Processor- och moderkortsköp i Singapore- funkar de i Sverige?

Permalänk

Processor- och moderkortsköp i Singapore- funkar de i Sverige?

Är det någon som har någon aning om det är skillnad på de moderkort och processorer (jag gissar att det gäller med moderkort) som man kan köpa i Singapore jämfört med de man kan köpa i Sverige?

Min gissning är att det är hyfsat mycket billigare i Singapore och då jag har ett par kompisar som är där så funderar jag på om de skulle kunna köpa lite prylar åt mig utan att det skulle bli knas med svenskt el-nät eller annat.

Min idé är att de skulle skaffa moderkort, processor och grafikkort (då jag redan har en bra nätagg och allt annat).

Inköpslistan ser ut som såhär:
Opteron 165 Socket 939 Dual Core Processor:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=OPT165R
XFX 7800GTX Grafikkort
http://www.webhallen.com/prod.php?id=44117&traff=1
Asus A8N Premium SLI Mammakort:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-SLIPRE

Om ni har några idéer på bättre moderkort eller grafikkort så emottages dessa tacksamt och gärna med nån info om varför de skulle vara bättre

Är det någon som har någon aning? Blir det knas med den svenska strömmen i ett Singaporeanskt (!) moderkort eller kommer transformatorn styra upp allt sådant?

/Hatten

Permalänk
Medlem

Givetvis är det ingen skillnad, bara nätdelen som påverkas av olika nätspänning i olika länder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Givetvis är det ingen skillnad, bara nätdelen som påverkas av olika nätspänning i olika länder.

Det kan inte var anåt med såna däringa CE märkningar o sånt då som är olika för olika världsdelar som göra tt jag rent lagligt inte får använda moderkortet i Sverige (eftersom det kanske inte är CE-klassat, eller vad det nu kallas)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen med hatt
Det kan inte var anåt med såna däringa CE märkningar o sånt då som är olika för olika världsdelar som göra tt jag rent lagligt inte får använda moderkortet i Sverige (eftersom det kanske inte är CE-klassat, eller vad det nu kallas)?

LoL, även om man inte kan tro det ibland så är det faktiskt inte demokratiska folkrepubliken Nordkorea vi bor i. Självklart får du ta hem datadelar och använda dem på det sätt du bäst finner. Men såklart så vill ju tullverket att du ska betala moms på det hela. Och du kan lugnt utgå ifrån att saker med samma namn är samma sak.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Vad tror ni om själva paketet då? Jag har nästan alltid kört Abit som moderkort, men jag har hört att Asus är finare. Själv gillade jag iden med passiv kylning istället för aktiv. Finns det bättre moderkort än detta att köra AMD Opteron (939) på? Stabilitet är mitt mål.

Permalänk

Asus blir man inte besviken på, dom har fina produkter. Om du stabilitet är ditt mål tänker du väl inte klocka då? Du kanske skulle köpa en lite snabbare CPU då, kanske typ en athlon x2 4400+ eller opteron 175.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Klockning är eventuellt (väldigt eventuellt) nånting jag kommer ägna mig åt, men först och främst vill jag ha systemet tokstabilt. Förresten, som överklockare vill man väl ha högre hastighet, utan att förlora stabilitet? Eller sitter alla och kör på burkar som dyker tätt och jämnt?

Athlon X2 är en variant, men som jag har förstått så har Opteronen en betydligt bättre minneskontroller och dessutom kommer den alltid med 2 MB Cache (vilket Athlonen bara gör på vissa produkter, däribland +4400).

Jag väntar just nu med spänning på att få höra vad priserna bli i Singapore. Förhoppningsvis blir det en betydande skillnad från vad produkterna kostar i Sverige och då kan man ju kanske lägga lite extra på processorn

Permalänk

Om du ska visa upp ett överklockningsresultat, tar du då det som går mest stabilt och fint i längden, eller visar du fram ett screenshot som du tog 5 sekunder innan datorn krashade där du lyckats köra superpi en gång med superhög klockning? Det är ju inte så att man kan verifiera detta på nåt sätt, man måste ju välja att tro på det eller ej.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen med hatt
Det kan inte var anåt med såna däringa CE märkningar o sånt då som är olika för olika världsdelar som göra tt jag rent lagligt inte får använda moderkortet i Sverige (eftersom det kanske inte är CE-klassat, eller vad det nu kallas)?

