Permalänk
Medlem

Använder du Itunes music store?

Skall börja använda Itunes Music store för att ladda ner musik tycker det är bättre än att få en rejäl stämning på halsen, alla som säger "Ja men dom försöker bara skrämmas" Ja hade dom sagt likadant om man var en av dom 15 fildelare dom tog?

Så någon som använder det och tycker det är bra etc?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Både jag och min dotter använder det.
Hon är för liten för att ha kontokort, så jag har skapat ett iTMS konto utan att ansluta ett kort.
Sedan skyfflar jag över pengar från mitt iTMS konto till hennes.

Smidigt som tusan.
Det är ett (1) ställe att gå till.
Du vet att du alltid får ner rätt musik, bra kvalité (tolkningsfråga), och att det går snabbt.

Det finns ofta unika inspelningar, som inte ges ut på annat sätt.
Förhandsreleaser.
Paket med skivor, alla utgivna skivor av en artist.

Nu har man dessutom börjat med att ge rekommendationer på liknande musik, med utgång ifrån vad man tidigare har handlat.

Det som suger är att det fortfarande är olika regioner.
Precis som med cdskivor så har varje land sitt utbud.
Lite surt att se att vissa artister finns i den amerikanska affären och inte den svenska.
Ibland är det ännu sjukare. Då kan man vara tvungen att köpa ett album låt för låt, när andra länder får köpa skivan med alla låtar rakt av.
(På så sätt betalar de ett lägre pris)

Jag gillar enkelheten. Det är inte lättnavigerat. Produkterna försvinner inte i en massa reklam eller annat tjafs.
Det känns genomtänkt.
Och för mig är det ett acceptabelt pris.
90:- för en hel platta.

Permalänk
Medlem

aha ok låter bra..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara aldeles för mycket mygel bakom deras filformat och drm-skydd. Vad gör du med all musik den dagen då du tröttnat på din ipod och vill köpa en annan spelare. Även om Ipoden har en stark position på marknanden idag så kommer den inte alltid ha det, är ju bara titta på vilka märken av mobiltelefoner folk köpt genom åren så har det svängt ganska friskt.

Om man nu vill köpa musik på nätet finns det ju faktiskt en del sidor som erbjuder musik i mp3-format utan några skydd även om de flesta ligger utomlands.

Permalänk
Medlem

Har ingen ipod, aj då vill kunna ha dom och bränna utan problem. Några exempel?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Har ingen ipod, aj då vill kunna ha dom och bränna utan problem. Några exempel?

Det går att bränna ut låtarna på skiva i itunes till cd-audio & mp3-cd.

Apple nästan uppmanar en att göra det för att man skall ha en backup.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

hm ok..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Det är fan svårt att missa knappen där man bränner playlisten på en skiva i itunes.

Permalänk
Medlem

Ja.. Den vet jag vart den är..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Vad är det som säger att man alltid vill ha sin musik ut på en mp3-spelare (iPod)?
Du kan bränna låtarna hur många gånger som helst, dock exakt samma spellista högst 7 ggr.
Du kan dela musiken med upp till 5 datorer.
Om du kör windows maskin idag, och vill efter ett tag byta till Mac så kommer din musik fortfarande att funka. Samma sak att gå från Mac till windows.
Du kan komplettera med en adapter för att streama musiken till din stereo.
Du kan använda musiken till att skapa bildspel med dina foton.
Du kan använda musiken till att skapa egna dvd-skivor.

FairPlay, Apples drm-del, är enligt min mening ganska okej.

Permalänk

Vad är det för kvalité på musiken?
För börjar faktiskt låta väldigt intressant

Permalänk

AAC codec i 128kbit/s, vissa album ligger dock med en högre bitrate 256VBR.
De är INTE rippade från cd-skivor som "vanliga" mp3 utan från master inspelning.

Rippar du egna skivor så kan du välja Apple Lossless och får då inget bortfall.
Väljer du att rippa i AAC så skapas dessa UTAN drm skydd.

**edit**
Om du är nyfiken så kan du faktiskt provlyssna på all musik i 30 sekunder innan du köper.
Kvalitén är samma som det du köper.
**edit**

Permalänk

128kbit/s känns dock lite lågt för att köpa musik i när man lätt får den gratis i bättre kvalité. Men höjer de kvaliten kan det ju faktiskt vara något att fundera på om utbudet är tillräckligt bra.

