Xbox 360 handkontroll även till Windows

Permalänk
Melding Plague

Xbox 360 handkontroll även till Windows

<font style="font-size: 10pt"><b>Xbox 360 handkontroll även till Windows</b></font> <small class="small">torsdag 10 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Handkontroller till PC-spel är ganska ovanligt, få spel är optimerade för handkontroller och till skillnad från TV-spel finns det ingen standard för vilka knappar som skall finnas och hur de skall vara placerade. Detta leder till ett evigt pill bland inställningarna för de som ändå försöker spela med en handkontroll. Microsoft vill nu lösa detta problem genom att erbjuda handkontrollen som medföljer Xbox 360 till Windowsdatorer, för att ge spelutvecklare en referens att gå efter.
<br />
<br /><i>”The problem is, there's no standard for PC game controller. If you're a game developer, you don't know what you're working with. Does the pad have one thumb stick, or two? Is there a D-pad at all? Analog triggers, or simple shoulder buttons? Are there six buttons on the face, or four? Do the 1 and 2 buttons start on the top row of buttons, or the bottom row?”</i>
<br />
<br />Ett test av kontrollen kan du läsa hos <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1884697,00.asp" target="_blank">Extreme Tech</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore bra för dem som vill spela fotboll och hockey spel på datorn.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Trevlig bonus
Alltför ofta är handkontrollerna till datorn av kass kvalitet och kan man använda kontrollern till både windows och xboxen så får man ju mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

Är ju inte så svårt att koda styrning till joy o mus o keyb finns ju färdiga funktioner.. i direct x fattar inte vad dom säger att det är svårt, tar ju självklart lite tid men inte mycket att göra olika joy kanske längre tid ifall man gör ca 10 olika joy som har olika knappar..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Vadå inge standard på kontroller till PC. Är väll samma problem med vanliga joysticks då också, och även möss?
Hur många spel är igentligen hårdkodade hur styrningen skall vara?

Permalänk
Medlem

Gamla nyheter

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Det här har ju varit känt ett bra tag

Permalänk
Medlem

Smart drag

Permalänk
Medlem

Kört med min Xbox-kontroll till datorn så länge jag kan minnas nu, att det kommer vara lika för 360 är ett mkt smart drag.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Smart. Ginnar Microsoft hur än man vrider och vänder.

Permalänk
Medlem

kontrollen är ju exakt som de till PS1/PS2, bara att man bytt plats på styrplattan och ena joysticken :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Trevlig bonus
Alltför ofta är handkontrollerna till datorn av kass kvalitet och kan man använda kontrollern till både windows och xboxen så får man ju mer för pengarna.

bonus kan man nog inte kalla det. det är samma kontroll, men en PC-version av den kommer inte säkert att fungera på XBoxen eftersom den är DRM-skyddad. (om de inte ändrat nått nyligen)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bonus kan man nog inte kalla det. det är samma kontroll, men en PC-version av den kommer inte säkert att fungera på XBoxen eftersom den är DRM-skyddad. (om de inte ändrat nått nyligen)

Äsch, men i recensionen så står det ju:

Citat:

If you plan to get an Xbox 360 sometime in the future, it's really quite a good deal, since it doubles as an extra controller for your console as well, without the need for an adapter or separate cord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
kontrollen är ju exakt som de till PS1/PS2, bara att man bytt plats på styrplattan och ena joysticken :S

Haha, nej. Skaffa ett par ögon va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

bonus kan man nog inte kalla det. det är samma kontroll, men en PC-version av den kommer inte säkert att fungera på XBoxen eftersom den är DRM-skyddad. (om de inte ändrat nått nyligen)

Fast det verkar ju onödigt krångligt, med lönsammast skulle ju vara att sälja exakt samma kontroller och sen anpassa windows-drivrutinerna efter det. Många vill säkert använda dosan till både xbox och dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Haha, nej. Skaffa ett par ögon va?

Var inte formen jag tänkte på utan knapparna och vart de var platserade....ok, select och start var inte me...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Var inte formen jag tänkte på utan knapparna och vart de var platserade....ok, select och start var inte me...

Ehm, sony snodde det från nintendo, och nintendo snodde det säkert från någon annan. Det är liksom standardplaceringen av knappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast det verkar ju onödigt krångligt, med lönsammast skulle ju vara att sälja exakt samma kontroller och sen anpassa windows-drivrutinerna efter det. Många vill säkert använda dosan till både xbox och dator.

Som sagts i tråden redan så är det samma kontroll.

