Siba vägrar göra återköp, har de rätt?

Permalänk
Medlem

Siba vägrar göra återköp, har de rätt?

Min syrra köpte en skrot telefon från Samsung som var inne på reparation 3 gånger för samma fel under en månad...

Nu vill hon ha pengar tillbaka men Siba vägrar göra återköp. Vad jag vet så måste de göra det om telefonen varit inne 3 gånger och de inte lyckas laga den... har jag rätt?

Hur kan man tvinga de att köpa tillbaka telefonen?

EDIT: Problemet löst, Siba gjorde återköp till slut för er som inte orkar läsa klart!

Visa signatur

Support: Klicka på Den Här Datorn i din översta vänstra hörn!
Kund: Från din eller min sida sett?

Permalänk
Hedersmedlem

vad e det för fel på den?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Tips är att testa i några olika SIBA-butiker, du borde hitta någon som byter den utan tjaffs.

Permalänk
Medlem

Klart du kan häva köpet!

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

"Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.

Inom skälig tid
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök. "

Permalänk
Medlem

Fel på den är att ringer den och du inte svarar så slutar den inte ringa förens man öppnar och stänger luckan, går inte att trycka på något knapp... ibland fungerar inte öppna/stänga luckan utan man måste dra loss batteriet för att den ska sluta...

Första gången resetade de telefonen
Andra gången uppdaterade de mjukvaran
Tredje gången bytter de slutsteget samt löder lite i den, uppdaterar mjukvaran.

Efter sista gången är den ännu värre... Hon har varit innne i Siba och ville häva köpet men gubben där vägrade, då ville hon prata med butiksansvarig därpå hon fick svar att du pratar just med honom... Hon började prata om Konsumentverkets regler och fick som svar att han inte var intresserad av att höra på detta...

Blir så javla sur funderar på att gå dit själv och snacka vett med de...

Visa signatur

Support: Klicka på Den Här Datorn i din översta vänstra hörn!
Kund: Från din eller min sida sett?

Permalänk
Medlem

Som sagt så har hon ju lagen på sin sida.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun. H*n kan nog hjälpa dig bättre än vi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 84jr0
Blir så javla sur funderar på att gå dit själv och snacka vett med de...

gå inte dit själv (dvs ensam), men se till att ni går dit båda två. det är lättare att trycka ner en person än två.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att efter ett antal reparationsförsök så har man rätt att få pengarna tillbaka, som sagt i tidigare inlägg ta kontakt med konsumentvägledaren.
Man kan också anmäla dom men det ska vara en sista utväg.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det han kan göra om du inte vill ha fler reparationsförsök är att byta ut den, han är inte tvungen att ge pengarna tillbaka, om jag tolkar texten rätt.

Permalänk
Medlem

Efter 3 gånger så har man nog rätt att kräva återköp. Men siba är snåla jävlar.

Permalänk
Medlem

Löste sig nu! Pratade med en servicegubbe som tittade igenom historiken syrran ville ha en ny telefon... fattar inte varför just den och varför just från Siba men hennes val!

Visa signatur

Support: Klicka på Den Här Datorn i din översta vänstra hörn!
Kund: Från din eller min sida sett?

Permalänk
Medlem

Re: Siba vägrar göra återköp, har de rätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 84jr0
Min syrra köpte en skrot telefon från Samsung som var inne på reparation 3 gånger för samma fel under en månad...

Nu vill hon ha pengar tillbaka men Siba vägrar göra återköp. Vad jag vet så måste de göra det om telefonen varit inne 3 gånger och de inte lyckas laga den... har jag rätt?

Hur kan man tvinga de att köpa tillbaka telefonen?

Om telefonen varit inne för samma fel 3 gånger har du rätt att häva köpet. Du dessutom rätt till alla kostnader och utlägg som du haft i samband med detta.

Skicka in en skrivelse till ARN. Bifoga alla inlämningskvitto som styrker antal reparationer samt specificera alla utlägg du haft i samband med reklamationen. Tex resor samt förlorad arbetstid för att du behövt lägga ner tid med detta. Det kommer ligga till grund för att du utöver hävning av köpet får ersättning för detta. Det är dessutom bra att ha om SIBA hävdar avdrag för att du haft nytta av telefonen under en tid, något som de har rätt till enligt konsumentköplagen. Då kan ni kvitta det. Jag kan nästan hela konsumentköplagen utantill......

De är rätt dumma om de nekat dig återköp efter 3 gånger med samma fel. Jag hade bytt direkt med tanke på att du får rätt om det är som du säger samt att man förlorat en kund och dessutom massa goodwill genom att du skriver såna här inlägg.

Permalänk
Medlem

Någon läste inte färdigt tråden...

Bra att det löste sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Någon läste inte färdigt tråden...

Bra att det löste sig.

Näe, precis. Orutinerat pinsamt.

Jag har gett mig själv straffet "Ingen dator på 1 vecka" för det misstaget.

Permalänk
Medlem

Fick ny telefon med samma fel konstigt nog... nu fick det vara nog så hon tog pengarna tillbaka! Siba pratade även med Samsung som aldrig hört/sett liknande... skräp telefoner helt enkelt!

Visa signatur

Support: Klicka på Den Här Datorn i din översta vänstra hörn!
Kund: Från din eller min sida sett?

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att veta vad det var för modell?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Det skulle vara intressant att veta vad det var för modell?

Samsung E730

Visa signatur

Support: Klicka på Den Här Datorn i din översta vänstra hörn!
Kund: Från din eller min sida sett?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 84jr0
Efter sista gången är den ännu värre... Hon har varit innne i Siba och ville häva köpet men gubben där vägrade, då ville hon prata med butiksansvarig därpå hon fick svar att du pratar just med honom... Hon började prata om Konsumentverkets regler och fick som svar att han inte var intresserad av att höra på detta...

Blir så javla sur funderar på att gå dit själv och snacka vett med de...

Anmäl till konsumentombudsmannen. Finns inget värre än en sån attityd.

Permalänk
Medlem

E730? Åh fan. Tur att jag avrådde en vän från att köpa en sådan då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Anmäl till konsumentombudsmannen. Finns inget värre än en sån attityd.

Varför läser folk inte trådarna först? Vad ska KO säga om attitydproblemen? Fy skäms?

Problemet är nu löst och förhoppningsvis går inte trådskaparen tillbaks till den butiken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Tjena grabben, Nät02 rockar...

Säljer lurar, har sålt riktigt många E730 och ingen har hittills kommit tillbaka med problem. Kanske är det handhavandefel?
Siba är dock ärkesvin, mer och mer folk förstår som tur det.

Efter 3 ggr med samma fel brukar min butik se till att vi får ett nytt säljpaket tillbaka. Då kan vi ge kunden pengarna tillbaka eller så får de en ny lur för samma pengar. Har det gått lång tid blir pengarna tillbaka motsvarande de vad luren kostar nu. Vi i butik är ju på kundens sida mot bråkiga verkstäder och snåla tillverkare. Iaf i min butik

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Finns bara ett märke om mitt hjärta när det handlar om mobiltelefoner iaf. <3 Sonyericsson <3