Permalänk
Medlem

"Flasha" CPU?

Nu är detta bara en liten fundering, men det borde ju finnas svar. I teorin, borde det inte gå att "flasha" det vi i dagligt språk brukar kalla "CPU"/Processor. T.ex. en AMD Athlon 64 3000+.

Det jag menar är att varje CPU vet ju på något "mystiskt" sätt vad den är. Något skiljer ju en 3000+, 3200+ och 3800+. Det finns små integrerade minnen på CPU. Cache osv. Men även informationen om denna borde ju finnas där någonstans.

När den tillverkad sätts altså denna information in i kretsarna på "CPUn". Något som vi brukar se som en begränsing i t.ex. multipeln då en 3000+ har x9 men en 3500+ har x11.

Dessa små minnen med information. Borde de inte gå att "flasha", teoretiskt sett? Jag fattar att vi entusiaster inte kan det. Men borde det inte gå? Hur vet t.ex. moderkortet att en X2 3800+ inte är en 3000+ Venice? Informationen måste ju finnas nånstans?

Hur är denna informationen lagrad i CPUn, och var? För på äldre processorer kunde man väl "kortsluta bryggor" för att låsa upp multipel? Infon om vad Processorn heter, var ligger den?

Vore intressant att veta ifall någon hade svaren. Lite nyfiken bara Har säkert fått allt om bakfoten, men ändå

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Ingen vet.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Alla cpu-er har ett cpu-id som tillsammans med multipel, fsb (och då indirekt hastighet) läses av av datorns bios och visar vad det är för processor. det finns dock inget flashminne i en processor, alla minnen är ROM och går ej att skriva till.

Multipellåsning brukar nu för tiden(alltid?) vara fysisk, dvs en "brygga" eller lödpunkt som inte finns.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Som sagt, ingen vet (förutom tillverkarna).

Om information om hur man ändrar default-multi osv kom ut så skulle de snart vara ommärkning av processorer i industriell skala nånstans.

Det mest logiska vore ju något som är totalt omöjligt att ändra när det väl programmerats en gång, t.ex. genom att någon intern ledare i chipet bränns av eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Alla cpu-er har ett cpu-id som tillsammans med multipel, fsb (och då indirekt hastighet) läses av av datorns bios och visar vad det är för processor. det finns dock inget flashminne i en processor, alla minnen är ROM och går ej att skriva till.

Multipellåsning brukar nu för tiden(alltid?) vara fysisk, dvs en "brygga" eller lödpunkt som inte finns.

Hm, okej. Därför behövs det nya BIOS när nya CPU släpps till en befintlig sockel, eller?
För har sett att det släppts nya BIOS med stöd på X2 till mitt eget moderkort.

Men, det finns minnen som är ROM säger ni. Då ligger det ju iaf lagrat nånstans?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt behövs det ingen BIOS-uppgradering för samma processor i en högre hastighet, utan bara för nya kärnor.

Historiskt sett har det varit vanligt med bryggor (dolda eller inte) som styr multipliern, default busshastighet, Vcore och sånt. Den informationen skulle kunna finnas i nån form av ROM antar jag, men jag vet inte om det någonsin har funkat på det sättet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Okej, så det sköts "fysiskt" nu också. Men på mer "komplexa" sätt så att det ska bli svårare/omöjligt att gå runt?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Det finns en trård angående detta på extremesystems om en kille som säger att hans 3000+ har fått 15 i muliplier efter ha legat utanför datorn i 2 veckor. Efter ha läst igenom 55 sidor så har jag förstått att det har med jbod i cpun att göra. Ska se om jag hittar tråden när jag kommer hem så jag kan ge lite mer info.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

JBOD i cpu ? Just a Bunch Of Drives? *går o googlar* Det gjorde mig inte klokare. Förklara dig gärna.

Bios detecterar cpu'ns info, så att den kan skriva det på bootskärmen, men det spelar ingen roll alls för funktionens skull, utan är kosmetiskt, för att du ska kunna avgöra om allting står rätt till. de cpu'er som finns i handlen är i stort sett alla låsta, och går inte att ändra multin på, det är då en del i processen när coren monteras på det där tjusiga laminatet som den sitter på vid försäljning.med tillräkligt bra syn, och helt utan darrhänthet, kanske man skulle kunna plocka av en core, och göra/bryta rätt anslutnngr, och få en olåst cpu, men det änns otroligt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.