Det enda som skiljer PC versionen och xbox versionen är att med PC versionen så följer det med en drivrutinsskiva.
Drivrutinerna kan man ju ladda ner från nätet ifall man har köpt en xbox och vill använda kontrollen till datorn också.

Permalänk
Medlem

äntligen, inte för ja testat 360 kontrollen men antar den är snarlik till xbox´s vanliga lilla.. köpte en konverter till min xbox kontroll till usb men fungerade inge bra i vissa spel me analoga osv..

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Eller så köper man en riktig gamepad och inte någon saitec/dexxa typ billigt skit

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om någon butik säljer kontrollen redan nu?

Permalänk
Medlem

Fy fan va ful jävel varför bry sig om den när LogiTech har dom bästa kontrollerna

Permalänk
Medlem

Hmm, om det här innebär att speltillverkarna börjar lata till sig och utgå från att alla har en joypad med den där layouten och därför minskar setupmöjligheterna i spelet, så har Microsoft gjort världen en otjänst IMHO. Flexibilitet är liksom hela grejen med PC gaming!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ehm, sony snodde det från nintendo, och nintendo snodde det säkert från någon annan. Det är liksom standardplaceringen av knappar.

Har för mig att Playstation var före Super Nintendo. Allstå kan inte Sony snott det från Nintendo.
Innan fanns det bara i grund bara 2 knappar och digitala styrningar med 4 håll (NES, Sega Master system mm).
Allstå var Sony först med 4 knappar, två analoga styrspakar och en digital styrspak med den placeringen som nästan majoriteten av alla andra kontroller sedan följde.

Annars så kör jag PS2 kontrollen i min dator, anser att PS2 kontrollen är det klart överlägsnaste kontrollen hitils.
Den värsta måste ändå vara Nintedos 64:as OTROLIGT obäkväma kontroll där majoriteten av spelen nytjar den analoga kontrollen i MITTEN så man får kramp i hela vänstra armen, helt sjukt dålig.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Har för mig att Playstation var före Super Nintendo.

Super Nintendo var nog ett par år före playstation. typ 3-4. ska kolla upp det.

Edit:
enligt wikipeida.org så kom SNES 1990(japan) 91(usa) och Playstation 1994(japan) 95(usa).

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Har för mig att Playstation var före Super Nintendo. Allstå kan inte Sony snott det från Nintendo.
Innan fanns det bara i grund bara 2 knappar och digitala styrningar med 4 håll (NES, Sega Master system mm).
Allstå var Sony först med 4 knappar, två analoga styrspakar och en digital styrspak med den placeringen som nästan majoriteten av alla andra kontroller sedan följde.

Annars så kör jag PS2 kontrollen i min dator, anser att PS2 kontrollen är det klart överlägsnaste kontrollen hitils.
Den värsta måste ändå vara Nintedos 64:as OTROLIGT obäkväma kontroll där majoriteten av spelen nytjar den analoga kontrollen i MITTEN så man får kramp i hela vänstra armen, helt sjukt dålig.

Som personen i föregående inlägg redan konstaterat så var Super Nintendo en bra bit före Playstation ut på marknaden. När Playstation väl släpptes så hade den inga analoga styrspakar utan var egentligen bara en modifierad variant av kontrollen till Super Nintendo.

När Nintendo sedan släppte Nintendo 64 vars kontroll både hade analog styrspak och vibrator som tillsats så dröjde det inte så värst länge innan man gjorde en handkontroll som hade båda dessa funktioner och lanserade den i samband med Gran Turismo.

Det enda som stämmer i ditt inlägg är att Sony var först med 2 analoga styrspakar vilket jag i ärlighetens namn inte tycker är speciellt nödvändigt.

Nu tycker jag i och för sig att det bara är bra att alla kontroller är så pass lika eftersom det bara är ett plus för mig som spelare. Egentligen bryr jag mig inte om vem som kopierat vem men i dessa tider när det går som det gör för Nintendo så ska i alla fall inte Sony få beröm för det som Nintendo gjort och de andra sedan kopierat.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prophetic

Äsch, men i recensionen så står det ju:

det är möjligt, men från början sades det att en speciell PC-version var det som gäller. men vi får se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast det verkar ju onödigt krångligt, med lönsammast skulle ju vara att sälja exakt samma kontroller och sen anpassa windows-drivrutinerna efter det. Många vill säkert använda dosan till både xbox och dator.

lönsamaats vore ju att sälja den 2 gånger, men om det verkligen är så som de skriver är det bra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag vill snarare ha en mus till xboxen

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |