Har 2x512Mb Kingston HyperX och nu köpt 2x512 CorsairValue. Dumt?

Permalänk
Medlem

Har 2x512Mb Kingston HyperX och nu köpt 2x512 CorsairValue. Dumt?

Go'afton, kära församling!
Var ett tag sen jag tittade in här för datorn jag byggde i våras funkar bra och jag har inte varit i behov av några nya prylar på ett tag.
Fick ett ryck idag och beställde lite mer minnen samt en extern HD bara sådär.

Sitter nu lite trött och längtar efter John Blund. Funderar lite på om man kanske var lite snål vad gällde minnesköpet. Har idag ett par 512 Kingston HyperX och kör dessa på plats 1 och 3, dvs dual channel. Klockar inte. Men vad händer nu när jag petar i de billigare Corsair Value (2x512)? Latencyn är ju inte densamma och sätter man dessa i platserna 2 och 4 eller kör man dom parvis?

Lite flummigt formulerat kanske men är det någon som blandat olika fabrikat och vill dela med sig av lite erfarenheter?

Gissa om jag skall sova gôtt nu!

PS MB ASUS A8V-E

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Jepp, plats två och fyra. Tyvärr kommer dina snabbare minnen (Kingston) att köra i den långsammare hastigheten. Dvs i samma hastighet som dina nya Corsair.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Vilket kan ändra om du ställer in det manuelt....

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

slöaste minnet bestämmer timings.. men ökar du vmem så borde nog corsair value klara lite lägre timings.. de kör väl med 2.5-3-3-6 som standard?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Go'morron!

Så, då har man sovit som en sten och vaknar med en bekräftelse på det man funderat på. Egentligen onödigt att grunna på saker och ting när man finner svaren på SWEC...

Tack för hjälpen grabbs!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
slöaste minnet bestämmer timings.. men ökar du vmem så borde nog corsair value klara lite lägre timings.. de kör väl med 2.5-3-3-6 som standard?

2,5-3-3-7. sitter med sånna hemma. dock går mina inte lägre än 2,5-3-3-8 stabilt :S

Permalänk
Medlem

Tur att jag fick en god natts sömn igår för denna natt lär jag ligga vaken om inte någon kommer till undsättning.

Petat i mina nya minnen på plats 2 och 4 om man räknar från vänster. Kan se dem i Everest Home Edition (2.5-3-3-8 btw) men när jag kollar i egenskaper på "den här datorn" så jar jag fortfarande bara 1024 Mb minne (1022 för att vara exakt).

Gjorde en benchmark i ovan nämnda progg och resultaten var allt annat än bra. Nästan pinsamt dåliga plus att där framgår det i högerspalten att minnena går på " DualChannel PC2500MHz".

Är inte det konstigt? Det är ju trots allt PC3200-minnen...

Nåja, snälla ni. Försök att förklara vad jag gör för fel. Det logiska vore ju att ta ur minnena och sätta dit dom igen men eftersom jag kan se dom i Everest och lite varstans så gissar jag att de sitter som de ska. Har även fnulat lite i CMOS men inte hittat nåt lämpligt att ändra på där...

Plz!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!