CEmärkning är iof. endast till för staten.. Inget vi konsumenter behöver bry sig om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
CEmärkning är iof. endast till för staten.. Inget vi konsumenter behöver bry sig om

Men allvarligt, tänk efter....tror du att det sitter CE märkning på produkter för STATENS skull?!?!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

CE-märkning är till för att man ska kunna kräva skadestånd om produkten skulle skada någon genom t.ex produktionsfel, eller fel på själva konstruktionen...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

CE-märkning betyder endast att någon nisse på någon statlig instans har kopplat in ett kort av den modell som är aktuell, och kontrollerat så att det inte är risk för radioaktiv strålning eller liknande, produktionsfel som inte påverkar säkerheten bryr inte de sig om t ex..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Men allvarligt, tänk efter....tror du att det sitter CE märkning på produkter för STATENS skull?!?!

Tror gör man i kyrkan, jag vet..
Det räcker med ett frågetecken nästa gång..

onT:
Öppna inte käften om du inte vet vad du pratar om:

"CE-märkningen är förvirrande och det diskuteras om märkningen ska försvinna.
För det första är CE-märket inte avsett för konsumenter utan det är en information till myndigheter, främst till tullen.
För det andra får CE-märket bara finnas på vissa produkter. Bland konsumentvaror får det endast finnas på leksaker, hjälmar, flytvästar och elartiklar."

"CE = säkerhet Genom CE-märket intygar tillverkaren eller importören att produkten uppfyller alla grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Utan märket får produkterna inte säljas. CE-märkningen handlar om säkerhet och har ingenting med produktens kvalitet, funktion eller prestanda att göra."

"CE-märket - passet för fri passage för produkter
Märket är avsett som en signal till de nationella myndigheterna att tillverkaren garanterar att:
· produkten överensstämmer med kraven på säkerhet, hälsa och miljö,
· föreskriven kontrollprocedur har följts.
Olika myndigheter utövar tillsyn för olika direktiv. När en produkt uppfyller kraven i lagtexten får den bära CE-märket och säljas i hela EU/EES-området utan ytterligare godkännanden, anpassningar eller omprovningar. En köpare kan dock ställa vilka högre krav som helst, utom vid offentlig upphandling där leverantörer inte otillbörligen får diskrimineras. För produkter som är särskilt farliga eller där säkerheten är extra viktig krävs en strängare kontrollform som utförs av ett anmält organ. De kontrollerar produkten innan den får CE-märkas."

Aegd?

Permalänk
Medlem

Hur gör du om det är något fel på grejorna? Blir ju lite jobbigt om man ska hålla på att skicka ner sakerna till singapore.

Permalänk
Medlem

Du borde nog inte oroa dig eftersom Singapore är minst lika långt som Sverige i utvecklingen

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nitroxxx
Du borde nog inte oroa dig eftersom Singapore är minst lika långt som Sverige i utvecklingen

Och grejerna kommer från samma fabriker som de produkter som finns i våra butiker gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen med hatt
Klockning är eventuellt (väldigt eventuellt) nånting jag kommer ägna mig åt, men först och främst vill jag ha systemet tokstabilt. Förresten, som överklockare vill man väl ha högre hastighet, utan att förlora stabilitet? Eller sitter alla och kör på burkar som dyker tätt och jämnt?

Athlon X2 är en variant, men som jag har förstått så har Opteronen en betydligt bättre minneskontroller och dessutom kommer den alltid med 2 MB Cache (vilket Athlonen bara gör på vissa produkter, däribland +4400).

Jag väntar just nu med spänning på att få höra vad priserna bli i Singapore. Förhoppningsvis blir det en betydande skillnad från vad produkterna kostar i Sverige och då kan man ju kanske lägga lite extra på processorn

Jag tror att en FX-57 har en bättre minnekontroller än min Opteron 170. Jag kunde i.a.f. få ut 5MHz högre klock ur minnet med min Opteron än vad min Winchester erbjöd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
Tror gör man i kyrkan, jag vet..
Det räcker med ett frågetecken nästa gång..

<*klipp*>

lol....jag gissar på att du anser att datummärkningen på mjölk är till för statens skull oxo.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
lol....jag gissar på att du anser att datummärkningen på mjölk är till för statens skull oxo.

