Bygg din egen bärbara dator

Permalänk
Melding Plague

Bygg din egen bärbara dator

<font style="font-size: 10pt"><b>Bygg din egen bärbara dator</b></font> <small class="small">fredag 11 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Entusiaster har byggt ihop stationära datorer ett bra tag nu. Däremot har det aldrig funnits någon marknad för att bygga egna bärbara datorer. Men nu verkar saker och ting ändras, och flera tillverkare har släppt så kallade Whitebox Notebooks – det vill säga den bärbara motsvarigheten till en barebone. Skalet, skärmen och moderkortet ingår. Resten får man köpa till själv.<br /><br /><a href="http://www.legitreviews.com/article.php?aid=264" target="_blank">Legit Reviews testade </a> för ett par dagar sedan en Whitebox från Asus kallad Z63A. Testaren gillade datorn skarpt:<br /><br /><i>”The Z63a notebook is attractive, small (13 x 9.7 inches), thin (1.2 inches), light (about 5 pounds including AC adapter), and easy to use. It is almost silent and never felt hot sitting on my lap. The build quality is excellent, and it is easy and fun to assemble to your own specifications and intended usage.”</i><br /><br />Nu har Laptop Logic skrivit en längre artikel som handlar om Whiteboxar, vad det handlar om och hur man väljer och installerar komponenter:<br /><br /><i>”if you wanted to go beyond the limits the manufacturer was offering and wanted a wider range (brand, specification, model) of processors, hard drive and RAM? Now you can within the initial design goal of the motherboard inside a barebone notebook, also known as a Whitebox notebook”</i><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=22" target="_blank">Laptop Logic</a>.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

fan så kul!!!
kan man köpa grafikretsarna separat också?
det borde väl inte vara så vsårt att slänga ihop en sådan dator bara man kan köpa dalarna i butikerna:)

Permalänk
Medlem

Den såg inte så ful ut som du påstog, jag har sett värre, som dom dära tegelsetenarna ifrån acer som ska "lika" någon wanabee ferrari nörd.
påminner om en Dell skulle jag vilja säga, en X1 tror jag den heter.

Permalänk
Medlem

Jag läste på 64bits att det skall komma en standard för utbytbara grafikkort på bärbara så jag väntar nog på det istället.
Och jag kan bara hålla med om att den såg inget vidare ut men det är en ball ide...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Gärna en sån fast för Turion och med ATi eller SiS chipset.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Gärna en sån fast för Turion och med ATi eller SiS chipset.

Msi har en sån, komplett säljer intelvarianten som heter Msi 260 har jag för mig.

Edit: http://www.msi.com.tw/program/products/notebook/nb/pro_nb_sel...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Så länge man inte kan välja grafik själv är det lika bra att köpa färdigt, gärna DELL då man kan "bygga" den hos dom med valfria CPU*, minne och HDD (*bara intel)

*Del av inlägget raderat av xphaze, läs regel §1.*

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

ROFL

Intressant idé... fast det skulle vara ännu intressantare ifall delarna var "lösa" som det är på stationära så man först kan köpa ett chassi med nätdel,skärm o tangentbord som man gillar och sedan ett moderkort beroende på intel eller amd.. sen cpu, grafikkort, minne,hd o allt annat jag inte orkar lista

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt. Kan nog bli skönt med att bygga sin bärbara själv.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Varför, varför varför?

Om man får bygga en egen laptop. varför trycker man då på de där äckliga klistermärkena...

Permalänk
Medlem

Oh det här har man längtat efter!

Hoppas det blir som med stationära att det blir fan så mycket billigare och sätta ihop själv!

Skulle bli mycket häftigt med utbytbara skärmar och ''chassien''

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Luktar flopp

Btw.. Vad för processor ska man annars ha i än bärbar? Finns ju bara en att välja på, Intel!
Jag förstår verkligen inte varför ta en sån här istället för en Dell.

Permalänk
Medlem

äntligen. intresset för bärbara ökade just rejält för mig. detta har jag väntat på länge. men det är en bit kvar..

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Luktar flopp

Btw.. Vad för processor ska man annars ha i än bärbar? Finns ju bara en att välja på, Intel!
Jag förstår verkligen inte varför ta en sån här istället för en Dell.

