Permalänk
Melding Plague

Quad Core år 2007

<font style="font-size: 10pt"><b>Quad Core år 2007</b></font> <small class="small">onsdag 16 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Redan 2007 kommer AMD introducera processorer med fyra kärnor, detta är ett år tidigare än planerat och samma år Intel tänkt lansera sina Quad Core-modeller. Opteron kommer vara den första serien som får fyra kärnor och desktopprocessorerna lär inte komma långt efter. I samma veva verkar det även som att AMD planerar att installera en L3-cache på chipsetnivå. Detta enligt <a href="http://www.eetimes.com/news/semi/showArticle.jhtml;jsessionid..." target="_blank">EETimes</a> som tagit del av AMD:s framtidsplaner.
<br />
<br />Analysfirman Insight 64 hävdar att AMD skulle kunna introducera Quad Core-processorer redan 2006 om AMD vill vara lite aggressiva och beroende på hur snabbt de byter tillverkningsteknik till 65 nm, något som deras nya Fab 36 planeras göra 2006. Enligt Insight 64 tog det under tre kvartal för AMD att lansera Dual Core-processorer efter att de anammat en 90 nm-tillverkningsprocess vilket skulle kunna innebära att Quad Core inte skulle ta mycket längre tid efter skiftet till 65 nm. Frågan är om marknaden är redo för fyra kärnor med tanke på att det fortfarande är snålt med program som fullt ut utnyttjar två.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.eetimes.com/news/semi/showArticle.jhtml;jsessionid..." target="_blank">EETimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

mm fyra kärnor, mumma! det räcker ett bra tag till vanliga konsumnter iaf ...
mer kommerinte behövas på många år, så att programvaruindustrin hinner ifatt ...
men snacka om god multitasking ...

quad core och 4GB DDR3 mmmmmmmmm

Detta var ju förvisso server ver med massa L3 cache å FBDIMM ... men ändå

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Finns det någon hemanvändare som använder dual core fullt ut än ens? ^^

Permalänk
Avstängd

klart det finns!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

såklart det finns, kanske inte i spelsammanhang men till multitasking.

Permalänk
Medlem

Enligt http://news.com.com/2061-10791_3-5929097.html?part=rss&tag=59... så kommer AMD inte börja med 65 nm förrän H2 2006, vilket då bara ger två quarters innan 2007 och inte 3 som de kanske skulle behöva enligt nyheten. Tror vi får vänta till 2007 då. Blir också intressant att se när de lanserar quad cores för servrar/workstations jämfört med för desktops.

Själv fattar jag inte hur AMD kan konkurrera med Intel när de ligger så långt efter med tillverkningsteknologin, de gör verkligen ett strålande jobb!

Permalänk
Medlem

Apple har ju redan fyra kärnor. Två stycken G5 cpuer med dualcore i varje, det blir ju fyra kärnor totalt, iof inte allt i en cpu, men fortfarande fyra st

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Discokungen

Och du har Tyan moderkort med 4 socklar till Opteron så du får 8 kärnor. Sug på den ;P

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Apple har ju redan fyra kärnor. Två stycken G5 cpuer med dualcore i varje, det blir ju fyra kärnor totalt, iof inte allt i en cpu, men fortfarande fyra st

Sak du vara sån så har jag sett system med 16 AMD-cores.

Permalänk

här går ju tekniken defenitivt framåt o inte som "SLI helvete" där man satsar på 2 grafikkort än ett rejält kanske dualcore graffe!

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk

Hur blir det med stöd för detta? T.ex. måste ju ett program idag stödja dual core för att man ska kunna utnyttja det. Innebär det att programmen måste gå igenom ytterligare en "revolution" från dual till quad på samma sätt som single till dual idag? Eller handlar övergången idag bara om att gå över till "poly core"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
här går ju tekniken defenitivt framåt o inte som "SLI helvete" där man satsar på 2 grafikkort än ett rejält kanske dualcore graffe!

