Nybyggd dator med Asrock dual 939 sata2 - vill inte starta

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator med Asrock dual 939 sata2 - vill inte starta

datorn går att sätta på med powerknappen som vanligt, men sedan funkar inte varken power- eller reset-knapparna, måste stänga av där bak, och bildskärmen får ingen signal överhuvudtaget... vad kan vara fel?
Vi har vänt på power och reset-sladdarna, dubbelkollat att allt sitter rätt, kopplat ur allt utom mobo och floppy mm... inget funkar
vad göra?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

hmm... har du använt ESD-armband när du satte in allt?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
hmm... har du använt ESD-armband när du satte in allt?

jepp, och jordad skruvmejsel. Datorn fungerar, alla fläktar snurrar och alla lampor lyser, men ingen bild och ingen reaktion på reset eller power.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Anslutit kabeln till CPU:ns strömförsörjning?
Provat nollställa CMOS?
Provat med bara en minnes-modul?
Provat annat grafikkort?

Duedate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Anslutit kabeln till CPU:ns strömförsörjning?
Provat nollställa CMOS?
Provat med bara en minnes-modul?
Provat annat grafikkort?

Duedate

1. ja
2. ja
3. ja
4. har inget

märker nu lite nya grejer, det går inte heller att få ut cd-släden...
dvs det ser ut och låter som allting funkar, men i själva verket fungerar ingenting :/

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

PRECIS samma hade jag, skickade tillbaka det, samma moderkort också.

Återkommer när jag har det om det löste problemet.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Thimzor: Hmmm, låter inte alls bra... var hade du beställt mobo:t? Kan man få tillbaka pengarna om man reklamerar? Vill nog hellre köpa ett annat stabilare mobo, man har ju hört en del skit om just detta, trodde väl det inte skulle drabba mig

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Köpte det på datorbutiken.com

Själv har jag inte hört så mycket skit om detta, bara att många av exemplaren inte funkar, men dem som funkar ska vara rätt bra.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Detta problem kan drabbar alla moderkort och ofta är det minnena som ställer till det så testa med en modul i taget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fast det hade han ju redan testat, jag med.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Detta problem kan drabbar alla moderkort och ofta är det minnena som ställer till det så testa med en modul i taget.

Som sagt, det har jag testat.

Har nu även testat med mitt gamla AGP-graffekort, funkar inte. Har också testat varje minnessticka, en i taget, i alla slots. Funkar inte.

Skulle ni säga att det är troligast att mobo:t är trasigt? Tänkte nämligen reklamera det på måndag eftersom det verkar vara det som är paj. De enda andra alternativen är väl nätagg eller HDD, men nätagget är ett Antec 450W och HDD en Western Digital SATA2, känns på nåt sätt ändå som mobo:t är boven i dramat.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Dumt kanske, men du har kopplat in bägge strömkablarna till moderkortet, 4 pin och 20 pin. Tänkte bara så du inte sitter med ett gamalt nätagg.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Fisen: Jodå, det är gjort. Har ett Antec Sonata2-chassi med 450W nätagg så där är det inga problem...

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Hmm, ja det lär ju duga, vad tråkigt. Lider med dig.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Jepps. Får väl skicka tillbaks mobot då, om ingen gissar på nån annan felkälla?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Som ett allra sista försök skulle jag koppla in moderkortet liggandes på antistatskyddet (det mjuka), utanför lådan, med bara det allra nödvändigaste inkopplat.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem med min nya dator idag. Samma moderkort och samma chassi. Visade sig vara nätagget som var problemet. Testade lite snabbt med ett 300W nätagg och den bootade direkt.

Tydligen är det ett känt problem att Antec nätagg funkar dåligt ibland med AMD64. Iallafall enligt han som kallar sig Hard target i denna tråden:

http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/5187...

Permalänk
Medlem

Tänkte just föreslå att du skulle försöka köra med alla grejer utan ditt nya Moderbord.... om du har ett annat socket 939 ?....Fast Jojjes66 inlägg var ju...Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vart kan man läsa om antec och de problemen? Google hittade inget.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, då var det en av strömsladdarna som satt på fel håll, den med 4 pins sladden

Permalänk
Medlem

du har inga andra minnen du kan låna och kolla med då ?

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Har kollat vidare lite till. Det verkar vara ett specifikt fel för just Smartpower nätagget och 939Dual-SATA2 moderkortet (och inte för AMD64 och Antec nätagg i allmänhet som jag länkade till ovan).

http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/4853...

Tyvärr är det ingen som har nån lösning på problemet (mer än att förstås byta nätagg eller moderkort).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
jepp, och jordad skruvmejsel. Datorn fungerar, alla fläktar snurrar och alla lampor lyser, men ingen bild och ingen reaktion på reset eller power.

*Ehh*
Jordad skruvmejsel lät lite halvfarligt med tanke på ESD...
Du har väl inte jordat mejseln direkt till ex. jordstiftet i ett vägguttag...
Man vill juh att eventuellt uppladdade mojjänger skall laddas ur saaakta...