Finns det mer än bara populär pop? Typ vocaltrance och sånt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
128kbit/s känns dock lite lågt för att köpa musik i när man lätt får den gratis i bättre kvalité. Men höjer de kvaliten kan det ju faktiskt vara något att fundera på om utbudet är tillräckligt bra.

Finns det mer än bara populär pop? Typ vocaltrance och sånt?

Det mesta finns, kort sagt, och jag har inte upplevt några problem med kvaliteten. Och det heter inte "gratis", det kallas "piratkopierat"

Permalänk
Medlem

Observera att det är 128 kbit AAC. Det ska väl motsvara 192kbit mp3 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Mina bröder använder iTunes på laglig väg. Har hört att det ska vara sjukt bra, och båda två lyssnar på musik som i vanliga fall är rätt svårt att få tag på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
128kbit/s känns dock lite lågt för att köpa musik i när man lätt får den gratis i bättre kvalité. Men höjer de kvaliten kan det ju faktiskt vara något att fundera på om utbudet är tillräckligt bra.

Finns det mer än bara populär pop? Typ vocaltrance och sånt?

Den här tråden hade ju inte funnits om "gratis" hade varit ett alternativ.
Visst, jag förstår att en del kan tycka att 128 är lågt.

Men du känner säkert till att man inte kan matcha bitrates mellan olika codecs.
Att en mp3:a på 128 kbit/s kan låta dåligt vet väl alla.

AAC bygger på en helt annan metod för att "komprimera", och som jag skrev tidigare i tråden så utgår inte skivbolagen från en cdskiva när de "rippar" musiken till iTMS.

Men gå in i iTMS och lyssna på ett par låtar, så kan du själv avgöra om kvalitén duger/räcker.

Permalänk
Medlem

För mig duger det strålande.
Köper musik från final fantasy till gorillaz och tycker det är tillräcklig ljudkvalité för mig.

Dock blir man lite sur ibland när man ser musik man vill kunna köpa i andra länders music store medans det inte finns i den svenska, men det beror väl på andra företag...
Dessutom så vill jag också ha möjlighet till veckans gratis-låt som de har i usa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
För mig duger det strålande.
Köper musik från final fantasy till gorillaz och tycker det är tillräcklig ljudkvalité för mig.

Dock blir man lite sur ibland när man ser musik man vill kunna köpa i andra länders music store medans det inte finns i den svenska, men det beror väl på andra företag...
Dessutom så vill jag också ha möjlighet till veckans gratis-låt som de har i usa.

aha ok.. Finns det stort utbud?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Det finns ett lagom bra utbud i de flesta fall.
Men ibland kan det vara svårt att hitta det där lilla speciella.
Men när jag inte finner det jag söker kollar jag butiker i ex. kanada och beställer hem en skiva eller två.

Lyssnar en hel del på podcasts också och där är det utmärkt med itunes som fixar det per automatik.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Den här tråden hade ju inte funnits om "gratis" hade varit ett alternativ.
Visst, jag förstår att en del kan tycka att 128 är lågt.

Men du känner säkert till att man inte kan matcha bitrates mellan olika codecs.
Att en mp3:a på 128 kbit/s kan låta dåligt vet väl alla.

AAC bygger på en helt annan metod för att "komprimera", och som jag skrev tidigare i tråden så utgår inte skivbolagen från en cdskiva när de "rippar" musiken till iTMS.

Men gå in i iTMS och lyssna på ett par låtar, så kan du själv avgöra om kvalitén duger/räcker.

Det spelar ingen roll hur bra det är, det är fortfarande en förstörande komprimering, bara vetskapen av att det låter sämre än en cd-skiva är anledning nog för mig att inte köpa. Liksom, varför köpa musik på internet när man får den i bättre kvalitet, på CD med fodral och boklett för några tior mer? Och när man får hem skivan är det bara stoppa in i datorn och rippa sen kan man lägga in på vilken mp3-spelare som helst i vilken kvalitet man vill. Nej, för att jag ska köpa musik på internet ska den vara i lossless och kosta max 60kr per album eller 5-6kr per låt.

