En miljon har konverterat till Mac

Permalänk
Medlem

Ni som är MAC frälsta, kan ni lite kortfattat beskriva vad som är bättre med MAC? För undrar vad fördelarna är, macarna ska väl vara snabbare på videorendering å sånt men måste väl vara något som är bättre för vanliga användare också?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Ni som är MAC frälsta, kan ni lite kortfattat beskriva vad som är bättre med MAC? För undrar vad fördelarna är, macarna ska väl vara snabbare på videorendering å sånt men måste väl vara något som är bättre för vanliga användare också?

tror det är osx som är deras argument inte deras hårdvara precis..

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Jag gillar macarna för att de helt enkelt känns fräshare. Och nej, det har inte med utseendet att göra När jag sitter vid min PC så känns det som att den borde kunna prestera så mycket bättre och att Systemet så gott som alltid är nedskräpat och halvvaket... Ändå gången min pc känns fräsh är när den är helt nyformaterad. Visst blir det bättre när man kör linux eller bsd men kännslan finns ändå kvar där

Min gammla Mac däremot känndes så nästan konstant. Det känndes som att den presterade på den nivå den skulle och att man fick ut den man skulle. Det roliga var att det var en gammal G4 på 733Mhz i den, och den presterade inte mycket sämmre än vad min barton 2500 gör i de flesta fall, så det känns som att mac tar bättre vara på kraften som finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

lite tråkigt med Linux faktiskt.. att klaga över sina senaste Windowsproblem var ju lite som geekvarianten av vädersnack i brist på annat. nog bäst att inte köpa en Mac heller då.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lite tråkigt med Linux faktiskt.. att klaga över sina senaste Windowsproblem var ju lite som geekvarianten av vädersnack i brist på annat

Helt rätt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har undvikit iPod som pesten, däremot blev det en iBook då jag skaffade bärbar i våras. Mac:en känns helt enkelt bekvämare att arbeta med, allt fungerar utan problem, jag behöver inte hålla på att tweaka, leta drivrutiner och härja så som windows krävt.

Sen spelar jag World of Warcraft på iBooken, så nog kan mac-användare spela

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Ni som är MAC frälsta, kan ni lite kortfattat beskriva vad som är bättre med MAC? För undrar vad fördelarna är, macarna ska väl vara snabbare på videorendering å sånt men måste väl vara något som är bättre för vanliga användare också?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41017...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30543...

Sen heter det "Mac".

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag gillar macarna för att de helt enkelt känns fräshare. Och nej, det har inte med utseendet att göra När jag sitter vid min PC så känns det som att den borde kunna prestera så mycket bättre och att Systemet så gott som alltid är nedskräpat och halvvaket... Ändå gången min pc känns fräsh är när den är helt nyformaterad. Visst blir det bättre när man kör linux eller bsd men kännslan finns ändå kvar där

Min gammla Mac däremot känndes så nästan konstant. Det känndes som att den presterade på den nivå den skulle och att man fick ut den man skulle. Det roliga var att det var en gammal G4 på 733Mhz i den, och den presterade inte mycket sämmre än vad min barton 2500 gör i de flesta fall, så det känns som att mac tar bättre vara på kraften som finns.

bra sammanfattning på det. håller med. windows är okej nyinstallerat (såvida det inte är nå konflikter mot hårdvara, då äre en pest o köra det redan då), men redan efter en vecka äre ju nerskitat. efter en månad drar det mer ram när det startar än när det var nytt osv.
sen tycker ja personligen att allt är mycket mer logiskt o OSX, men det är ju en smaksak.

sen ska ja inte säga så mycket om hårdvaran mer än att en av de stora anledningarna till att OSX kan vara så stabilt är ju just att apple har kontroll på hårdvaran. det bör nämnas. visserligen skulel ja tro att OSX skulle vara stabilare ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Har undvikit iPod som pesten, däremot blev det en iBook då jag skaffade bärbar i våras. Mac:en känns helt enkelt bekvämare att arbeta med, allt fungerar utan problem, jag behöver inte hålla på att tweaka, leta drivrutiner och härja så som windows krävt.

Sen spelar jag World of Warcraft på iBooken, så nog kan mac-användare spela

precis, bara skönt o behöva pilla med OS:et hela tiden.

en sak som ja inte fattar är, om man gillar mac eller ipod, varför ska man kallas "ipod-fräslt" eller "mac-frälst", är ju lite att hårddra det. eller va säger alla ni "pc-frälsta" :D:D njaee,jag gillar mac, men inte är ja frälst för det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h_enke_trollis
Men hallå? Apple var väl ändå först med i:et. iMac?