Japp,det är för att staten ska kunna kolla att det inte finns några sura kossor....;)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
lol....jag gissar på att du anser att datummärkningen på mjölk är till för statens skull oxo.

Lol på dig själv. Det finns flera myndigheter som säkerligen skulle bli mycket intresserade om datummärkningen "försvann" eller metodiskt sattes fel på mjölk.

CE-märkningen finns i mångt och mycket precis av de skäl som Oli anförde.

Trådskaparen: Du kommer inte att få några problem med elnätet! Det är samma skrot och korn i datorn, om den så är inköpt i antarktis. De problem som kan dyka upp är av rent administrativ art; RMA, support och ev. tull (och hypotetiskt: CE-märkning. Det finns dock översättningsrutiner för märkning mellan EU och andra länder).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
lol....jag gissar på att du anser att datummärkningen på mjölk är till för statens skull oxo.

Haha du gör bara bort dig mer och mer...

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att du kommer bli besviken på priserna
Det du kan tjäna på är nog mest valutavinsten, om det nu finns någon sådan nu när svenska kronan är låg. Min erfarenhet av att handlat datorprylar i dom delarna av världen är att AMD i många fall kostare lika mycket, eller till och med mer än i Sverige. Moderkortet och grafikkortet har du nog störst chans att tjäna några kronor på.
Något som går att få tag på riktigt billigt är Intel CPU:er från malaysia.

Intel är billigt där nere, amd ej

Passa på att titta på ramminnen, där kan du också göra fynd

Permalänk
Medlem

Re: Processor- och moderkortsköp i Singapore- funkar de i Sverige?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen med hatt
Är det någon som har någon aning om det är skillnad på de moderkort och processorer (jag gissar att det gäller med moderkort) som man kan köpa i Singapore jämfört med de man kan köpa i Sverige?

Min gissning är att det är hyfsat mycket billigare i Singapore och då jag har ett par kompisar som är där så funderar jag på om de skulle kunna köpa lite prylar åt mig utan att det skulle bli knas med svenskt el-nät eller annat.

Min idé är att de skulle skaffa moderkort, processor och grafikkort (då jag redan har en bra nätagg och allt annat).

Inköpslistan ser ut som såhär:
Opteron 165 Socket 939 Dual Core Processor:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=OPT165R
XFX 7800GTX Grafikkort
http://www.webhallen.com/prod.php?id=44117&traff=1
Asus A8N Premium SLI Mammakort:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-SLIPRE

Om ni har några idéer på bättre moderkort eller grafikkort så emottages dessa tacksamt och gärna med nån info om varför de skulle vara bättre

Är det någon som har någon aning? Blir det knas med den svenska strömmen i ett Singaporeanskt (!) moderkort eller kommer transformatorn styra upp allt sådant?

/Hatten

Jag är jävligt sugen på att få veta vad du kommer få betala för de sakerna? Blir det mycket billigare

I så fall skall jag ta "en liten nöjesresa" ner dit jäkligt snart. Dock kommer de bli affärer med då jag skall köpa nya saker också

Permalänk

En massa svar, och en massa rants om CE-märkning. Det enda som just nu håller mig på spänn är naturligtvis priset på grejerna och det faktum att garantier och sådan kan vara svårt att trixa med på så långa avstånd.
Om priset är så pass bra så kan det ju vara värt risken, men annars känns det som att det är bättre att köpa grejerna här hemma och få vettiga garantier och lätt att lämna tillbaka prylarna o s v.

Tack för all hjälp hittils!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen med hatt
En massa svar, och en massa rants om CE-märkning. Det enda som just nu håller mig på spänn är naturligtvis priset på grejerna och det faktum att garantier och sådan kan vara svårt att trixa med på så långa avstånd.
Om priset är så pass bra så kan det ju vara värt risken, men annars känns det som att det är bättre att köpa grejerna här hemma och få vettiga garantier och lätt att lämna tillbaka prylarna o s v.

Tack för all hjälp hittils!

Kan du återkomma med priser så fort du vet. Du får gärna be dina poalre göra en mycket utförlig lista på allt som finns att köpa

Nedå men kunde vara roligt o veta ungefär hur stor % sillnad det är att köpa där jämfört med här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
Haha du gör bara bort dig mer och mer...

Den här sortens attityd suger fett, och därmed är detta min sista post i detta noob-forum.

*snipp*

Visa signatur

Min data är bättre än din data.