Permalänk
Medlem

Opterons Tmaxcase och Toffset

Tjena!

Har förgäves letat efter bra info om Tmaxcase och Toffset. Har hittat en del luddiga grejer och tänkte höra om andra har några erfarenheter (eller hittat bättre länkar än jag).

Vad jag har förstått så är Tmaxcase och thermal offset unika för varje enskild processor. Är det så, att om jag tar och läser av temperaturen med t.ex. MBM (inte så exakt kanske) och sedan subtraherar Toffset ifrån denna, så får jag den "egentliga" temperaturen, och så länge som denna är mindre än Tmaxcase så riskerar jag inte att permanenta skador uppstår?

Är detta önsketänkande ifrån min sida eller? Mina värden är:
Tmaxcase 63
Toffset 7

Edit:
Hittade denna http://cbid.amdclub.ru/pdf/cbidfaq.pdf

Det är alltså vanliga frågor (FAQ) om Central Brain Identifier.
Mycket bra läsning om Thermal offset med diagram o allt.

Frågan kvarstår dock hur moderkortet läser av tempen och hur den presenteras för användaren (är den justerad redan innan)?

Visa signatur

Opteron 146 | LP Ultra-D | 2GB G.Skill | C3D X800 GTO 16p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blev inge klokare av länken ovan men har hittat följande

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

Här i finns följande passage på sid 74

-Citat-
7.7 Thermal Diode Specifications
An on-die thermal diode is provided as a tool for thermal management. An external sensor is necessary to measure the temperature of the thermal diode. Thermal solutions should be not designed and validated using the thermal diode. Thermal solutions should be designed and validated against the case temperature specification per the methodology specified in AMD Athlon™ 64 and AMD Opteron™ Processors Thermal Design Guide, order# 26633.

Notes:
1. The sourcing current should always be used in forward bias.
2. The temperature offset is used to normalize the thermal diode measurement to reflect case temperature at the worst case conditions for a part.
3. This diode offset supports temperature sensors using two sourcing currents only. Single sourcing current implementations are not supported by AMD.
4. The temperature offset is unique for each processor and is programmed at the factory. The diode offset value is found in the Thermtrip Status Register described in the BIOS and Kernel Developer’s Guide for the AMD Athlon™ 64 and AMD Opteron™ Processors, order# 26094.
5. TOffset should be subtracted from the temperature sensor reading. If the temperature sensor has an ideality factor different from 1.008, a small correction to this offset is required. Contact your temperature sensor vendor to determine if additional correction is required.
-Slut citat-

Punkt 5 låter som det jag är ute efter. Jag tror att det är moderkortet som läser av cpu-tempen med någon sensor men har DFI redan kompenserat för denna TOffset eller har jag mer spelrum?

Jag förväntar mig inget rakt svar eftersom jag redan förgäves sökt detta, men en diskussion bör gynna alla. Någon som har nåt att komma med (teorier)?

Visa signatur

Opteron 146 | LP Ultra-D | 2GB G.Skill | C3D X800 GTO 16p

Permalänk
Medlem

Denna "BIOS and Kernel Developer’s Guide for the AMD Athlon™ 64 and AMD Opteron™ Processors, order# 26094"

Var hittar man den?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Denna "BIOS and Kernel Developer’s Guide for the AMD Athlon™ 64 and AMD Opteron™ Processors, order# 26094"

Var hittar man den?

Testa länken jag skrev. Det är just detta dokument.

Visa signatur

Opteron 146 | LP Ultra-D | 2GB G.Skill | C3D X800 GTO 16p