Sant, iMac var först ut (av dem vi känner till). Men både iriver (som då tydligen INTE heter iRiver) och iAudio lanserades före iPod. Apple verkar förresten inte ha något emot att låna konkurrenternas namn - jämför eMac med Emacs t ex.

Vad jag menar är att det är lite fånigt att börja anklaga företag för att sno från varandra - i synnerhet när det är lite oklart vem som egentligen var först med det.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
sen ska ja inte säga så mycket om hårdvaran mer än att en av de stora anledningarna till att OSX kan vara så stabilt är ju just att apple har kontroll på hårdvaran. det bör nämnas. visserligen skulel ja tro att OSX skulle vara stabilare ändå.

Det tog fram till OS X innan macarna blev något som man skulle kunna kalla stabilt och trotts det så levde det där argumentet långt innan OS X.

Nä, OS X må vara stabilt men det är alla NT baserade windowsOS också.

Det finns mycket hårdvara att välja mellan till PCn och självklart finns det produkter med riktigt kassa drivrutiner också - men bara för att det finns dåliga produkter måste man ju inte välja dem. Och även om windows knappast är perfekt så kan man inte klandra windows för dåligt skrivna drivrutiner.

Förhoppningsvis är det ingen som byter plattform enbart pga. stabilitet. Byter man till mac så borde det vara antingen för OS X skull eller för dess design (eller för bådeock).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Sant, iMac var först ut (av dem vi känner till). Men både iriver (som då tydligen INTE heter iRiver) och iAudio lanserades före iPod. Apple verkar förresten inte ha något emot att låna konkurrenternas namn - jämför eMac med Emacs t ex.

Vad jag menar är att det är lite fånigt att börja anklaga företag för att sno från varandra - i synnerhet när det är lite oklart vem som egentligen var först med det.

nu är iofs texteditorn emacs ett ord, medan eMac syftar på e-mac, vilket ska ses som en onlinedator.

* edit: echo, många osx-användare kan nu hålla med om att pre-x operativen var mycket ostabila, själv är jag inte någon av dem då jag aldrid prövat operativet.

sen måste jag erkänna, det var lite av ett test att pröva en iBook, "den andra sidan" så att säga.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Nice med en analys om hur många som konverterat från PC till MAC, men ingen analys om hur många som har konverterat från MAC till PC. Skulle inte förvåna mej om det jämnar ut sej.

För övrigt så förstår jag inte hur iPoden kan vara så populär, den är ju skitful.

Permalänk
Medlem

En tjejkompis frågade mig idag.
"Min mamma ska köpa en ny dator. Vad ska hon köpa? Vi har tittat lite på Dell och priser, behövs verkligen 3GHz? Sedan är det där också att hon är inte så bra på datorer och vilket antivirusprogram ska hon köpa. Finns det inte något Windows utan virus, ni nördar har ju aldrig virus. Vad använder ni för Windows?"

Detta scenario händer mig rätt ofta. Att någon ska köpa dator men är orolig för virus osv. Detta börjar seriöst vara ett problem för Windowsanvändare och det tror jag är varför en miljon har switchat till mac detta år.

Edit: Angående föregående skribent som tror att det jämnar ut sig om man kollar på hur många som byter från mac till pc. Tvivlar på att det är lika många i antalet då det är fler som äger pc. Och sedan tror jag inte det minsta på att så många byter från mac till pc. De flesta som gör det gör det pågrund utav att de måste genom jobbet eller att de vill köpa en billigare linuxmaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Detta börjar seriöst vara ett problem för Windowsanvändare

börjar???
Gates hemliga nickname lär ku vara typ, "the plauge" eller nått...
Det är nog så att det faktiskt börjar bli en gnutta bättre... iallafall ur min synvinkel då jag klarat mig undan riktigt bra de senaste typ, 2 åren...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om windows hade kört upp sitt system så hade kanske fler varit kvar på pc sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Det tog fram till OS X innan macarna blev något som man skulle kunna kalla stabilt och trotts det så levde det där argumentet långt innan OS X.

Nä, OS X må vara stabilt men det är alla NT baserade windowsOS också.

Det finns mycket hårdvara att välja mellan till PCn och självklart finns det produkter med riktigt kassa drivrutiner också - men bara för att det finns dåliga produkter måste man ju inte välja dem. Och även om windows knappast är perfekt så kan man inte klandra windows för dåligt skrivna drivrutiner.