För övrigt har jag satt ihop ett system med mobot i fråga utan problem...
3200+
Club 3d 6600GT (PCI-E)
2 x Kingston 512MB (KVR400X64C3A/512)
Seagate 200GB SATA II
Antec nätagg 350w som tillhör chassi "SLK1650B" fast jag monterade det hela i ett annat chassi...funkar smärtfritt fortfarande...

edit:
jag föreslår också att du provar med ett annat nätagg...

Hoppas det ordnar sig för dig...

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rulle72
*Ehh*
Jordad skruvmejsel lät lite halvfarligt med tanke på ESD...
Du har väl inte jordat mejseln direkt till ex. jordstiftet i ett vägguttag...
Man vill juh att eventuellt uppladdade mojjänger skall laddas ur saaakta...

För övrigt har jag satt ihop ett system med mobot i fråga utan problem...
3200+
Club 3d 6600GT (PCI-E)
2 x Kingston 512MB (KVR400X64C3A/512)
Seagate 200GB SATA II
Antec nätagg 350w som tillhör chassi "SLK1650B" fast jag monterade det hela i ett annat chassi...funkar smärtfritt fortfarande...

edit:
jag föreslår också att du provar med ett annat nätagg...

Hoppas det ordnar sig för dig...

Oj menar alltså att jag har en antistatsladd på min skruvmejsel, precis som på antistatarmbandet

Iaf, tackar för alla tips i tråden, om det är nätagget som är problemet har jag väl inget annat val än att köpa ett nytt mobo då helt enkelt... får se om jag kan övertala min polare att köra exempelvis mitt mobo med hans övriga prylar... skulle bli ett jävla massa pill men man måste ju felsöka.

EDIT: Läste tråden på ocworkbench nu, inte lovande alls... det är EN enda kille som har fått combon Antec nätagg/Asrock dual sata2-mobo att funka. Det visar ju på att det KAN funka iaf. Frågan är bara varför resten av tråden är knökfull med folk som det inte fungerar för?

Ingen här på Sweclockers som har fått combon att funka?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Oj menar alltså att jag har en antistatsladd på min skruvmejsel, precis som på antistatarmbandet

Iaf, tackar för alla tips i tråden, om det är nätagget som är problemet har jag väl inget annat val än att köpa ett nytt mobo då helt enkelt... får se om jag kan övertala min polare att köra exempelvis mitt mobo med hans övriga prylar... skulle bli ett jävla massa pill men man måste ju felsöka.

EDIT: Läste tråden på ocworkbench nu, inte lovande alls... det är EN enda kille som har fått combon Antec nätagg/Asrock dual sata2-mobo att funka. Det visar ju på att det KAN funka iaf. Frågan är bara varför resten av tråden är knökfull med folk som det inte fungerar för?

Får säga att detta låter skitskumt........En sån enkel/viktig sak som elen.....att det inte är standard/funkar gör mig en aning mörkrädd...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojjes66
Har kollat vidare lite till. Det verkar vara ett specifikt fel för just Smartpower nätagget och 939Dual-SATA2 moderkortet (och inte för AMD64 och Antec nätagg i allmänhet som jag länkade till ovan).

http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/4853...

Tyvärr är det ingen som har nån lösning på problemet (mer än att förstås byta nätagg eller moderkort).

NEJ! Vad fasen... jag har precis beställt ett ASRock dual..... har ett ANTEC truepower 550w som har funkat kanon i 2år nu... funkar det inte får dom fan byta ut mitt nätagg mot ett nytt som funkar... gav typ 1700:- detta nätagget............

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Asrock dual sata och Antec True 480P här. Funkat kanon från första uppstart. Har bara haft moderkortet i några dagar ännu.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

jag har samma problem med mitt gigabyte trition moderkort men det vet jag vad det beror på klåfingriga polare utan esd-armband.Nån som vet vad det är som slås ut så grejerna inte funkar längre är det chipset på kortet eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Asrock dual sata och Antec True 480P här. Funkat kanon från första uppstart. Har bara haft moderkortet i några dagar ännu.

Truepower alltså, inte Smartpower som verkar vara det som krånglar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
NEJ! Vad fasen... jag har precis beställt ett ASRock dual..... har ett ANTEC truepower 550w som har funkat kanon i 2år nu... funkar det inte får dom fan byta ut mitt nätagg mot ett nytt som funkar... gav typ 1700:- detta nätagget............

Med tanke på vad jag skriver ovan behöver du nog inte oroa dig

Problemet är alltså att just Asrock Dual SATA2 och Antec Smartpower inte fungerar tillsammans överhuvudtaget.
fatta vilken osis att lyckas köpa just denna combon
Aja, får bli ett nytt mobo tror jag, är inte så sugen på Asrock längre efter att ha läst på nätet om att kortet kan ha massor emd problem om man har lite otur.

EDIT: Hm, en kille på ocw har fått combon att funka... men bara en. Skumt! Hans mobo kom med BIOS 1.2 förinstallerat, det kan ju ha med saken att göra.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Hade tänkt köpa mig ett Antec Sonata II Chassi och det här moderkortet så jag är glad att jag väntat på det här.. Blir ett annat chassi med ett Tagan nätagg. istället nu....

Taskigt för Er som det inte funkar för och hoppas det löser sig.

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......