Permalänk

Troligaste förklaring till död dator?

En kompis lillebror var på ett lan och när han kom hem med datorn så vägrade den starta.

Skärmen gick inte ens igång. Det enda som hände var att en chassifläkt roterade.

Min gissning var att någon/några kapacitator på moderkortet hade urladdats av att datorn slagit i hårt, och att det kan ta ett tag innan laddningen i dem byggs upp igen. Men eftersom jag inte är elektroingenjör så är det bara en vild gissning - vad säger ni om den amatörteorin?

Annars tänkte jag säga åt honom att byta ut komponenter tills han hittar felet. Men vilka komponenter är aktuella att kika på?

Minnena: Nej, man får väl åtminstone bild även utan minnen?
HD: Nej, man får bild utan HD.
Processor: Vet ej. Har för mig att man åtminstone får bild utan cpu.
Nätagg: Nej, fläkt snurrar ju.
Grafikkortet: Nej, moderkortet drar ju inte ens igång.
Moderkortet: Måste väl vara moderkortet, men isf vad på moderkortet (kan det vara kapacitatorerna har urladdats)?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

"Kapacitatorerna" (kondensatorerna) laddas ur så fort du stänger av datorn, och de laddas upp på någon millisekund igen.

Man får ingen bild utan minnen, processor, grafikkort osv i fungerande skick.

Om den dött efter transport så skulle jag kolla först att allting sitter i rätt (att t.ex. inte grafikkortet glidit halvt ur slotten).

Permalänk

Ok, tack för infon

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

När en dator är hopbyggd och avstängd så är den förvånansvärt tålig mot yttre påverkan, men kolla så att allt sitter ihop.

En chassifläkt snurrar säger du, finns det fler chassifläktar som inte snurrar, eller är det den enda? Går inte heller processorfläkten igång?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Re: Troligaste förklaring till död dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
En kompis lillebror var på ett lan och när han kom hem med datorn så vägrade den starta.

Skärmen gick inte ens igång. Det enda som hände var att en chassifläkt roterade.

Min gissning var att någon/några kapacitator på moderkortet hade urladdats av att datorn slagit i hårt, och att det kan ta ett tag innan laddningen i dem byggs upp igen. Men eftersom jag inte är elektroingenjör så är det bara en vild gissning - vad säger ni om den amatörteorin?

Annars tänkte jag säga åt honom att byta ut komponenter tills han hittar felet. Men vilka komponenter är aktuella att kika på?

Minnena: Nej, man får väl åtminstone bild även utan minnen?
HD: Nej, man får bild utan HD.
Processor: Vet ej. Har för mig att man åtminstone får bild utan cpu.
Nätagg: Nej, fläkt snurrar ju.
Grafikkortet: Nej, moderkortet drar ju inte ens igång.
Moderkortet: Måste väl vara moderkortet, men isf vad på moderkortet (kan det vara kapacitatorerna har urladdats)?

det blir väl ingen bild utan processor???

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Tror inte man får någon bild om ens processor är död. Jag fick det i alla fall inte på min dator när min xp2100+ dog. Ingenting fungerade, kom inte in i BIOS osv.