Minitest av minitangentbord

Permalänk
Melding Plague

Minitest av minitangentbord

<font style="font-size: 10pt"><b>Minitest av minitangentbord</b></font> <small class="small">fredag 11 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Trusted Reviews har fått tag i tre så kallade mini tangentbord från Keysonic (OBS! inte Keytronics) samt ett från Genius och gjort ett litet test av det hela. Om du hängt på forumet vet du säkert att minitangentbord är efterfrågade av många.
<br />
<br /><i>” The latest keyboard trend seems to be to go smaller, sleeker and better looking. However, many of these new fancy keyboards seem to have missed out a key point of what you use a keyboard for – typing. In order to use a keyboard comfortably for a long period of time, you need good key travel and keys that are sized and weighted well. This isn’t always the case with these new slim and sleek keyboards”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.trustedreviews.com/article.aspx?head=64&page=4809" target="_blank">Trusted Reviews</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Good luck to play with!

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

Nått som är mycket bra för tjejer som kan vara lite smala över axlarna, tangentbordet skall då vara smalt för att dom inte skall riskera belastningsskador.

Sen radiuz, spel är en väldigt liten del i det totala användandet av datorer, bespara oss den typen av kommenater.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

tre så kallade mini tangentbord

Det där var en särskrivning. Swec börjar särskriva. SNART FALLER VÄRLDEN SÖNDER FÖR FAN!!!!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag ett gammalt hederligt Keytronic. Underbar känsla och outslitligt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nått som är mycket bra för tjejer som kan vara lite smala över axlarna, tangentbordet skall då vara smalt för att dom inte skall riskera belastningsskador.

Sen radiuz, spel är en väldigt liten del i det totala användandet av datorer, bespara oss den typen av kommenater.

Är det de där så kallade ergonomiska skälen
Jag sitter med ett sånt där tangentbord (genius-bordet) och är nog bredare över axlarna än samtliga jag känner. Dock finns det en klar fördel med dessa bordt som iallafall jag tycker gör dem överlägsna de vanliga. Och det är kännslan i knapparna. Distinkta tangenter med rätt lågt motstång gör iallafall i mitt tycke det mycket enklare att hantera tangentbordet bekvämt. Sätter jag mig vid ett vantligt t-bord så får man ju kämpa för att få ner knapparna hela vägen... känns rätt jobbigt i längden

Fast det där med ergonomi ger jag inte mycket för. Har nog aldrig varken suttit ergonomiskt, använt rätt fingersättning eller hållt musen rätt i hela mitt liv, men inte en enda gång har jag någonsin haft problem heller, även fast jag enligt de så kallade ergonomiska metoderna borde vara närmare invalid vid detta laget

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tempel : Jag glömde tyvärr säga vad jag menade med det. Jag är van med ett vanligt tangentbord där man spelar med piltangenterna. Lite knepigt blir det när alla knappar sitter ihop som en smet

Annars är det väll ett smart alternativ att ha med på LAN. Men Logitech Ultra X-Flat räcker mer än väl som ett "litet" tangentbord.

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

Belga, du säger att du är lite bredare över axlarna än de flesta, då har du nog oxå mer muskler och kanske att du inte sitter så stilla heller gör att du klarar dig, fast sen är ju frågan hur gammal du är, det är ju inget som man får på en kafferast direkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fina tangentbord.
Själv sitter jag med ett sånt här... http://kylning.com/info.php?cPath=83_132&products_id=654&kyli... större delen av tiden, det går väldigt bra att spela med. För att ordbehandla använder jag mitt normalstora tangentbord dock.

Om ni söker nackdelar med de två mindre recenserade modellerna så har jag observerat bl.a. att enterknappen är liten nog att ni lär trycka fel ibland, kolla också den ovanliga positionen på slash och backslash. Om tangentborden är för slimmade kan ni lida av att det blir för liten studs i knapparna vilket kan leda till uteblivna mellanslag m.m. För att komma åt det numeriska tangentbordet med tillhörande funktioner måste ni hålla inne [Fn] knappen. Undvik de små modellerna m.a.o. om ni tänker hålla till i kalkyl- eller ordbehandlingsprogram.

Permalänk

Jag antar att det heter mini tangentbord och inte minitangentbord när det skrivs "så kallade".
Visst, Sweclockers, ni har så rätt så! w00t.

Permalänk

Mini och mini....av 4 tangentbord va d ett som va av strl mini...3 hade ju för fan numpaden kvar, vilket gör att det i princip inte går att förminska tangentbordet. Därav helt fel nyhetsrubrik

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

Ge mig detta så köper jag direkt vid vettigt pris:

  • Storlek som KeySonic Metal Mini Keyboard (det första ur recensionen) plus lite utrymme till höger (läs vidare).

  • Svensk tangetuppsättning och vettig placering av knapparna som tvingas flyttas om.

  • Styrpinne, som inte är placerade mellan GBH-tangenterna. Högersidan av tangentbordet så det skulle (lite obekvämt) gå att styra muspekare med tummen samtidigt som man håller i t-bordet.

  • Vänster, Höger OCH mittenmusknapp samt lite scrollhjul.

