[Bild] vad har hänt? är det moderkortet?

Permalänk

[Bild] vad har hänt? är det moderkortet?

jag har ett sånt här moderkort: AsRock k7s8x

och jag skulle byta proceesor fläkt på den, sen när jag skulle ta bort den så slant jag lite och om ni ser den där saken i mitten (jag vet inte vad det kallas) , den som det står asrock på, så drog jag till på den med den gamla fläkten/kylaren så att den lossnade, men som tur var så var det bara en liten plastplupp som höll fasten som gick av, så jag satt fast den med gummiband.
nu när jag startar datorn och så går den fint i 5-10 minuter, innan allting stelnar, skärmen och musiken, får då starta om datorn och det tar 5-10 minuter till innan det blir samma sak....

vad kan det vara för fel? tror ni att den blir för varm eller så? för när jag känner på den så är den inte särskilt varm, bara lite grann... tacksam för alla svar jag kan få...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

När du känner på den antar jag att du känner på flänsen till processorn? Den kan vara kall även om processorn är varm, om du inte har vämeledande pasta på den, eller om den av någon annan anledning inte har så bra kontakt med processorn.

För mig låter det helt klart så överhettning, och är flänsen kall så låter det som ett kontaktproblem.

Kolla även hardware monitor i BIOS precis efter att du startat om, och kolla tempen där.

Den oranga grejen är kylningen till nordbryggan, och den behöver också ha bra kontakt med det under, och ett gummiband kanske inte trycker ner den tillräkligt..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

ska kolla det där med BIOS temperaturen, men vad ska jag göra så den sitter fast ordentligt, eftersom pluppen gick av så kommer jag inte på nåt annat, det är nordbryggan jag kände på...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

BIOS tempen hjälper inte så mycket då eftersom det sällan sitter en sensor vid just nordbryggan...

Vet du vad ett buntband är för något? Testa att spänna dit den med 2 sådana.. Jag kan fixa en bild på hur man gör om det är svårt att förstå så här

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
BIOS tempen hjälper inte så mycket då eftersom det sällan sitter en sensor vid just nordbryggan...

Vet du vad ett buntband är för något? Testa att spänna dit den med 2 sådana.. Jag kan fixa en bild på hur man gör om det är svårt att förstå så här

jag förstår nog, men du kan posta en bild endå

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

aha, smart lösning;) får testa det...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Gör så

Jag kan inte förstå att fläkten faktiskt snurrade när jag tog de bilderna, snacka om snabb slutartid på kameran

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

jag tror inte det hjälper, jag tycker denna verkar sitta så hårt som den gör på den andra pluppen, (det var 2 pluppar, 1 gick av) , jag tror det kan vara kylpastan eller vad det heter, var köper man sån?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

¨på vilken affär som helst som säljer datorprylar...annars får du beställa på internet..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

På nordbryggan sitter det såvitt jag vet inte någon kylpasta, eller om det gör det så är det på från fabrik..

Men du bytte processorfläkt sa du, bytte du fläns då också? I så fall kan du behöva kylpasta där.. Då kan du också kolla tempen i BIOS.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

nee, asså jag bytte inte processor fläkt, jag tog bara bort den och rengjorde den från damm, sen när jag kollade på pastan såg den uttorkad ut.....

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

OK.. Då är det bästa jag kan rekommendera att kolla tempen efter omstart och se om du kan se något onormalt..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

nej, den är på 41 grader... nu kunde jag köra en timme innan det blev sådär igen, jag startade inget speciellt program eller så.....

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Jag har en pissig celeron, och den blir ju typ aldrig över 30 eftersom den är så slö, men är inte 41 ganska högt för idle?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

SHIT! DAMMA FLÄKTARNA VA?!

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
SHIT! DAMMA FLÄKTARNA VA?!

Första jag lade märke till också ja sen den där überkassa Codegen-nätdelen..

Permalänk
Medlem

Haha, jo, egentligen borde allt bytas på den burken

Ärligt talat så tror jag den lilla Celeron Processorn skulle klara sig fint utan fläkt, när jag kör 3DMark 05 går den 2 grader över idle, vilket enligt MoBo:t är 27 C

Sen är det ingen risk för stopp än, men visst, kylflänsen förlorar ju sin värmeledande förmåga

PSU:t räcker gott för att driva den sneak-burken, men inför det nya systemet (som kommer att byggas in i samma låda) så kommer jag byta mot ett bättre..

Hela skiten ska överlåtas till min surfande och ordbehandlande mor, och själv ska jag ha systemet enligt sign (med rena fläktar )

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

nu är det probelm....

nu kommer jag inte ens in i windows... ibland fryser den vid xp bootningen, och ibland så startar den om när den bootar från hdd:n, är det moderkortet som är paj? eller är det något annat? skulle det funka om jag bytte processor fläkt?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Du måste rengöra processor och kylare med aceton eller sprit och sedan applisera ny pasta. Du kan inte använda gammal pasta specielt inte på en processor som saknar heat spreder dom är extremt petiga om det saknas pasta på nått ställe på coren så det inte blir bra termisk lednigsförmåga till kylaren så får du en HOT SPOT. Vet har fixat datorer med samma problem som dit just pga folk plockat av kylaren å smackat dit den på socket A system och liknande med gammla pastan. Fungerar helt enkelt inte.
Tempsen kan du därför inte lita på just för att vissa små områden av processorn överhetta och blir ostabila. SÅ medeltempraturen kan got och väl vara 41C över 95% av coren men resterande 5% kanske ligger på 80-100C utan problem.

Permalänk

så du menar att jag bara kan byta kylpasta, så funkar det fint sen?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.