ATI testat R580 sedan juli i år

Permalänk
Melding Plague

ATI testat R580 sedan juli i år

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI testat R580 sedan juli i år</b></font> <small class="small">söndag 13 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Icke-namngivna källor ska enligt uppgift veta att företaget redan är långt gångna i testandet av ATI:s kommande grafikkrets R580. Dock går uppgifteran isär i fråga om R580 kommer vara en så kallad "refresh" av R520, med högre frekvenser, eller om det är en helt ny krets.
<br />
<br />Om det är en helt ny krets, har det ryktats om upp till 48 pixel processorer och 8 vertex processorer. Detta ska alltså vara dubbelt så många pixel-enheter som på Nvidias nuvarande 7800 GTX. Kretsen ska även använda sig av GDDR4, istället för nuvarande GDDR3.
<br />
<br />Eftersom det dock är rykten det handlar om, och med tanke på ATI:s senaste grafikkort, eller frånvaron därav, får vi nog vänta ett bra tag till innan vi får reda på svaret.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051111144411.htm..." target="_blank" >X-bit Labs.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

:drool:

hett

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

48 pixelshader processorer får ju både X1800 och 7800 att se ut som FX5200

Dock så kan det ju hända att även R580 har 16 TMU/Z-compare units vilket kan betyda att dagens spel inte får så stor prestanda ökning, framtidens spel (och 3Dmark05) som säkerligen blir mycket mer pixelshader beroende kommer gå sjukt bra.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Om det är en helt ny krets, har det ryktats om upp till 48 pixel processorer och 8 vertex processorer.

HAH! va det inte R520 som skulle ha 32?! Den fick 16, hälften alltså. Är det en ny krets lä det alltså bli 24(!), bra juh.

Permalänk
Medlem

Låter ju grymt, men jag vill inte se prislappen när X1800XT 256mb redan är så dyrt som det är

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

De kanske BORDE få ut sina nuvarande kort innan de ens diskuterar nya kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
De kanske BORDE få ut sina nuvarande kort innan de ens diskuterar nya kort...

Länge leva ATI för deras pappersreleaser

Permalänk
Medlem

Jag tror nog dom börjar hypa detta kortet nu för att ta ifrån spotlighten från 7800 Ultra.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

ATI har sina XT kort i affären!

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara så att det är därför som det har gått så dåligt för R520. Kan ha varit att dom helt enkelt lagt mer energi på R580.
Men jag tvivlar på 48. Med lite tur 32 pipes.
Det räcker för att att bräcka nVidia med råge. Men då gäller det att dom får ut det i tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
ATI har sina XT kort i affären!

Men inte i specielt stora kvantiteter.

Inte alls förvånad att R580 testades och byggdes innan änns R520 kommit ut på markanden. Mycket ser ut att R580 kommer verkligen vara en lyssande stjärna, om ATI inte förstör för sig själva (igen). Ser fram emot hur den kommer vara mot NV50 (G80).

Och angående 48 pipes så låter det väldigt fint. Det lätt fint också när första spec. för R520 kom, men det vissar sig bli en hel annan sak som alla vet. Så jag tror inte heller att vi kommer se alla 48 pipes. 32 pipes kanske, men inte 48 pipes.

Men det är förtidigt för mig att lägga min krona på vem som kommer vinna R580 vs. NV50 (G80) fajten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men inte i specielt stora kvantiteter.

Inte alls förvånad att R580 testades och byggdes innan änns R520 kommit ut på markanden. Mycket ser ut att R580 kommer verkligen vara en lyssande stjärna, om ATI inte förstör för sig själva (igen). Ser fram emot hur den kommer vara mot NV50 (G80).

Och angående 48 pipes så låter det väldigt fint. Det lätt fint också när första spec. för R520 kom, men det vissar sig bli en hel annan sak som alla vet. Så jag tror inte heller att vi kommer se alla 48 pipes. 32 pipes kanske, men inte 48 pipes.