Förhoppningsvis är det ingen som byter plattform enbart pga. stabilitet. Byter man till mac så borde det vara antingen för OS X skull eller för dess design (eller för bådeock).

jo, men det blir ju rätt komplext o skriva nått stabilt när det finns 10000 olika kombinationer av hårdvara. men visst, OSX har ju en stor del i stabiliteten. och ja, windows NT baserade system är oxå stabilt. det måste ja erkänna. men med stabilitet menar ja inte bara blåskärmar osv. utan att systemet kan bete sig konstigt, "balla ur" så att säga
men detta kan man ju diskutera i evighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

börjar???
Gates hemliga nickname lär ku vara typ, "the plauge" eller nått...
Det är nog så att det faktiskt börjar bli en gnutta bättre... iallafall ur min synvinkel då jag klarat mig undan riktigt bra de senaste typ, 2 åren...

windows har ju blivit bättre, men hur många uppdateringar måste inte MS pumpa ut oxå. och sen så är ju de flesta som hänger här duktigare på datorer än medelsvensson de flesta här vet att man inte öppnar okända dokument som kommer osv. det börjar ju gå upp för svenssons med, men långt ifrån lika självklart, ännu

OS x kommer nog få mer virus i och med att systemet blir mer populärt. kanske inte lika alvarliga saker som windows, vad vet ja, är ingen expert. men en bidragande faktor med varför det finns mer virus till windows är ju att så pass många fler drabbas av det när man sprider det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

OS x kommer nog få mer virus i och med att systemet blir mer populärt. kanske inte lika alvarliga saker som windows, vad vet ja, är ingen expert. men en bidragande faktor med varför det finns mer virus till windows är ju att så pass många fler drabbas av det när man sprider det.

Sedan finns det en anledning varför virus till de flesta *nix system är svårare att skapa. Det är en fråga om rättigheter. I OS X har du inte rättigheter utan att uppgö lösenord att ändra saker i systemet.
I och med att Linux blir populärare borde det med samma antaganden också komma virus till det också. Men återigen kommer de där rättighetsproblemen upp.

Men visst, hittar man en svag punkt där så går det nog.

Permalänk
Medlem

jo, var lite det ja menade med "kanske inte lika alvarliga saker som windows", + att vi kanske inte ska räkna med 0 virus, vilket nästan är läget idag.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men visst, hittar man en svag punkt där så går det nog.

Finns alltför ofta ett väldigt svag interface mellan tangentbord och skärm, som gärna trycker "ja" vilka varningar som är kommer upp, knappast svårt att hitta det interfacet heller :p.

Men allvarligt, kan man bygga ett helsäkert system om användarn endå bara trycker "ja" på allting den ser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Sedan finns det en anledning varför virus till de flesta *nix system är svårare att skapa. Det är en fråga om rättigheter. I OS X har du inte rättigheter utan att uppge lösenord att ändra saker i systemet.
I och med att Linux blir populärare borde det med samma antaganden också komma virus till det också. Men återigen kommer de där rättighetsproblemen upp.

Men visst, hittar man en svag punkt där så går det nog.

Ang, virus, så har det med att göra att det finns ett x antal distar. Dessutom går det att konfigurera dom så fritt, så att det i stort sett inte går. Sen är rättigheter också, som du säger. Det vore nog rätt bra för MS att införa faktiskt.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Jo, rättigheterna är nog ett av de största problemen.
Ska väl fixas i windows vista tror jag?

Men ska jag var ärlig så tycker jag inte att det är windows som är problemet i 90% av fallen, det är användaren. Om man ser på vilka virus som sprids mest så är det ju de virus som man aktivt måste trycka på nån bifogad .exe fil. Då tycker jag inte man kan klandra windows även om jag håller med om att det inte är särskilt lyckat att köra allt som admin.

Men det är klart, är nog lättare att fixa windows än att lära hela världen vad sunt förnuft är för nåt Men det senare kanske skulle kanske fixa fler saker än bara virusspridning

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft virus (knock, knock, knock on wood)..
Men om DRM, trusted computing & Fritz-chip blir verklighet i PC-världen så hoppas jag att Apple är smarta..
Dom säljer maskiner. Kan man skaffa "fri" programvara till Mac så som tillgången till PC är just ny kommer Apple att sälja ännu fler manicker..
Tror ni Sony bryr sig om att PS2-spel går att kopiera? Självklart inte, dom säljer bara fler maskiner.

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maako
Men om DRM, trusted computing & Fritz-chip blir verklighet i PC-världen så hoppas jag att Apple är smarta..
Dom säljer maskiner. Kan man skaffa "fri" programvara till Mac så som tillgången till PC är just ny kommer Apple att sälja ännu fler manicker..

