Permalänk
Medlem

Hur räknar amd processorers hastihet?

om man köper en Amd sempron 3000+ hur snabtt intel pentium processor motsvarar det??....är det stor skillnad på amd athlon och sempron??...

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Den motsvarar en P4 på 3,0 ghx

Sempron är en Athlon 64 med mindre cache-minne tror jag, vad det innebär i prestanda vet jag inte.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Den motsvarar en P4 på 3,0 ghx

Sempron är en Athlon 64 med mindre cache-minne tror jag, vad det innebär i prestanda vet jag inte.

om det har mindre cache borde väl sempron motsvara celeron och inte pentium?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
om det har mindre cache borde väl sempron motsvara celeron och inte pentium?

Jo, det är nog korrektare.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

dock presterar de nya Sempron-prollarna klart bättre än celeron. Men ett bra exempel som jag hört i jämförelsen mellan AMD och Intel:
Om vi tänker oss att utvecklingen är steg som en person tar. Intel har satsat på att ta fler steg per minut (högre klockfrekvens) medan AMD satsat på längre steg (effektivare klockfrekvens). Så AMD's prollar behöver inte gå på samma hastighet för att vara effektivare/lika effektiv. Sen så är Intel/AMD bra på olika saker, så det går inte alltid att göra en generell jämförelse.

Permalänk

japp. så med andra ord så brukar man köra AMD om man spelar mkt och intel för annat bla film/bildredigering och andra program som måste hög prioritet snabbast eller nått liknande ^^

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Smolk du kan inte säga "korrektare" utan du får helt änkelt använda dig av svenskans "Mer korrekt"

Visa signatur
Permalänk

om den allmänna nivån för skriv- och läskunnighet i Sverige håller sweclockers standard så är vi riktigt illa ute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
om den allmänna nivån för skriv- och läskunnighet i Sverige håller sweclockers standard så är vi riktigt illa ute

hehe