Permalänk
Medlem

Datorn komer inte förbi boot

Har en 700mhz dator, gammal o sliten. Den har funkat helt OK, men plötsligt en kväll började den vägra starta.
Hade tidigare problem på den, så jag partitionerade hårddisken och har nu WIndows på den andra delen.

Det som händer är det att datorn börjar ladda, man ser WIndows-logon och den där blå stapeln som åker i sidled... Efter det blir det svart och man hör ett svagt "pcikande ljud", 2pickningar.. Sen startar den om eller helt enkelt bara låser sig i ett svart dunkel.. .:/

Ibalnd komer man in men det är först efter ca 10-12 reboots och ofta hänger den sig efetr nån timme inne i Windows då med.
Skulle vilja veta om ni känner igen problemet och isåfall kanske har en gissning på vad som är fel???
Är det hårddisken eller kan det vara så att plötsligt dog processorn, nätagget.. ?

Bör jag köpa en ny dator eller endast någon komponent???

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk

verkar låta som att nätagget har gett upp. processorn är de säkert inte men fullt möjligt att de skulle kunna vara hårddisken testa å installera på nån annan isf. är de inte den bytt nätagget.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Du kan ju granska alla kondingar med ett kritiskt öga också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du kan ju granska alla kondingar med ett kritiskt öga också.

Kondingar??

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Avstängd

Kondensatorer. Runda komponenter som är lödade upprätt på moderkortet. Brukar vara en hel bunke i närheten av processorn. De ska inte vara spräckta eller öppna ovanpå. Ej heller bukta mycket, och framför allt inte läcka.

Permalänk
Medlem

Hej igen.. Testat med en del saker för att fixa.

Har bl.a. bytt till ny hårddisk (formaterad i windows boot install), startat om CMOS... problemet är densamma. Eftersom jag bytt hårddisk kan det ju inte vara den som krånglade?

Och nätagget... Det är på 300w som driver en 700mhz P3:a... !
Fläkten där inne surrar på, moderkortet lyser hela tiden. Det är inte så att datorn kortsluts...

Det enda jag kan se som är fel vore moderkortet eller nåt.

Problemet är detta, påminnelse:

Om jag låter datorn gå så kommer den till Windows-logon, och man ser stapeln gå förbi kanske 2ggr, sen fryser bilden och man hör 2 "pick" ljud och ser sedan datorn startas om.

Annars kan jag sitta i BIOS hur länge som helst utan att den fryser... Men det är just det, jag kommer inte förbi Windows-logon.

har som sagt testat formatera hårddsiken med olika format i WIndows-CD:ns installationsprogram.

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Hedersmedlem

Har man inga delar att testa med så blir det svårt att hitta felet så köp in några gamla burkar för några hundringar och testa dig fram.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Har man inga delar att testa med så blir det svårt att hitta felet så köp in några gamla burkar för några hundringar och testa dig fram.

Det är bara d, den är inte värd mer än 500kr
Men vill samtidigt inte lägga ut 3-4000 på en ny, utan det lutar åt begagnat :/

Men är det mest troligt att felet är via hårdvaran eller mjukvaran?
problemet började när jag hade kört en vanlig "defrag", startade sedan om datorn och sen dess har den inte velat vakna igen.... En oturssam slump om just då sa moderkortet ifrån, just på DEN rebooten...

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Hedersmedlem

Har du rensat hårdiskarna och gjort bios restet så är det inte mjukvara så felet sitter i moderkort, nätagg, minnen eller processorn.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Geeks
SweClockers

Korspostning är inte tillåtet. Läs reglerna.
Genom att bryta mot reglerna och korsposta har du förlorat möjligheten att få hjälp.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015