Fast iTMS är ju helt klart det bästa alternativet idag.

Permalänk
Medlem

Tror ingen blir besviken på kvaliten på låtarna.
ALLA mina låtar från iTMS tycker jag har ett bättre ljud än mina 320kbps mp3:s.
Ett renare ljud helt enkelt.

Permalänk

Det lätt myckte intressant när nån som skrev Final fantasy , finns det stor utbud av t.e.x tv-spel-musik och lite annorlunda låtar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dempe-X
Det lätt myckte intressant när nån som skrev Final fantasy , finns det stor utbud av t.e.x tv-spel-musik och lite annorlunda låtar?

Final fantasy soundtrack har letat sig ut på itms av självklara skäl
De flesta EA spel ligger också där ute.
Men vänta dig inte mycket mer spelmusik.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Liksom, varför köpa musik på internet när man får den i bättre kvalitet, på CD med fodral och boklett för några tior mer?

Några tior mer?

Robbie Wiliams senaste, 185:- hos Åhléns, 149:- + 29:- frakt hos cdon, 159:- + 29:- frakt hos Ginza, 95:- hos iTMS.
178:- som billigast i "vanlig butik".

Cardigans, 185:- hos Åhléns, 149:- + frakt hos cdon, 149:- + frakt hos Ginza, 90:- hos iTMS.
178:- som billigast i "vanlig butik".

Depeche Mode, 189:- hos Åhléns, 149:- + frakt hos cdon, 149:- + frakt hos Ginza, 95:- hos iTMS.
178:- som billigast i "vanlig butik".

Rush In Rio (Live) 3 cd. 239:- + frakt hos cdon, 199:- + frakt hos Ginza, 90:- hos iTMS.
228:- som billigast i "vanlig butik".

Självklart hittar man andra exempel där skillnaden inte är så stor.
Varför handlar folk cdskivor på Åhléns för?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Några tior mer?

Robbie Wiliams senaste, 185:- hos Åhléns, 149:- + 29:- frakt hos cdon, 159:- + 29:- frakt hos Ginza, 95:- hos iTMS.
178:- som billigast i "vanlig butik".

Cardigans, 185:- hos Åhléns, 149:- + frakt hos cdon, 149:- + frakt hos Ginza, 90:- hos iTMS.
178:- som billigast i "vanlig butik".

Depeche Mode, 189:- hos Åhléns, 149:- + frakt hos cdon, 149:- + frakt hos Ginza, 95:- hos iTMS.
178:- som billigast i "vanlig butik".

Rush In Rio (Live) 3 cd. 239:- + frakt hos cdon, 199:- + frakt hos Ginza, 90:- hos iTMS.
228:- som billigast i "vanlig butik".

Självklart hittar man andra exempel där skillnaden inte är så stor.
Varför handlar folk cdskivor på Åhléns för?

Får jag upplysa herrn om cd-wow? http://www5.cd-wow.se/index.php
Alla skivor du räknar upp kostar 129kr inkl. frakt där, utom rush in rio som inte fanns på den svenska sidan, orkar inte kolla på dom andra. Man kan även spara några extra slantar om man beställer från deras engelska eller hong kongska sida.

Permalänk
Medlem

Never in my life ...

Visa signatur

//GudZen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Får jag upplysa herrn om cd-wow? http://www5.cd-wow.se/index.php
Alla skivor du räknar upp kostar 129kr inkl. frakt där, utom rush in rio som inte fanns på den svenska sidan, orkar inte kolla på dom andra. Man kan även spara några extra slantar om man beställer från deras engelska eller hong kongska sida.

Sure, det såg ju rätt bra ut.
Namnet fanns för långt bak i huvudet.
Har inte använt dom så jag kan inte värdera...

Men det verkar ju inte självklart vad priset hamnar på i slutändan:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=160977

Visserligen är det ett tag sedan, funkar det klockrent idag - go for it!

Permalänk

För dåligt utbud än så länge och nej tack till drm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Får jag upplysa herrn om cd-wow?

Och där får man räkna med att tull kan tillkomma även fastän man beställer från svenska sidan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller