Permalänk
Medlem

Asrock Dual Sata + Big Typhoon

Mitt kort har inte en så kallad back plate som behövs för att fästa min Typhoon. Asrock är ju snikbudget men det är lite segt att inte kunna fästa kylaren....

Hur löser jag detta? Var skaffar jag en sådan backplate smidigt och snabbt?

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

Det följer ju med en backplate till kylaren.

Permalänk
Medlem

Det finns två stycken "H-plates" i metall. Så som jag tolkade manualen skulle en ligga bakom den i mitt fall obefintliga backplaten och förstäka? kylaren väger ju en del..

Måste ju vara galet att ha en metallplatta rakt på baksidan av moderkortet... Blir det inte kortslutning i så fall?

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beck
Det finns två stycken "H-plates" i metall. Så som jag tolkade manualen skulle en ligga bakom den i mitt fall obefintliga backplaten och förstäka? kylaren väger ju en del..

Måste ju vara galet att ha en metallplatta rakt på baksidan av moderkortet... Blir det inte kortslutning i så fall?

Du har ju skumgummi samt plasten att sätta emellan. Jag kör med metallplattan med skumgummi mot moderkortet. Fungerar klockrent.

Edit: Bara för att klargöra, du ska INTE köra med metallplattan på befintlig backplate.

Permalänk
Medlem

ok. Det låter mer rimligt. Finns ju en skumprofil som följer med som är märkt 3M - det är den jag skall köra med då emellan?

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

Jag kör med H-plattan på en plast backplate, känns som trycket blir föbättrat då.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Sätt fast allt gummi, papper allt som följer med kylaren. Mitt moderkort pajade för att jag drog bort någon slags skyddsplast som satt över någon klisterliknande syntes. Tydligen skulle den plasten sitta kvar

Permalänk
Medlem

Jag har också monterat min big typhoon på Asrock dual sata-2 med kylarens medföljande metallplatta och skumgummit som skydd mot moderkortet. Det funkar alldeles utmärkt, följj bara instruktionerna för den "alternativa monteringen". Men det är lurigt att veta hur mycket man vågar skruva fast muttrarna på ovansidan. Jag skruvade så mycket jag vågade (inte jättemycket men ändå så att den inte sitter löst) och den verkar sitta kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har också monterat min big typhoon på Asrock dual sata-2 med kylarens medföljande metallplatta och skumgummit som skydd mot moderkortet. Det funkar alldeles utmärkt, följj bara instruktionerna för den "alternativa monteringen". Men det är lurigt att veta hur mycket man vågar skruva fast muttrarna på ovansidan. Jag skruvade så mycket jag vågade (inte jättemycket men ändå så att den inte sitter löst) och den verkar sitta kvar.

Drog du loss skyddspappen på skumgummit innan du lägger den mot moderkortet? Har man någon nytta av den tunna plastremsan i "H"-profil som också följer med?

Tack för alla svar förresten!

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

har själv Asrock dualsata2 och BIG TT och jag använde den alternativa monteringen, funkar fint

Visa signatur

| ASrock 939Dual-Sata2 with TT Big Typhoon | AMD Opteron 144 Cabge @ 2700 MHz |
| Kingston HyperX 2x512 mb PC3200 2-2-2-5 2T | Connect3D X800GTO 16 pipes @ 590/560 with Silencer 4 Rev2 |
| Chill-Innovation 520W, 38A | 3Dmark05 = 6900 p |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Sätt fast allt gummi, papper allt som följer med kylaren. Mitt moderkort pajade för att jag drog bort någon slags skyddsplast som satt över någon klisterliknande syntes. Tydligen skulle den plasten sitta kvar

Varför det? Jag drog av min plast, för på ena sidan "limmar" man ju fast en metall h-plate och på andra sidan nån slags sträv icke-ledande(gissning) väldigt tunn h-formad bit.

EDIT: Hmm, nu när jag tänker efter menar jag kartongen som satt fast på skummgummiprylen, den ska man ju dra av. Du kanske menade nåt annat?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beck
Drog du loss skyddspappen på skumgummit innan du lägger den mot moderkortet? Har man någon nytta av den tunna plastremsan i "H"-profil som också följer med?

Tack för alla svar förresten!

