Permalänk
Melding Plague

Modernt nollmodem

<font style="font-size: 10pt"><b>Modernt nollmodem</b></font> <small class="small">torsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/248/1" target="_blank">HardwareSecrets</a> har skrivit en artikel om en speciell USB-kabel som möjliggör kommunikation mellan två datorer över USB-gränssnittet. USB 2.0-versionen ger då 480 Mbps överföringshastighet vilket är mer än tillräckligt om man är van med 100 Mbps ethernet. Produkten kan dessutom installeras som ett nätverkskort vilker ger samma möjligheter som traditionella nätverk. Kan säkert vara en användbar produkt ibland.
<br />
<br /><i>The first thing you should be aware of is that there are several different kinds of USB-USB cables on the market. The one used to connect two PCs is called “bridged” (or “USB networking cable”), because it has a small electronic circuit in the middle allowing the two PCs to talk to each other. There are the so-called A/A USB cables that, in spite of having two standard USB connectors at each end, don’t have a bridge chip and cannot be used to connect two PCs.</i>
<br />
<br />Läs artikeln om produkten hos <a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/248/1" target="_blank">HardwareSecrets</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De e en bra lösning om man ska ha lapptopplan

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk

Grymt, undrar om man rent teoretiskt skulle kunna koppla ihop 2 st GPX2 enheter. Vore guld då den ju inte har någon inbyggd wifi.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

jävligt smart, USB är ju så snabbt

hur många MB/s blir 480 Mbps ?

(orkar inte räkna).

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Underbart, har väntat på något liknande!

Permalänk
Medlem

Optimala fårhållanden är ju USB2 480MBit... Hur många av dem är datarate och hur mycket får man egentligen ut utav det?
USB2 är också cpuberoende. Avlastar inte alls cpun särskillt mycket.

Bättre med Firewire nätverk. Bara att dra en kabel mellan så fungerar det ju. Eftersom du utom problem kan tilldela IP'n över det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

hur många MB/s blir 480 Mbps ?

ca:50MB/s, eller har jag helt fel?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är detta verkligen en nyhet? Min >3 år gamla dator har ju USB2...
Alla moderna datorer har ju dessutom Gbit-nätverkskort känns det som.

Permalänk
Medlem

Verkar ganska praktiskt ju... hoppas den blir billig

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Har ju funnits sedan 1800 kallt.

Dessutom en skitprodukt, jag menar den kostar typ 350 pix minst, då får man ju fan fyra nätverkskort 10/100 för det.

Eller ett USB-minne för dataflytt, då finns dessutom drivrutinerna native i os'et så det går lätt att flytta.

Kom ihåg att USB-kablar bara "får" vara 3m dessutom.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Har ju funnits sedan 1800 kallt.

Dessutom en skitprodukt, jag menar den kostar typ 350 pix minst, då får man ju fan fyra nätverkskort 10/100 för det.

Eller ett USB-minne för dataflytt, då finns dessutom drivrutinerna native i os'et så det går lätt att flytta.

Kom ihåg att USB-kablar bara "får" vara 3m dessutom.

tror det är lättara att bara plugga in denna kabel än att sätta nic:et i PCI porten.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Har ju funnits sedan 1800 kallt.

Dessutom en skitprodukt, jag menar den kostar typ 350 pix minst, då får man ju fan fyra nätverkskort 10/100 för det.

Eller ett USB-minne för dataflytt, då finns dessutom drivrutinerna native i os'et så det går lätt att flytta.

Kom ihåg att USB-kablar bara "får" vara 3m dessutom.

USB-portar brukar finnas tillgängliga på framsidan. Säg att du har en bärbar som du flyttar mellan olika datorer, du vill ha internet på den bärbara vid alla datorer men orkar inte krypa bakom dem och plugga i nätverkssladdar (om de ens har en extra nätverkskontakt). Då är det lite smidigare med en USB-kabel istället.

Permalänk

Hej!

Jag har haft en sådan kabel liggande hemma i kanske två år. Innan dess hade jag en likadan kabel fast som bara klarade USB 1.1. Så särskilt ny är uppfinningen inte. Har funnits att köpa på tex Clas Ohlson de senaste fem åren eller nåt..
Mina erfarenheter av kabeln är inte direkt lysande. Fungerar bara med vissa datorer. Kräver speciell programvara som är allt annat än buggfri.
Nu för tiden använder jag USB2-hårddiskar eller vanligt nätverk istället då jag tycker det är både snabbare, mer driftsäkert och enklare.

Visa signatur

[AMD XP 3000+ Barton] [ASUS A7N8X-E Deluxe] [MSI 6800GT 256Mb @ 400/1100] [2x512Mb DDR400 Dual] [2xSeagate 7200.8 250Gb SATA] [Tagan 330W]

Permalänk
Medlem

Det är ju som tidigare sagt FireWire som gäller för detta. Alla FireWire kort installeras ju som nätverkskort i XP och det är bara plugga in en kabel o köra 400mbit (50mb/s).
Känns lite krångligt med extra programvaror osv.

Visa signatur

//JARLEN :: ANTEC 3000B :: ASUS P5B :: Q6600 :: 6GB PC6400 :: GTX560Ti DCII TOP :: 2TB

Permalänk
Medlem

well nyhet är den väll inte... har haft de där kablarna i butiken ett bra tag nu, dock så är den rätt nyttig ifall man bara skall ladda över lite från ena till andra datorn (iof programvara men endå)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
49,1Mb/s

60 mb i sek är det väl?? 48/8 = 60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
60 mb i sek är det väl?? 48/8 = 60

Får också det resultatet, under förutsättning att du glömde en nolla

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Får också det resultatet, under förutsättning att du glömde en nolla

mena 480=) men mitt tangentbort är inte i det bästa skicket=)