Permalänk
Medlem

dags att uppgradera Grafik och minne?

hej

min dator består av
P4 2.0 ghz
2 X 256 mb ddram pc 2100
ati radeon 9600 series
40 gig 7200 rpm

och det jag undrar i fall jag måste uppgradera mitt minne och grafik kort har en ganska låg budget men kom gärna med förslag.. Mvh Johan

Visa signatur

johan572

Permalänk
Medlem

Re: dags att uppgradera Grafik och minne?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan572
hej

min dator består av
P4 2.0 ghz
2 X 256 mb ddram pc 2100
ati radeon 9600 series
40 gig 7200 rpm

och det jag undrar i fall jag måste uppgradera mitt minne och grafik kort har en ganska låg budget men kom gärna med förslag.. Mvh Johan

det borde vara dag för det ja
Dock tror jag det finns ett litet problem. Om du kör pc2100 nu, så tvivlar jag på att ditt moderkort klarar pc3200, och det är et byte du garanterat vill göra. Jag kan vidare säga att det garanterat inte klarar pci-e, och det vill du ha om du skall köpa nytt grafikkort. Detta för oss vidare till nästa lilla problem. Ja kan ha fel men så vitt jag vet så är p4 på 2Ghz en socket 478, och jag har inte sett några moderkort med den sockeln och pci-e.
Så om du vill byta till modernare minnen och graffe, får du troligen byta moderkort, och byter du moderkort så får du troligen byta processor...

Så det som skulle behövas är ett helt nytt system.
Visst går det att köpa mer minne och ett vassare agp-grafikkort, men det är rätt bortkastade pengar. Då är det nog bättre att spara och sedan köpa ordentligare grejjer. Detta behöver dock inte kosta så himmla mycket det heller. Så länge man är förnuftig och inte lyssnar på nissarna som tror att man absolut måste ha ett splirrans grafikkort för 5-6k+ och liknande så klarar man sig rätt bra på en budget på säg, 6-8 tusen. Det går ju att få billigare med men då var man där med att slösa bort pengar på saker som egentligen inte är värt det igen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hehe jag vet att moderkortet tar i alla fall pc 2700 ska ringa och höra med en som vet mer om det tar pc 3200 tror moderkortet gör de

Visa signatur

johan572

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan572
hehe jag vet att moderkortet tar i alla fall pc 2700 ska ringa och höra med en som vet mer om det tar pc 3200 tror moderkortet gör de

det är ju bra det.
då kan det ju duga med nya minnen och bättre grafikkort.
Förutsatte att du körde med det bästa som gick
liten miss av mig...

i så fall finns det ju fortfarande ett par agp-kort som håller måttet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.