Permalänk
Medlem

DFI Lanparty UT Ultra-D

Tja!
Två korta frågor bara angående detta mobo !
1. Har tänkt mig en Zalman CPU kylare till detta kort och har sett informationsvideon på Zalmans hemsida. Men nu undrar jag om man ska skruva bort själva kylarsocketen kring CPUn först eller ska den sitta kvar (om det var otydligt menar jag den gula ramen runt socketen http://www.dfi.com.tw/Upload/Product_Picture/LP%20UT%20nF4%20... på den bilden).? (har använt box innan )
2. Ser på bilden nämnd ovan en ATX 24-pins kontakt samt en 4pins precis över den. Men sedan ser jag en till 4 pins till höger om fläkten, vad är den till för / behövs den?

Visa signatur

Intel Pentium 4, 1024Mb DDR, ATi Radeon 9600Pro, IntelliMouse 3.0, fUnc sUrface 1030 .

Permalänk
Medlem

1. bara att skruva bort den gamla fästanordningen och skruva dit den nya som följer med zalman.

2. det är en vanlig molex kontakt som används till cd:n mm. både den och floppy kontakten bredvid högsta pci-x platsen ska koplas in för bästa stabilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoeL_90
Tja!
Två korta frågor bara angående detta mobo !
1. Har tänkt mig en Zalman CPU kylare till detta kort och har sett informationsvideon på Zalmans hemsida. Men nu undrar jag om man ska skruva bort själva kylarsocketen kring CPUn först eller ska den sitta kvar (om det var otydligt menar jag den gula ramen runt socketen http://www.dfi.com.tw/Upload/Produc...F4%20SLI-D1.jpg på den bilden).? (har använt box innan )

Det beror på vad du har för processor. Jag har AMD och då kan den gula ramen sitta kvar och man behöver inte byta backplate. Har du en Pentium måste du byta till en backplate som följer med kylaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragge86
1. bara att skruva bort den gamla fästanordningen och skruva dit den nya som följer med zalman.

2. det är en vanlig molex kontakt som används till cd:n mm. både den och floppy kontakten bredvid högsta pci-x platsen ska koplas in för bästa stabilitet.

Alltså, angående punkt 2; är den molex-kontakten en strömkontakt som man kan använda som strömtillförsel? Det låter ju inte rimligt att moderkortet ska ge ifrån sig ström till de andra komponenterna?

Själv kopplade jag ström från min PSU in i molex-kontakten och floppy-kontakten ovanför PCI-E-platsen på mitt Ultra-D.

Permalänk
Medlem

Nej den ger inte ström, den tar ström, du har kopplat rätt Du måste ha alla 4 strömkontakter ikopplade på DFIna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_H
Nej den ger inte ström, den tar ström, du har kopplat rätt Du måste ha alla 4 strömkontakter ikopplade på DFIna...

Ja, jag menar det funkar ju för mig så då lär det inte ska vara tvärtom.

Permalänk
Medlem

Är det dfi nf3 ultra-d agp du snackar om?
bara så du vet så är det tajt mellan zalman 7700 å grafikkortet då..
http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/PICT0023-vmi.JPG

Visa signatur

Dfi lanparty nf3 ultra-d | 3200+ venice @ 3012mhz 1.65vcore | Kingston 2x512 Dual-channel @ 470ddr 3,0v 2,5-3-3-5 | Gforce 6800gt @ 449mhz/1256mhz 1.4v|Aspire 550 watt Chameleon | Wd 200gb sata | 2 st Hitatchi 80gb pata | Maxtor 160gb pata | Maxtor 200gb sata | Maxtor 250gb sata | Totalt : 915gb =D |Samsung SyncMaster 710N | Stolt "Nätpirat" Sharing is Caring | 3D Mark 03 med 24/7 klock.