Men det är förtidigt för mig att lägga min krona på vem som kommer vinna R580 vs. NV50 (G80) fajten.

Om det är 48 pipelines så tror jag det är unified shaders vi pratar vilket i så fall inte skulle vara konstigt då ati redan tillverkar sådana till xbox, men de låter nog som det är R600 som väntas till nästa höst när det gäller 48pipelines och unified shaders. Jag gissar på en arkitektur lik R520 med alla 32pipelines enablade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
ATI har sina XT kort i affären!

Nämn gärna en, i Sverige..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Om det är 48 pipelines så tror jag det är unified shaders vi pratar vilket i så fall inte skulle vara konstigt då ati redan tillverkar sådana till xbox, men de låter nog som det är R600 som väntas till nästa höst när det gäller 48pipelines och unified shaders. Jag gissar på en arkitektur lik R520 med alla 32pipelines enablade.

Tror det också. R580 kommer ha det som det har spekulerats om att R520 skulle ha.
Men nVIdia har också tillverkat en liknande chip dock till PS3 så ska ha 32 pipes och ha 0.09 kärna OCH bygger på G70 arkitektur. Kan det vara ett försmack på vad NV50 (G80) kommer att ha?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

hahha 48pipes tror jag också på!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Sluta diskutera ATi, det är oacceptabelt! De har ju inte lyckats få ut sina nya kort i stor skala! Sluta diskutera!


(ursäkta, men börjar bli allvarligt irriterad på allt djävla tjat)

Ontopic: Som sagt folk, det är ett rykte, och ett väldigt löst rykte dessutom. 48pipes blir nog nästnästa generation om jag får säga vad jag själv tror.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Sluta diskutera ATi, det är oacceptabelt! De har ju inte lyckats få ut sina nya kort i stor skala! Sluta diskutera!

(ursäkta, men börjar bli allvarligt irriterad på allt djävla tjat)
Som sagt folk, det är ett rykte. 48pipes blir nog nästnästa generation om jag får säga vad jag själv tror.

Du får väl ta upp det med Kristian som la upp detta som en nyhet som man kan diskutera kring, istället för att gnälla på de som använder forumet som det är tänkt....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Du får väl ta upp det med Kristian som la upp detta som en nyhet som man kan diskutera kring, istället för att gnälla på de som använder forumet som det är tänkt....

Du missuppfattade väl mitt inlägg. Vad jag menar är att jag är irriterad på allt folk som direkt när något handlar om ATi börjar gnälla om att de inte fått ut sina kort. Verkar som det är oacceptabelt att diskutera deras grafikkort eftersom de inte lyckats något vidare med lanseringen. Det har bara gått för långt.

Nyheten i sig har jag inget emot, jag är mest emot de som använder forumet för att gnälla om något som alla redan vet. Det är dags att gå vidare folk.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Friamannen: Folk gnäller inte, de påpekar. Och denna påpekande är sann ju, ATI har inte fått ut alla sina kort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
De kanske BORDE få ut sina nuvarande kort innan de ens diskuterar nya kort...

Nu är det ju så att det inte är "de" som diskuterar detta vilket förövrigt väldigt sällan är utan hårdvarusidor som vill vara först ut med lite rykten.

För att citera från artikeln: "ATI did not comment on the news-story."

Permalänk
Avstängd

korten finns i affärerna men det släpps väll 2 december eller har jag legat under granen för länge

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Skall ATI inte lyckas skicka ut sitt 1800XT i mer exemplar än 10 innan personer som skriver läser dessa artiklar kan vara LITE kritiska till ryktesspridning som inte alltid är san.

Permalänk
Avstängd

Jo ryktesspridning är väl tyvärr det mesta vi har sett dom senaste månaderna här på sweclockers tyvärr,men det kommer nog att rätta till sig:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Då blir det ny dator till sommarn då!:D

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch