Permalänk
Medlem

Värt att byta? Celeron vs Barton

Min nu två år gamla Celeron C sitter just nu och tuggar i mitt MSI 648F-Neo S och är allmänt seg trots överklockning från 2.6->3.15GHz. Jag misstänker att detta har att gör med det låga cache-minnet på celeron. Än så länge har den klarat de flesta nya spel men prestanda kraven är på väg upp och jag märker redan hur min dator inte hänger med längre.
Men nu är det så att ett väldigt överkomligt erbjudande på en Barton XP2500+ med tillhörande ABIT KW7 KT880 har fångat min uppmärksamhet.
Dessa två är till salu för 1000kr och jag undrar nu om den här uppgraderingen är värd det prestanda mässigt och om det verkligen är ett uppköp eller om jag klarar mig bättre med det jag har.
Klockning är inget jag är rädd för så AMD'n kommer inte vara något undantag, därför jag undrar också hur det är med klocknings möjligheterna med den här prollen och mobot tillsammans.

Jag undrar detta därför att jag vill komma så billigt undan som möjligt med uppgraderingen då jag här det knapert ställt med stålar och inte har råd med några nya grejer.

Edit: Länk till ABIT kortet
Länk till MSI kortet

Tack på förhand
/Qwarkman

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Du kommer definitivt få en prestandaökning. Har för mig att Celeron har 64 kbyte L2 cache och Barton har 512 kbyte L2 cache.

Moderkortet vet jag inte nått om, men många Barton går att klocka från 166x11 till 200x11, med ingen eller lätt ökning av vcore.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Celeron C har 128kB L2 cache, men det är ändå en stor skillnad jämfört med 512kB
Ska jag slå till på cpu +mobo?

Någon som har några erfarenheter av moderkortet? Klockar det bra?

Edit: Hur är det med värmeutveckling? Min celeron går väldigt svalt och går på bara några grader över rumstemp även klockad. Kommer jag att behöva biffa upp kylningen?

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Discokungen

Men du kommer inte få snabbare dator för det Nöj dig med det du har och spara pengarna till senare

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer få bättre prestanda med Barton-systemet. Cachemängden är inte meningsfull att jämföra rakt av då det är två helt olika processorer, helt klart är dock att en Celeron med 128KB L2 är väldigt begränsad av sin lilla mängd cache. Dock hade t.ex. en "Barton" med 128KB inte varit lika cripplad.

Frågan är dock om det är värt besväret och pengarna att byta.. Det är en väldigt liten uppgradering och socketA är inte så hett idag direkt. Bättre att spara lite mera pengar och köpa t.ex. ett ASRock 939Dual-SATA2 och en billig Opteron. Det ger en ordentlig prestandaskillnad och kostar ca 2000kr och är betydligt mer prisvärt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

kör me din celeron tills du har råd med en riktig uppgradering, till s939, PCIe osv.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE