat på sen dess.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)