Problemet är att meningen med all den där DRMen är att du inte kommer att kunna spela köpt musik eller köpt film på datorer som inte har detta Fritz-chip. Kommer alltid att finnas åtminstone linuxlösningar för den som vill slippa det men då blir man också utan det som kräver Fritz.

Längre fram så är "målet" att man inte kommer att kunna göra bankärenden på internet utan Fritz m.m. så när tiden är kommen så är det inte en fråga om alternativ till Fritz. Det är en fråga om hurvida man ens har nån användning för en dator utan Fritz. Om nu allt går den väg som skaparna bakom Fritz har tänkt sig.

Och med slagord som bättre antivirus m.m. så kommer 90% av befolkningen att hylla det till skyarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Mac är lite rasistisk, typ dom tvingar att folk använda datorer som dom konfiguerat, inte som PC användarna som själva konfiguerat... Gestapo für alle

Då får du hålla dig till Windows eller Linux även i framtiden!
Sedan så måste jag passa på att fråga om du tycker att Microsoft är lika rasistiska eftersom dom inte låter dig köra Playstationspel på din Xbox??? För det är väl exakt samma sak..
Sedan är just Apples USP "Unique Selling Point" att operativsystemet "OSX" är helt anpassat till den hårdvara man bestyckar den med, dvs alla komponenter är utvalda för att fungera optimalt med OS:et! medans windows måste täcka en värld av både bra och dåliga produkter. En annan sak till Apple framgångar är väl att OSX är det absolut stabilaste stystemet out there, det ENDA utan virus, klockrent det snyggaste och mest användarvänliga OS, detta är väl en god anledning till att folk lämnar windows.
Integrationen med de olika applikationerna är total. En fullständig programsvit i normalanvändarklass och en lika fullständig i PRO- miljö.
Logistiken i form av iTunes musicstore (med videomöjligheter runt hörnet) kopplat till både mobila enheter (iPod och vissa mobiltelefoner) Och iPhotos inbyggda bildbeställning/bokbeställning finns det ingen annan som matchar!
Dessutom har man på gång en oerhört ambitiös satsning på butiker under eget tak, men marknadens bästa kundstöd. (Genius bar mm) En oerhört bra onlinebutik med oneklickorder och en minst lika bra educationdel är inte fy skam det heller...
Det är väl klart som korvspad att dom aldrig kommer att släppa OSX (eller framtida OS) för vilket PC-burk som helst! Att det sen kommer att finnas möjligheter att köra ett annat OS på en Mac är väl inget att vare sig oroa sig för eller klappa händerna över...

Programtillverkarna kommer naturligtvis ta till sig de fördelar som CORE-teknikerna innebär. Det kommer att ge dom helt andra möjligheter att utveckla sina program. Och ju större användarbas Mac-plattformen har (och den växer f.n. fort!) ju mer intressant blir det!
Förhållandet mellan Wintel och Mactel kommer att förändras drastisk innom en inte alltför avlägsen framtid. Det är jag övertygad om.
Det är inte spelare som väljer PC eller Mac som är intressant...Det handlar om ett helt nytt tänkande och en jävligt bra strategi!
Sälj den bästa hårdvaran med den bästa mjukvaran och gör den tillgänglig på ett bra sätt för både normalanvändare och proffsen.
Sen är ju inte ALLT perfekt ens för Macanvändare...det finns ju utrymme för massor av förbättringar! Men ingen annan datorproducent kan matcha Apples nuvarande koncept...dom är inte ens i närheten!

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreHar
Då får du hålla dig till Windows eller Linux även i framtiden!
Sedan så måste jag passa på att fråga om du tycker att Microsoft är lika rasistiska eftersom dom inte låter dig köra Playstationspel på din Xbox???

Jag spelar PS1 spel på min xbox, samt nintendo (NES, SNES och N64).. dock efter chippning

Dock så är det fördelar med att alla har samma system, mindre buggar och om det är buggar så är det lätt fixat istället för att göra patch till 1000tals olika konfigueringar.

T ex. Alla xbox är i princip identiska och därmed behövs det inga patchande av spelen som med PC spelen, samma med MAC... lite fel med att dom skulle vara rasistiska.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Problemet är att meningen med all den där DRMen är att du inte kommer att kunna spela köpt musik eller köpt film på datorer som inte har detta Fritz-chip. Kommer alltid att finnas åtminstone linuxlösningar för den som vill slippa det men då blir man också utan det som kräver Fritz.

Längre fram så är "målet" att man inte kommer att kunna göra bankärenden på internet utan Fritz m.m. så när tiden är kommen så är det inte en fråga om alternativ till Fritz. Det är en fråga om hurvida man ens har nån användning för en dator utan Fritz. Om nu allt går den väg som skaparna bakom Fritz har tänkt sig.

