Permalänk
Medlem

P4 90 Grader!?

Idag satt jag och små spelade Css tvärr! och jag använde Fraps och jag hade servern plus att jag var inne på TeamSpeak.. Helt plötsligt bara sådär så stänger datorn av sig. Jag startar den igen och går in och kollar i biosen och då står den på 87 Grader!
den är inställd på att stänga av sig vid 90! Oj nu står det i SpeedFan att den var på 60 Grader men det kom massa små medelanden om nån sbus eller vad det stog! kom ett varje sekund! Hur som helst så har jag en Arctic Cooling fläkt på som ska vara för 3.2Ghz min är bara på 3Ghz så det borde väll vara jätte bra kylning!? Kan det vara nå virus i moderkortet eller nåt tro? För nåt virus har jag som ligger och skräpar någon stans, som gör att jag inte kan komma åt CD-Rom enheter, därav ej formatera!

Hoppas någon vet vad som är fel eller hur jag kan göra för att fixa nåt av problemen!!

Permalänk
Medlem

Har den varit så här varm hela tiden eller har det bara plötsligt kommit???

För det kan vara felmontering av cpu kylaren eller en trasig fläkt någonstans.

Sen att kylaren ska klara av en 3,2 GHz processor kan man inte riktigt lita på, min ska t.ex. klara amd64 4000+ och jag tycker den kyler min 3200+ lite dåligt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Har den varit så här varm hela tiden eller har det bara plötsligt kommit???

För det kan vara felmontering av cpu kylaren eller en trasig fläkt någonstans.

Sen att kylaren ska klara av en 3,2 GHz processor kan man inte riktigt lita på, min ska t.ex. klara amd64 4000+ och jag tycker den kyler min 3200+ lite dåligt.

ok.. den är inte fel monterad detta har bara kommit helt plötsligt.. fläkten snurrar stadigt i 2900 Rpm och den är så got som damm fri! förstår inte vad som hänt..

Permalänk

Virus i moderkortet? Har du kollat att du monterat kylflänsen korrekt med rätt mängd kylgegga?

Testa sätt på stockkylningen och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Att den inte hittar CD-enheter är en sak. Formatera gör du ju i "DOS", dvs bootar från CDn via BIOS. Går inte det är det skumt. Men virus i moderkortet, det tror jag inte är särskilt sannolikt Även om jag tycker det är skumt att det inte kommit nåt virus som rensar BIOS. Vore ju optimalt =P

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
virus i moderkortet, det tror jag inte är särskilt sannolikt Även om jag tycker det är skumt att det inte kommit nåt virus som rensar BIOS. Vore ju optimalt =P

Har funnits relativt länge, varför tror du det finns ett flertal olika lösningar på att "virus skydda" bios, via olika halvtransparanta skrivskydd (i biosen) och dubbla uppsättningar bioschip, "just in case" ?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Virus i moderkortet och för mycket kylgegga, PC För Alla here I come!
Nämen om det hade rört sig om ett virus som infekterat bioset så hade inte datorn startat över huvudtaget då de raderar datan i bioskretsen ... Jag tror hellre på att det är fel på kylningen iaf, testa och montera om kylningen och nogrann med att applicera rätt mängd kylpasta. Och som Blubben säger så är det inte säkert att bara för att kylaren är specad till 3.2 GHz så är det inte säkert att den klara av det med bravur...

Permalänk
Medlem

Blir luften i lådan väldigt varm så kvittar det hur bra kylflänsen är, den måste fortfarande ha relativt sval luft för att fungera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Blir luften i lådan väldigt varm så kvittar det hur bra kylflänsen är, den måste fortfarande ha relativt sval luft för att fungera.

Jag skaffade en högljudd 80x80 fläkt som står och flåsar ut varm luft.. har lådan lite öppen på sidan också, så den ska få in lite luft.. och luften som den får in är kall!! e ruskigt kallt här i mitt rum just nu!! den har hållit sig stadig på 58-62 C nu, även om jag spelar dvs.. känns som att jag behöver en helt ny dator!!

Permalänk
Medlem

Testat o köra helt utan chassi sida ?

Kanske snarare så att du behöver ett nytt chassi som faktiskt ventilerar lite.

Testa o ta bort täckplåtar för kortplatserna ? Brukar ja göra på vissa datorer, ju fler hål desto enklare för luften o bytas, man får akta så man inte tappar in skit i burken bara.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Testat o köra helt utan chassi sida ?

Kanske snarare så att du behöver ett nytt chassi som faktiskt ventilerar lite.

Testa o ta bort täckplåtar för kortplatserna ? Brukar ja göra på vissa datorer, ju fler hål desto enklare för luften o bytas, man får akta så man inte tappar in skit i burken bara.

Mjorå gjort massa saker den har ju funkat förr.. det är bara lite då och då som den känner för att börja öka i värme!! seriöst min dator lever.. nåt är så otroligt skummt nu asså!

Permalänk
Medlem

Men ta bort cpu kylaren o rengöra, byt kylpasta och ha bara ett tunt lager. Se till att kylaren sitter stabilt också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Men ta bort cpu kylaren o rengöra, byt kylpasta och ha bara ett tunt lager. Se till att kylaren sitter stabilt också.

Jag HAR ingen kylpasta kvar!! vet inte vart allt har tagit vägen.. ska nog beställa den med nya moderkortet - nån kylpasta att rekomendera??!