Permalänk

Datorn startar om sig. Moderkortsfel?

Hejsan. Haft ett problem en längre tid nu med min dator, och lyckats minimera fältet över vad det kan vara för fel. Det sker nämligen att datorn startar om sig då den blir till det minsta överbelastad (spel, främst WoW, ibland i IE, ibland då jag bara lyssnar på musik eller ser på filmer).

Jag testade nyligen att slöa ner mina minnen i BIOS, vilket förändrade det avsevärt. Mycket långsammare dator, men den startar bara om sig kanske någon gång per dygn/varannat dygn.

Omstarterna sker enbart då jag använder mig av 1024 MB totalt av minnen, eller högre. Med 512 MB så är det inga problem alls. Och använder jag 1500 MB så startar den om sig i stort sett direkt då jag startar datorn. Jag har inhandlat ett nytt minne, men samma fel ändå, men osäker på om ett av de andra två kan vara defekt, eller om det är moderkortet. Pekar åt moderkortet just nu, då jag fått veta nyligen att det har ibland problem att köra den typen av minnen jag använder.

Hårdvara: Moderkortet är ett ABIT NF7-S2G. Minnena är Corsair 512mb, 2-2-2-5, men de körs just nu i 3-3-3-6 om jag minns rätt. Då detta ändrades så minskade det antalet omstarter drastiskt också.

Alla 3 minnena är identiska. Grafikkortet är ett Radeon 9800 Pro All In Wonder. Jag har nyligen sett att det inte ska gå med 3 minnen av denna typ till mitt moderkort, men 2 ska fungera. Men det gör det uppenbarligen inte alls.

Kollat så att CPU inte är överhettat, och det är aldrig några problem med det heller. Även testat att byta hårddisk och nätaggregat. Använder ett på 420W just nu. Om moderkortet lär vara trasigt, kan ni tipsa mig om andra moderkort som kan tänkas vara bättre? Vill kunna köra alla 3 minnena utan problem.

Tack så hemskt mycket på förhand, behöver verkligen hjälp med detta.

/Joel.

Permalänk

Har du testat att flytta om RAM i de olika portarna för att se om det blir nån förändring?

Permalänk

Testat alla möjliga RAM-konfigurationer, och kör den som de säger i manualen att man ska använda. Ingen skillnad tyvärr...

Är det någon som bara kunde tipsa om ett bra moderkort som kan köra det jag beskrev i posten? Har en AMD Athlon processor just nu. Skulle vara väldigt tacksam. Vill få datorn fixad snarast möjligt.