vems fel?Shuttle eller JME-data eller mitt?

Permalänk
Medlem

vems fel?Shuttle eller JME-data eller mitt?

Hej!
jag köpte tre baraboner (shuttle sv-25) från Jme-data och efter pressis ett år började två av de boota inte eller sellan ,svart från jme att köppa ny moderkort inkl lådan (2200) efter som de kan inte "skaffa mig"bara ny moderkort utan lådan!!. vems fel? kan nogån ge mig råd? var kan jag köppa moderkort model SV-25 ?eller ersätare (celron 1700 mhz) ? 1000tack

Visa signatur

J. Elias

Permalänk
Medlem

Re: vems fel?Shuttle eller JME-data eller mitt?

Jme har bevisbördan år 1 - men garantiansvar i 2 år(kallas reklamationsrätt) efter år 1 e det lite omständigare - kolla med jme och din konsumentvägledare - vad denne rekommenderar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av J.Elias
Hej!
jag köpte tre baraboner (shuttle sv-25) från Jme-data och efter pressis ett år började två av de boota inte eller sellan ,svart från jme att köppa ny moderkort inkl lådan (2200) efter som de kan inte "skaffa mig"bara ny moderkort utan lådan!!. vems fel? kan nogån ge mig råd? var kan jag köppa moderkort model SV-25 ?eller ersätare (celron 1700 mhz) ? 1000tack

Permalänk
Medlem

Försök stava så att jag kan läsa

Har du garanti kvar och kvittot kvar är JME skyldiga att ersätta din vara om den inte fungerar. Har du inte garanti kvar är JME inte skyldiga att ersätta den men du kan fortfarande ta med den ner till affären (Lund) och be dem skicka tillbaka moderkortet till tillverkaren och få det utbytt för en viss kostnad (150 Sek tror jag). Biträdena nere i Lund är ofta väldigt trevliga och hjälpsamma och bör kunna ge dig bra råd om du tar ner din maskin dit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Försök stava så att jag kan läsa

Har du garanti kvar och kvittot kvar är JME skyldiga att ersätta din vara om den inte fungerar. Har du inte garanti kvar är JME inte skyldiga att ersätta den men du kan fortfarande ta med den ner till affären (Lund) och be dem skicka tillbaka moderkortet till tillverkaren och få det utbytt för en viss kostnad (150 Sek tror jag). Biträdena nere i Lund är ofta väldigt trevliga och hjälpsamma och bör kunna ge dig bra råd om du tar ner din maskin dit.

Han kan hävda sin reklamationsrätt enligt konsumentsköpslagen, detta gäller 2 år från inköp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Han kan hävda sin reklamationsrätt enligt konsumentsköpslagen, detta gäller 2 år från inköp.

Säker? Visste jag inte, men ok då är det bara att tuta o köra grabben

Permalänk

Finns redan enormt många trådar om reklamationsrätt, konsumentköplag, distansavtalslag o s v. Mitt råd är att gå in och läsa på konsumentverkets hemsida. Där är allt väldigt enkelt och pedagogiskt. Och läs inte vad Ca[[pp skrivit, för han har faktiskt inte rätt på en enda punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Finns redan enormt många trådar om reklamationsrätt, konsumentköplag, distansavtalslag o s v. Mitt råd är att gå in och läsa på konsumentverkets hemsida. Där är allt väldigt enkelt och pedagogiskt. Och läs inte vad Ca[[pp skrivit, för han har faktiskt inte rätt på en enda punkt.

Jasså? du menar alltså att JME inte ska ersätta en produkt som inte fungerar om garantin fortfarande gäller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Jasså? du menar alltså att JME inte ska ersätta en produkt som inte fungerar om garantin fortfarande gäller?

Vad vill du jag ska rätta ?

De behöver inte ersätta en vara, de ska avhjälpa felet eller ge dig en ny. Om företaget anser det för dyrt med att ge dig en ny produkt så kan de välja att laga den i stället (väldigt enkelt förklarat). Du kan också få köpet hävt.
Detta gäller under garanti tiden (lagstadgat i 6 mån, men de flesta företag ger minst ett år). Efter den så gäller reklamationsrätt (24 mån från köpdatum), men då är det omvänd bevisbörda, du måste visa på att felet fanns där när du köpte varan. Reklamationen ska vara kostnadsfri för dig så ett företag har ingen rätt att ta utnen avgift på 150 kr för det.

Jag anser att man ska låta bli att ge tips i konsumneträttsliga frågor om man inte vet vad man pratar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Vad vill du jag ska rätta ?

De behöver inte ersätta en vara, de ska avhjälpa felet eller ge dig en ny. Om företaget anser det för dyrt med att ge dig en ny produkt så kan de välja att laga den i stället (väldigt enkelt förklarat). Du kan också få köpet hävt.
Detta gäller under garanti tiden (lagstadgat i 6 mån, men de flesta företag ger minst ett år). Efter den så gäller reklamationsrätt (24 mån från köpdatum), men då är det omvänd bevisbörda, du måste visa på att felet fanns där när du köpte varan. Reklamationen ska vara kostnadsfri för dig så ett företag har ingen rätt att ta utnen avgift på 150 kr för det.

Jag anser att man ska låta bli att ge tips i konsumneträttsliga frågor om man inte vet vad man pratar om.

Såja lugna ner dig nu... Jag sa att gäller garantin fortfarande har han rätt att få en ny produkt, ja eller få den lagad/fixad eller någon kompensation (underförstått).

Permalänk
Inaktiv

"garanti" är 6 månader lång som praxis i KKL. Normalt gäller länken Butik - Privatanvändare, dvs den sista länken i kedjan innan du får prylen, dvs JME. Sen hur JME löser detta kan du fullständigt skita i. Första året har JME bevisbördan, andra året får du SJÄLV bevisa att felet fanns från början.

Permalänk
Medlem

I detta fall tycker jag det verkar som någon del eller komponent har varit undermålig från början eftersom mer än en Shuttle har gått i sönder. Eller hur? Då låter det som ett klart ursprungsfel som kan reklameras.

MEN! Är det helt uteslutet att det inte är några minnen som varit för dåliga från början eller nåt annat i den stilen? För mig låter det som ett nätdelsproblem.

Maila JME:s kundtjänst och be dem säga till deras inköpare av Shuttle att titta på det. Kanske de kan komma på nån lösning. JME brukar vara bra att ha att göra med är mina erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Det underliga är att ditt svar är rätt så genomtänkt, men tråden är ett och ett halvt år gammal?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite out-of-date som sagt.
*låst*

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200