Fiktiv datorbutik för entusiaster! Hjälp!

Permalänk

Fiktiv datorbutik för entusiaster! Hjälp!

hejhej! Efter att precis ha läst kursen Småföretagande A på gymnasiet har vi som slutuppgift fått att skapa ett låtsasföretag.
Jag har valt att inrikta mig på ett företag för datorentusiaster.
DVS en internetbutik där jag säljer datorkomponeter och där min kundgrupp är just ni sweclockare

menmen..ni kan se detta sem en marknadsundersökning men främst en väldigt stor hjälp till mig! så jag ber er bara svara på lite frågor snabbt och även kritisera min idé om ni vill!

* Hur stort är ert behov för datorprodukter? (dvs hur ofta brukar ni köpa enstaka delar eller tom förnyar hela systemet)

* Hur köper ni era varor idag?

kommer med fler frågor efterhand om jag kommer på något...

dessutom undrar jag om ni möjligtvis vet vilka företag man kan köpa in datorprudukter ifrån? asså grossister... köper tex datorbutiken.com sina produkter direkt från asien eller? isf vilka företag där?

ok..det skulle vara jättesnällt om ni kan tänka er hjälpa mig lite med detta! jag skulle vara evigt tacksam!

hare fint!

vh warpo

Permalänk
Medlem

1. Behov av nya datordelar uppstår när kraften i datorn inte räcker till för ett spel och dom senaste tre åren har det blivit grafikkort som har köpts ung 1/år. Systemet förnyar jag då det har kommit ut tillräkligt snabbare grejer så det känns vettigt att förnya och som en tumregel har jag att det ska vara ungefär dubbla prestandan mot det jag har nu och köper då också dubbelt så mycket minne så det systemet jag sitter på nu har jag haft i över tre år.

2. Brukar kolla runt efter bästa priser och sen kollar jag vad det priset blir med frakt så ibland beställer jag hem varan eller så åker jag till affären beroende på vad slutsumman blir.

Permalänk

Har en kompis som jobbar i datorbutik, kan höra med honom om olika leverantörer. SMG heter en av dom iaf. (www.smg.se)

Permalänk

ok tack så jättemycket för era svar! Peter Nilsson..det skulle vara helt underbart om du kunde höra med din kompis helst nu på söndag..:) (arbetet måste in på måndag)

Dock är jag tacksam om några fler kunde svara på mina fråger eller ge lite allmänna tips

Permalänk

Oftast är det billigare att köpa prylar från en vanlig butik än hos en distributör i början, då man inte får så värst bra priser hos distributörerna utan att köpa mycket.

Men visst, det finns ett gäng distributörer,
www.smg.net
www.gnt.se
www.pcb.se
www.deltaco.se
www.hattelco.se
www.gandalf.se
www.techdata.com
www.green.se
www.gtek.se
www.komplett.se

Och sen finns det väl ett 10-tal mindre som knappt är värda att nämnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83
Har en kompis som jobbar i datorbutik, kan höra med honom om olika leverantörer. SMG heter en av dom iaf. (www.smg.se)

Smygreklam für alle

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aladdin_warpo
ok tack så jättemycket för era svar! Peter Nilsson..det skulle vara helt underbart om du kunde höra med din kompis helst nu på söndag..:) (arbetet måste in på måndag)

Dock är jag tacksam om några fler kunde svara på mina fråger eller ge lite allmänna tips

DOH! Glömde fråga honom. Men jag ser att GoYoghurt släppte en fin lista, så det ordnade sig.
Hoppas att det gick bra med projektet iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Smygreklam für alle

Vadå smygreklam?

Hans kompis jobbar i <anonym> datorbutik.

En av leverantörerna heter SMG, en av sveriges i särklass största distributörer...

Var är smygreklamen?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Tack så jättemycket grabbar! Arbetet blev riktigt bra..läraren var minst sagt imponerad