Jag minns inte. Har för mig jag drog bort något för att få fram den klistriga ytan (ungefär sdom man gör med ett klistermärke). Försökte följa instruktionerna så exakt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänkte montera min typhoon på mitt asrock så ser jag ju att det sitter en massa kondensatorer på baksidan av moderkortet där typhoonens egna backplate ska sitta. Det här går ju inte utan att krossa kondensatorerna, även med skummgummit kommer de ju att krossas när man drar fast kylflänsen och komprimerar skummgummit. Och de kommer ju inte att få någon luft bakom skummgummit så de lär ju dö efter några månader av värmen. Och hålen i moderkortet man drar skruven igenom är ju gigantiska utan något som fixerar den smala skruven i mitten.

Vart hittar man en billig riktig backplate som kan passa?

Och är det någon som provat att ta bort skummgummit man klistrar fast på baksidan av moderkortet? Höll moderkortet?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Skumgummit skyddar komponenterna under sockeln. Är nog därför det sitter skumgummi där. Mina kondensatorer har inte krossats vad jag vet. Man behöver inte dra åt extremhårt.

Annars har jag hört man kan köpa en Arctic Cooling Freezer 64 och ta bakplåten från den.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om backplaten till Zalman 7000b passar där ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Någon som vet om backplaten till Zalman 7000b passar där ?

Den verkar passa , har kollat lite , men är lite orolig över att skruvarna som man kör igenom från undersidan av mobot ska ta i chassit och kortsluta allt:)? skruvhuvudena sticker nämligen fram en bit under mobot , känns som att dom är väldigt nära chassiplåten:)

kanske blev lite oklart men men..

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

uuuhhhh sicken värdelös bruksanvisning... kunde dom inte lagt 5 öre på en bättre ? skall man ta bort den stora plastgrunkan på framsidan eller ?? Står ju inget och skruvjävlarna är olika ,,, och dom säger inget om det....ngn som vet ? Edit: Ni andra med Asrock och typhoon.... tog ni bort den stora plastgrunkan på fronten av Mobot ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Stora plastgrunkan ska bort. Är det en plastgrunka på baksidan ska den också bort men är det en metallgrunka på baksidan så kan man använda den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Stora plastgrunkan ska bort. Är det en plastgrunka på baksidan ska den också bort men är det en metallgrunka på baksidan så kan man använda den.

Hur ska man göra på ett ASROCK DUAL var frågan och nu frågar jag samma sak.

Kan någon beskriva det i mer exakt!

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

OK Förstår att du är lite konfunderad - det var jag också manulen på Big Thyphoon suger getballe som de flesta andra Taiwan manualer.

1. Plastramnen på framsidan vid CPU-slotten skall bort. Lyft upp de fyra genonskinliga plastblupparna i hörnen på ramen som låser sprintarna som håller fast ramen på mk.

2. Ta nu bort den svarta plastramen. I och med att låsplupparna är uppdragna går det att lirka upp fästena genom hålen på mk.

3. Nu skall du fixa backplaten som ska sitta bakom CPU-socketen. Jag satte H-formade skummallen mot mk utan at riva bort pappret. På denna la jag den H-formande plastprofilen. Och på den metallplattan. --> MK -- Skumprofil -- Plastprofil (mylex?) --- Metalplatta. Garanterar inte att detta är rätt ordning men den funka för mig iaf.

4 För igenom 2 långa skrvar bakifrån i hålen på H-profilerna. Trä på pappringar på skrvarna vid CPU-slotten (pappringarna skyddar mk och förhindrar ev kortslutning).

5 på Papprngarna skall du sedan skruva på koppardistanserna så att backplaten fixeras.

6 Fixa kylpasta på CPU:n

7 Sätt på kylfläkten

8 lägger en metall H-ram ovanpå fläkten. Den kan bara ligga på ett sätt och träs över skruvarna från baksidan som du har monterat i 3.

9 Använd de små metallbrickorna för att spänna fast kylflänsen på CPU.n. Du skall dra åt så att flänsen inte vickar eller glider runt men inte så hårt att du krossar CPU:n. Dra brickorna "korsvis" så att trycker ökar jämt på båda sidor.

10 Glöm inte att fästa strömkontakten till fläkten till mk.

11. Dubbelkolla att allt ser ok.

Det verkar som alla har gjort lite olika när de monterade sin BT. Så här gjorde jag och det funka för mig. Jag använda dock fyra skruvar - en i varje hörn - ist för två som i manualen.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

Danke!
Underbara instruktioner!

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

lånar tråden lite ...
Hur gick det med denna kortet och kylaren?
Går det att klämma in i ett Chieftec DA-01 Fulltower utan problem? eller är den för bred?

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Tack Beck!

Kommer till använding när jag ska montera min Typhoon :).