Och med slagord som bättre antivirus m.m. så kommer 90% av befolkningen att hylla det till skyarna.

Frågan är om "Trusted computers" och Fritz kommer att lita på/tillåta något annat OS än Windows..?
Om jag varit MS och angelägen om att sno åt sig all marknad jag kunnat så hade jag sett till att andra OS stoppats redan vid installationen.. Och har jag tänkt tanken kan man ge sig fan på att MS redan diskuterat detta sedan 1985..

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Medlem

Konverterat? Njae, eller jo kanske. Men jag anvander ju min PC också, till att spela då, endast. Och lite tankning ibland.

Jag ville ha en laptop, som jag kunde ta med mig det viktigaste jag har av dokument, mail, bilder, musik osv. Jag ville ha en dator som jag kunde gøra detta kontorsarbete på. Funderade på att køpa en PC, men jag var ganska intresserad av att prova osx med tanke på mina linuxkunskaper. Jag har aldrig ångrat mig! Har dock stoppat i så jag har 1GB RAM totalt i ibooken, samt fixat en bestallning på en 7200rpms hårddisk som jag skal kasta in. HD Prestandan på den inbyggda i ibooken ar riktigt seg. (van vid en raptor 10 000rpm)

Skal man inte spela dom nyaste spelen ser jag inte så många hinder från att switcha till mac, bortsett från specifika program kanske.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maako
Frågan är om "Trusted computers" och Fritz kommer att lita på/tillåta något annat OS än Windows..?
Om jag varit MS och angelägen om att sno åt sig all marknad jag kunnat så hade jag sett till att andra OS stoppats redan vid installationen.. Och har jag tänkt tanken kan man ge sig fan på att MS redan diskuterat detta sedan 1985..

Det kommer de inte lyckas med, skulle bli ett jekla liv från konkurrenterna och det är nog olagligt i allra högsta grad. Och just "Trusted Computing" är öppet och ska kunna användas av vem som helst, dvs. även linux och andra OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det kommer de inte lyckas med, skulle bli ett jekla liv från konkurrenterna och det är nog olagligt i allra högsta grad. Och just "Trusted Computing" är öppet och ska kunna användas av vem som helst, dvs. även linux och andra OS.

Inget illa sagt om Apple, jag gillar Mac, men hur många olika OS kan man installera i en Mac?
Och hur stämda har Apple blivit för det?
Om MS går ihop med tillräckligt många andra stora företag (och tro mig, dom jobbar på det http://www.againsttcpa.com/tcpa-members.html ). Är man inte med i klubben & inte betalat licens får man inte vara med i burken..
Nu är det inte säkert att det blir så, men bli inte förvånade när ett litet företag som utvecklar praktiska programvaror inte är välkomna i WinVista bara för att dom inte har betalt en MS-licens..

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maako
Inget illa sagt om Apple, jag gillar Mac, men hur många olika OS kan man installera i en Mac?
Och hur stämda har Apple blivit för det?
Om MS går ihop med tillräckligt många andra stora företag (och tro mig, dom jobbar på det http://www.againsttcpa.com/tcpa-members.html ). Är man inte med i klubben & inte betalat licens får man inte vara med i burken..
Nu är det inte säkert att det blir så, men bli inte förvånade när ett litet företag som utvecklar praktiska programvaror inte är välkomna i WinVista bara för att dom inte har betalt en MS-licens..

Det där tror jag inte på. TCPA är som sagt plattformsoberoende och är inte samma sak som MS våta dröm. Det är ett annat chip och har egentligen inget med TCPA även om det kanske skulle vara kompatibelt med TCPA (då delar av dem kommer troligen att vara liknande) för att man ska slippa ha två chip, det vet jag inte.

Jag är emot allt vad DRM heter och innebär men againsttcpa är ingen trovärdig källa.

Tjae, man kan köra Linux bl.a. på macar. Man kan emulera windows och nu när apple går över till x86 så kommer man slippa emulera och kunna istallera windows rakt på.

Sen är det en annan sak med apple. Det är ju deras grej precis som xboxen, PS2an m.m. PCn är öppen och för att MS ska få igenom det måste de ha bra mycket större inflytande än de har idag..

Om ex. linux någon gång i framtiden inte får vara med längre så är det pga. att det är en försvinnande liten andel som använder linux (vilket det verkligen inte är idag) för att moderkortstillverkarna ska ha ork att bygga nåt som klarar av att köra okrypterat. Men det är isåfall lååååååååååååååååååååångt fram i tiden.