AMD TURION heter den ju såklart som man ska ha.:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

ytterst intressant ur den synvinkeln att man nu för upp ögonen för ege montering av bärbara system. Inom ett par år kanske man har väldigt bygg-vänliga alternativ.

Permalänk
Medlem

tomshardware hade en artikel om barebook för några månader sedan så detta är ju egentligen inte så nytt men bra att den bärbara marknade växer en dag kanske man kan köpa en bra spel bärbar dator..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jag har den färdigbyggda versionen av den laptopen (W3N), men med Mobility Radeon 9700 istället för GMA 900. Är riktigt nöjd med den, då den har riktigt snyggt utseende, bra prestanda och hög bärbarhet (2,2kg).

Kan dock säga att utseendet skiljer lite på de färdigbyggda (till det bättre). Personligen tycker jag det är en av de absolut snyggaste bärbara PC-laptops som finns just nu. Några bilder jag hittade:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/pic1-xng.jpg
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/pic2-ylt.jpg
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/pic3-jyo.jpg [Locket är i aluminium]

Denna, eller den lite moderniserade W3V, rekommenderas varmt till den som vill ha en laptop som väger lite men fortfarande kan köra moderna spel rätt bra.

Permalänk

Verkar bra:) Då kan man få en barbär dator som är både bra för spel osv... Så kan man ta den över hos en kompis och ha lan:)

Permalänk

finns dessa att köpa i sverige just nu dvs whitebox elller liknande för isf beställer jag en på 2 röda...

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

Det där är ju knappast nytt...

Alla seriösare datorhandlare inkl. mig själv har ju haft en egen bärbar-line som de bygger själva ett bra tag nu.

Dock så är de där burkarna dyrare totalt än att köpa en helt klar från ex LG

man kan ju inte köra in vad man vill i dem heller det är speciela ODD som bara passar i den specifika modellen samt, det man kan tumma på är att den tar de flesta so-dimms å HDD.

Och det mest vesäntliga för folk på den här sidan alltså grafikorten går ju inte att byta så det är som att köpa (som nån skrev förut) från dell online

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

jaha... fick för mig att man kunde byta graffikkort av ngn anledning

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa en sådan Barebone i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
jaha... fick för mig att man kunde byta graffikkort av ngn anledning

Det kommer nog att komma, ingen aning hur lång tid dock =). Tydlingen ska nvidia jobba på något kallat MXM (Mobil Express Module), vilket är någon standard för uppgraderbara grafikkort i laptops.

Citat:

One of the biggest hurdles to the barebones notebook market has been video cards, and the inability to deliver high power or upgradeable options. One side benefit of PCIe in notebooks is the standardization of a portable video card interface. We're not quite there yet, but Nvidia is getting closer and closer to a universal portable graphics connector dubbed MXM. The Mobile Express Module is an upgradeable unit that is meant to standardize laptop graphics cards. Look for its introduction late in 2005. There is also a handful of notebook resellers, barebones and complete, that offer video upgrade options at a fairly hefty price. Add to that ATI and Nvidia’s recent focus in the mobile segment, which has been delivering up to date, high-end solutions that are nearly on par with their desktop brethren. The power is there to drive laptop screens at reasonable resolutions while playing today’s games, and they are only getting more capable with each successive generation.

Källa http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=703

Permalänk
Medlem

det tråkiga igen är att det där skulle vara lanserat nu enligt de rapporter jag fick som ÅF men har inte sätt att det ens testas ändock skall MXM kommer funka för både ati å nvida...

kretsarna som behövs för att få detta att funka finns ju redan iom att pciE finns i bärbara burkar nu, frågan är om de bara ligger å segdrar på det för att få ut så mycket kosing ur sina mobilekretsar de har just nu

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

vill ha en laptop nu..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Konfigurerade en liten och lätt MSI hos komplett.se för ca 12k, samma dator hos dell hade gått på runt nästan 17k, dock så kan man dra av lite för att Windows ingick hos dell, medan jag valde bort det på komplett. Kompletts dator hade dessutom större hårddisk (120 vs 100gb), och att jag kunde välja en Samsung Spinpoint som hårddisk och minska uppkomsten av störande ljud.

Billigaste ultramobila bärbara hos någon annan tillverkare ligger på 15-25k i snitt, ruskigt dyrt att faktiskt få en BÄRBAR dator, inte ett släpbart as.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

skoj

Visa signatur

8D