Tickande hårddisk [snabb hjälp]

Permalänk
Inaktiv

Tickande hårddisk [snabb hjälp]

Det är så att ja har en maxtor diamondMax plus 9 160gb ATA / 133 HDD

När ja skulle starta mitt ps2 där hårddisken sitter i så ticka hårddisken skit högt, och de står att ps2et kan inte komma åt hårddisken ? Är den trasig, eller kan man fixa det själv. Det tickar jäkligt högt.

Satte nu in den i datorn men där finns den inte, datorn vill ej hitta den, testade också att köra powermax programet som är till för att felsöka maxtor hårddiskar, det hittar inte helelr hårddisken, vad kan vara fel?!

Permalänk
Medlem

Sönder. Tror det är något fel på läshuvudet för det finns inte många rörliga delar i en hårddisk. "Tick ljuden"

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Hedersmedlem

Om varken PS2an eller datorn ens känner av hårddisken så är det mer än bara läshuvudet som är fel. Antagligen har styrkortet gett upp. Ett klickande ljud behöver inte betyda att att läshuvudet är trasigt, kan vara styrkortet som försöker göra galna saker med disken.
Hur som helst så om datan är extremt viktig så kan du testa med ett styrkort från en likadan disk vilken du antagligen får köpa. Annars är det reklamera disken som gäller om du har garanti kvar eller kassera den.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte den i februari och har garanti i tre år tror jag. Men min broder sade att hårddisken blev så här efeter han blvit sur och tagit upp ps2:an fär hddn satt i och tappat ps:an på golvet från ca 20 cm höjd. Detta borde väll hårddisken lklaraa av utan att gå sönerder me tanke på att den satt i ps2an där ett plasthölje satt runt hårddiske som va ca 2 cdm tjockt.

Men tror du man kan få tillbaks datan som låg på hårddisken?

Permalänk
Medlem

det brukar väl nästan alltid gå att få ut data på krashade diskar, men frågan är vad du är villig att betala för det

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no title found
Jag köpte den i februari och har garanti i tre år tror jag. Men min broder sade att hårddisken blev så här efeter han blvit sur och tagit upp ps2:an fär hddn satt i och tappat ps:an på golvet från ca 20 cm höjd. Detta borde väll hårddisken lklaraa av utan att gå sönerder me tanke på att den satt i ps2an där ett plasthölje satt runt hårddiske som va ca 2 cdm tjockt.

Men tror du man kan få tillbaks datan som låg på hårddisken?

Prova att sätta 2cm tjockt gummi på rotorbladen på en helikopter sen stoppar du dit ett spett när den roterar och ser om nånting går sönder.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

hårddiskar är mekaniska komponenter och är inte till för att tappas, så är det bara..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

Vet att dom ej är till för att tappas, men tål dom verkligen så lite : /

Nej ja tänker inte öppna och pilla i hårddisken då min garnati kan rykja, skickar hellre in den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no title found
Vet att dom ej är till för att tappas, men tål dom verkligen så lite : /

Nej ja tänker inte öppna och pilla i hårddisken då min garnati kan rykja, skickar hellre in den.

Haha nej det är verkligen ingen bra idé att öppna din hårddisk
1. Den går sönder
2. Garantin, ja den kan du bara glömma.

Hårddiskar tål förvånansvärt mycket stryk så länge de är avstängda och läsarmarna vilar i sina vaggor.