Suck, jag blir så trött att folk klagar på detta. Min gissning är att SLI-investeringen från Nvidia betalat tillbaka sig för länge sen så du behöver inte betala något extra för denna möjlighet. Och valfrihet som inte kostar extra förstår jag inte hur man kan få till något negativt, det är ju bara att inte köra SLI om du inte vill. Kortet du köpt blir ju inte sämre för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Hur blir det med stöd för detta? T.ex. måste ju ett program idag stödja dual core för att man ska kunna utnyttja det. Innebär det att programmen måste gå igenom ytterligare en "revolution" från dual till quad på samma sätt som single till dual idag? Eller handlar övergången idag bara om att gå över till "poly core"?

Man måste ha en tråd på core för att kunna dra full nytta av dem. När det gäller dual-core kan man ofta "fuska" och t ex köra (jag pratar spel nu) fysik på en core och rendering eller AI på den andra. När quad-core kommer så blir det svårare eftersom man knappast kan få en jämn balansering över 4 cores på det sättet. Då måste man istället parallellisera själva algoritmerna vilket ofta är svårare.

Men åas så är det ofta lätt att köra 4 trådar istället för 2 om man väl har en implementation av en algoritm som lämpar sig för parallellisering. Då kanske det tom är så lätt som att ha en inställning i programmet eller att bara kompilera om det.

Förhoppningsvis kommer iaf programvaruutvecklarna vara mer förberedda för när quad-cores kommer till desktopmarknaden än de var när dual-core kom.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte oväntat alls.
De fysiska problemen med att öka frekvensen gör ju att de måste gå till multicore för att kunna öka den totala prestandan.

Senast 2010 tror jag det finns (som hör till x86-grenen) processorer med åtta kärnor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

När kan vi vänta oss dualcore på det lite billigare systemen eller i medelsegmentet åtminstånde? Visa är inte beredda att lägga över 3000:- för en cpu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sak du vara sån så har jag sett system med 16 AMD-cores.

Ska du vara sådan har jag sett på internet att det ska finnas IBM system med 8st cores på en cpu...
Power5

Men du räknar ju bladserver antar jag, inte cores på själva socketen? För IBM säljer även bladservrar som innehåller 2048st ppc cores.

Sedan har vi ju de som toppar top500

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Ska du vara sådan har jag sett på internet att det ska finnas IBM system med 8st cores på en cpu...
Power5

Men du räknar ju bladserver antar jag, inte cores på själva socketen? För IBM säljer även bladservrar som innehåller 2048st ppc cores.

Sedan har vi ju de som toppar top500

Sidde, läs om dessa citat så förstår du vad han menade, det var för att sticka lite på den som hade sett "quad core" G5:or...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Apple har ju redan fyra kärnor. Två stycken G5 cpuer med dualcore i varje, det blir ju fyra kärnor totalt, iof inte allt i en cpu, men fortfarande fyra st

(som citerar citatat ovan):

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Sak du vara sån så har jag sett system med 16 AMD-cores.

16 AMD cores, det vi ironiserar över som är 8st dual core processorer behöver ju inte vara bladservrar. Kolla in något Tyan kort där det är 4 socklar på vanliga moderkortet och 4 till på ett kort som kopplas till det.

Edit: Nej var nog inte Tyan för jag hitta det inte... Var så säker på att det var Tyan.

Edit 2: Kan ha blandat ihop den med det här:
http://www.amdboard.com/iwill_h8502_8way.html
Dock har det inga socklar på vanliga mobo-delen.

Edit 3: Hittade tyankortet nu
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8qw.html
Sedan har man en bräda för 4 socklar som placeras "ovanpå" (från fotografens håll). Det är iaf inte bladserver.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Dom flesta program som är multitreadade/SMP utnyttjar alla kärnor hos ett system.

Se på t.ex 3Ds, Maya, ProEngineer osv. Sen encodingprogram.

AMD is the right choise and the future.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Hedersmedlem

Bring it on!

Mer kärnor till folket är bara bra.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Bring it on!

Mer kärnor till folket är bara bra.

WORD Mer kärnor, lägre strömförbrukning och bättre flyttalsberäkningar

Permalänk
Medlem

em... har jag missat något? klart dom väljer att lansera sina quad core cpuer någorlunda samtidigt som Intel o inte ett år senare.... lr fattade ja allt fel?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)