  • Trådlöst via bluetooth

Perfekt som andratangentbord om man inte vill sitta vid datorn (typ se på film) men behöver kunna utföra alla uppgifter ändå, inte bara typ andra mobiltelefonen som fjärrkontroll (via bluetooth) som typ i programmet (FMA) bara går att play/pause/stop osv i just den menyn.
T-bordet ska alltså fungerade mer som en fjärrkontroll med fullständiga möjligheter än ett stationärt tangentbord.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nått som är mycket bra för tjejer som kan vara lite smala över axlarna, tangentbordet skall då vara smalt för att dom inte skall riskera belastningsskador.

Sen radiuz, spel är en väldigt liten del i det totala användandet av datorer, bespara oss den typen av kommenater.

och klämma ihop brösten istället, är det ergonomiskt det?

jag använder mini-tangentbord. (har även breda axlar och kan lyfta mindre bilar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Belga, du säger att du är lite bredare över axlarna än de flesta, då har du nog oxå mer muskler och kanske att du inte sitter så stilla heller gör att du klarar dig, fast sen är ju frågan hur gammal du är, det är ju inget som man får på en kafferast direkt.

Har suttit vid någon form av Tangentbord så gott som dagligen sen jag var 6, är i nuläget 22. Vad detta tangentbord (och vid 8 års ålder, mus) sen tillhörde för system har ju varierat Och min större kroppshydda beror inte riktigt på att jag rör mer på mig, utan snarare motsatsen... även om gymet på senare tid besökts flitigt

Tycker fortfarande ergonomi är ett område som är totalt mysko... Jag menar om man känner att man sitter bekvämt (oavsett vad man nu sysslar med) och inte får ont av det så är vet ju bra. Att med olika undersökningar betstämma att si eller så är det och sen kalla det ergonomi är ju egentligen bara ett fåfängt försök att bortse från individernas unika uppbyggnad till fördel för någonting man kan kategorisera fint och nätt...

onödig historia - läs enbart om du har tråkigt
Komemr ihåg i gymnasiet när man gick och skulle lära sig använda tangentbordet korrekt. Lärar är en fanatiker när det gäller ergonomi och givetvis var man tvungen att använda den där "asdf"-"jklö" fingersättningen när man skrev, för det var ju så ergonomiskt och rätt och skulle se till att händer och handleder fick slappna av. Jag själv däremot vägrade av en väldigt enkel anledning... det är fysiskt omöjligt för mig att göra det då jag 1. för ett antal år sedan _krossat_ högen handled. 2. något år efter handleden brutit av höger lillfinger. Dett gör att jag inte kan hålla handleden i den vinkel som krävs och absolut inte kan sätta lillfingret där det tydligen skall vara. Och gör jag det så klarar jag det i ca 5 minuter innan jag har så ont att jag får tårar i ögonen.

Och gissa vem som fick underkänt i kursen för att man inte klarade av det? joo, lilla belga
Men nu några år efter kursen sitter ett par av klasskompisarna och gnäller om att det är jobbigt att sitta vid datorn några längre stunder, och de fick godkännt
/onödig historia

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

ah, du med? vi skulle ha ett A4-papper över fingrarna med. resultat: hdasflladsfh sjdlfalelhf adshf vio. (sen lärde jag mig skriva som folk istället, trots denna otäcka skrivmaskinskärring! )

mini är toppen iaf. når alla tangenter utan att ens flytta händerna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Äger ett "KeySonic Metal Mini Keyboard" och har ägt det i snart två år. Fungerar riktigt bra. (innan detta hade jag ett liknande laptop-tangentbord som dog efter ett incident med en kaffemugg).

Det enda som är lite jobbigt med det tangentbordet är att knaparna "§½" och "<>" är placerade hyffsat skumt på det svenska tangetbordet. Annars är det helt kanon :). Efter drygt fyra år med laptops så är jag inte mycket för de 80-talsterminaler vissa sitter och hamrar på.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

länken fungerade inte för mig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Mini och mini....av 4 tangentbord va d ett som va av strl mini...3 hade ju för fan numpaden kvar, vilket gör att det i princip inte går att förminska tangentbordet. Därav helt fel nyhetsrubrik

Visserligen är numpaden med, men däremot är den traditionella avdelningen med
insert, home, pg up,pg dn, pilar omdisponerad vilket gör att tangentborden
kan göras ett antal cm mindre på bredden.
Det ger ett mellanting mellan en laptops tangentbord och ett fullsize tangentbord.
Men mini är kanske att ta i iofs..

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

länken är kass!

Permalänk
Medlem

Ohh, mitt var ju med !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Ohh, mitt var ju med !

http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/2128-1.jp...

Det där tangentbordet är anpassat för lab-miljö med lite utrymme och krav på att tangentbordet ska palla lite vätska. Knapparna i plast, ram i aluminium. Ett paket grädde dödade mitt så vet inte hur pass vätske-säkert det är.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Fyfan för små enter-knappar, och inget mellanrum mellan pil- insert- och numpad-delen...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de envisas med att sätta function knappen där

Varför inte sätta den uppe vid F12 eller nått =/