Permalänk
Medlem

Hjälp med kommande processor

TjoOooO
Sabbade min CPU för 1 vecka när jag skulle byta kylare mot den nya Zalman CPU-kylaren jag köpt samma dag.
Jag klantade till mig och snuddade till undersidan av CPUn mot "något" inne i datorn och två pinnar böjdes =/
En av de två böjda pinnarna hade gått av då jag tog upp processorn någon dag senare då jag märkt att datorn bara "Frös till" efter några timmars spelande.
När pinnen gått av startade inte datorn alls.
Jag tänkte att processorn är ju kass men jag provade att sätta dit en koppartråd i socketen och detta fungerade.
Datorn startades som vanligt men frös till efter bara 6 min.
Detta hände hela tiden efter omstart.
Då beställde jag en ny processor, (AMD Athlon 3400+), snäppet vassare än den jag haft innan. Nu är då frågan:

Är det verkligen så att processorn är SÖNDER eller kan det vara med kylningen o göra? Jag tog på en hel del kylpasta måste jag säga.
Kommer den nya processorn göra samma sak och har allt detta haft med att jag tagit för mycket kylpasta på? Tog väl lite mer än ett riskorn och drog med ett kreditkort så det blev utsmetat över hela CPUn.

Tack för svar!
-----------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur
Permalänk
Medlem

troligtvis procesorn ja..

men varför beställa ny om du inte vet att det är den?

Permalänk
Medlem

vilken cpu på vilken dator är det som gått sönder? tycker inte processorerna på dator 1 eller 2 är så dåliga i af

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem

varför tog du ens ur cpun om du bara skulle byte kylare?

Permalänk
Medlem

Den trasiga processorn är en AMD Athlon 3200+ Newcastle med 512kb Cache-minne.

Jag beställde ny eftersom jag har pengar... nej men jag vill ju inte ha en processor med avbrutna pinnar.

Jag tog loss den gamla kylaren och då följde CPU'n med upp från moderkortet. Antagligen pga att kylpastan satt åt ganska rejält.

Visa signatur
Permalänk

jag har inte aning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonathanE
jag har inte aning!

Låt då de som vet svara, såna här inlägg hjälper inte särskilt mycket..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Yepp fatta! =P HJÄLP!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter ju helt klart som cpun. Du kan ju kolla vad tempen är i bios och se om det stiger oroväckande mycket efter ett tag.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte