Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte.. (DFi Nf4 Ultra-D)

Har precis kopplat in datorn o allting.
Kört det ett litet tag, lagt in Windows, drivrutiner o lite program.
Sen tänkte jag köra ett 3dmark05 test, men 3dmark hängde sig efter alla grafiktesterna var klara så jag tröck på resetknappen.
När datorn sedan startade upp så var den först väldigt seg att hitta IDE grejjerna.
Men efter ett litet tag så listades de IDE enheter jag hade i och S-ATA men sen står det Detecting IDE nånting...
Och längre än så går den inte, har testat starta om ett par gånger, flyttat minnena, tagit bort alla IDE enheter.
Testade även en Clear CMOS så nu ser jag bara den där DFi loggan och det händer inget.

Någon vet vad det är för fel? Och hur jag kan åtgärda det :/

Permalänk
Medlem

Du har klockat den va? OT: Ändra din sign;)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Discokungen

Minnen? Kan vara problemet om det är Corsair.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kolla att minnena får rätt volt i bios. Mina GeIL Ultra X ska ha 2,75 - 2,95 tror jag och moderkortet gav dom bara 2,65 vilket ger ett mycket ostabilt system.

Edit: min kusin var tydligen fortfarande inloggad...

/goa'wave

Visa signatur

Jag har inte längre en Opel..

Permalänk
Medlem

Nej har inte klockat den ännu. Ska byta sign snart också, tack för att du påminde mig
Lyckades dock lösa problemet, jag tog ut S-ATA disken och då bootade den, stoppa sedan i den igen och då funka datorn..
Men, körde en runda 3dmark igen och den hängde sig igen då.. Startade om, fick samma problem som tidigare.. Gjorde likadant igen och den starta, men den här gången hade någon fil i windows blivit korrupt så jag fick ominstallera Windows igen.

Någon som vet vad detta kan bero på? Någon inställning i bios som gör någe fel på hårddisken? Skippade även, när jag installerade nForce4 drivrutinerna, att installera IDE SW drivrutinen, eller vad det var. Samt att jag inte använde disketten under installationen av Windows. Kan det vara det som gjrode att det inte fungerade?
Körde med disketten och installerade de drivrutinerna nu, så ska se om det går bättre.

Permalänk

gissar att de inte e så jätteroligt problem du har. Så fort man börjar förstå att nånting inte går ihop blir man väldigt depig. när ja installerat om så hittar inte hdd nåt operativsystem trots att bootordningen e inställd på SCSI vilket den måste va. så ja e tvungen å sätta biosdefaults ställa in allting som går på under 15-20 sec sen glider skiten på hur bra som helst. Men vänta lite nu, du använde inte disketten de måste du juh göra. annars finns de ju ingen mening me serial-ata disken

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

uppdatera nya bios o allt vet jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat till nyare bios nu, lagt in drivrutinerna för sata o allt så med.
Har kört 3dmark05, 03 o 01 efter varandra och 1½ timme Prime95 efter det utan problem, så verkar som det funkar nu

Permalänk
Medlem

Kingstonminnen är inte heller rekommenderade för DFI brädor, kan ju vara det som var problemet.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar