Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk

Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Tja!

Satt och funderade lite, är det något som du tycker är bra i windows som du skulle vilja se i linux? Kan vara vad som helst.

Och kom inte med svaret "inget" för det finns absolut något

Permalänk
Medlem

Stöd för spel. DirectX i Linux och livet hade varit betydligt trevligare.

Permalänk

Bra stöd för .NET hade varit roligt.
Även spel hade varit roligt som Fredrik. sade.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

iTunes

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Det är ju ett visst företag som har rätt stor kontroll över både DirectX och .NET och de är ju inte precis kända för att älska den fria datorvärlden, så det lär knappast hända nåt på den fronten.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

En väl fungerande sleep/hibernate-funktion.

Permalänk
Medlem

Samma goa fönsterhanterare

Permalänk
Medlem

digiflex.. Så jag slipper boota windows

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

mono löser ju en del .NET problem men tyvärr inte allt

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Photoshop vore nice, även autoCad saknar jag.

DC++, och direct x som någon sagt också.

Permalänk
Medlem

DC klienter finns väl?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Hårdvaru stödet och en massa med goa spel och program.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

En möjlighet att kunna ladda hem ett program och "dubbelklicka", köra det så att det installeras, inga dependencys, sturl med kompilerare eller massa jävla bibliotek som fattas.

Bättre hårdvarusupport.

Sedan kommer jag faktiskt inte på något mer

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Hedersmedlem

DC-klienter finns men jag kan hålla med om att de är usla jfr m Windowsalternativen. Gillar inte Valknut som är buggigt, likaså LinuxDC++. Körde Windowsklienter genom Wine ett tag men det gjorde att det också buggade sig stup i minuten.

Sedan kunde Wine/Cedega ha lite högre verkningsgrad så att säga. Visst är det märkligt att det överhuvudtaget går att göra en sån produkt (iaf tycker jag det) men det är synd att den i allmänhet fungerar dåligt. Vet inga kända exempel av program som bara fungerat oklanderligt direkt; jag har åtminstone inte råkat ut för det än.

Sedan kan jag sakna Winamp. Trots att jag kör det snarliga Xmms nu så känns det inte riktigt som samma sak. Började använda Winamp vid runt 1.20, typ -96 eller nåt så jag är rätt van vid det.

Sedan har jag det lite svårt att motivera mig att "övertyga" kompisar att byta till Linux, för jag måste erkänna att det idag inte är helt trivialt att få igång ett komplett fungerande Linux-system, även om det bättrar sig konstant (om några år tycker jag nog annorlunda om detta). Att det sedan är bra när det väl är confat och igång är en sak som är svår att imponera med.

Annars har det väl allt jag skulle kunna önska mig. En stor sak hade varit ett Cedega som funkade i det närmaste perfekt: då hade det blivit en masstormning över till Linux skulle jag tro. Som det är nu kan jag inte garantera någon att de ska kunna fortsätta spela CS/Battlefield/[valfritt FPS] om de byter till Linux. Hade man fått spelen att funka hade många yngre gått över och sen tagit det med sig i skolan och ut i arbetslivet osv, man vill ju trots allt gärna jobba med de system som man är van vid.

Större hårdvarustöd hade nog också varit trevligt, men det ligger ju på tillverkarnas bord. Hade de bara åtminstone släppt specifikationer fria så att andra skulle kunna göra drivrutiner i större utsträckning hade det inte varit några problem, men det verkar vara väldigt svårt för dem att fatta. Kan inte se någon annan anledning än att det ligger MS-dollars bakom dessa beslut; finns liksom ingenting att förlora.

Vad gäller desktop-environments tycker jag personligen det är lite synd att de stora (läs: Gnome) är så överlastade med finesser att de kan få Linux-burkar att verka långsammare än t ex XP-burkar. Jag vet många som blivit besvikna över att det efter OS-byte "laggar" när man t ex flyttar/ändrar storlek på fönster och liknande, och det tycker jag verkligen inte borde behövas. att byta WM är heller inte så många "vanliga" användare som vågar ge sig på.

Dessa saker kan också göra att Linux-maskiner kan ta längre tid på sig att starta än Windows-maskiner. Måhända att de i stort sett aldrig behöver startas om, men det är svårt att sälja den fördelen till folk som som bara använder datorn lite då och då att spela/surfa/skriva på. Visst, uppstartstiden bör inte vara en avgörande egenskap vid val av OS, men det ser ändå inte så snyggt ut. Det är också krångligare för en vanlig användare att ändra vilka saker som startas upp automatiskt (å andra sidan är det mycket enklare för en van användare).

Jag är lite ambivalent inställd vad gäller grafiska hjälpmedel för konfiguration; dels förstår jag att många tycker det är fantastiskt smidigt och lättillgängligt, men samtidigt tycker jag att en del av Linux styrka är den totala kontrollen på sitt system. Att jobba direkt med inställningsfiler förmedlar ofta bättre vad som egentligen händer i datorn, vilket aldrig är fel. Fast fler och bättre fungerande grafiska konfigurationsmöjligheter skulle som sagt öka tillgängligheten vilket nog är bra för Linux som "Svensson"-lösning. Man har ju alltid alternativet kvar.

Nu börjar jag komma långt bort ifrån ämnet, så jag lägger ner.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Finns så grymt mycket bättre mediaspelare än Winamp/XMMS/BMP/xBMP, förstår inte värför folk använder dessa.
Som du säger ligger hårdvarustödet delvis på tillverkarnas bord, samma grej gäller spel. Om utvecklarna väljer OpenGL istället för DirectX skulle det underlätta portningar betydligt.
Att linux burkar startar långsammare än win har inte upplevt, tvärtom. Men det beror ju på vad man väljer att dra igång.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Mer grafiska installationer. Det är bra att man kan pilla i config-filer manuellt, men man ska inte behöva göra det. Och man borde kunna klara sig helt utan terminal om man vill det.

Sist jag provade linux gav jag upp därför att jag misslyckades med att få min USB-mus att fungera trots två dagars försök. Snart ska jag installera Ubuntu - vi får se om det går bättre den här gången.

Edit: Ah, Ubuntu hittade musen direkt utan att ens fråga. Perfekt! Här ska lekas!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reiman
digiflex.. Så jag slipper boota windows

Antar du menar programmet Digiflex som används i Digital- och Datorteknikkurserna på Chalmers.
Det fungerar åtminstone i cedega, och borde även göra det med wine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
Photoshop vore nice, även autoCad saknar jag.

Jepp, samma här. (Photoshop CS2 dvs., har för mig sjuan funkar i Wine.)

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Antar du menar programmet Digiflex som används i Digital- och Datorteknikkurserna på Chalmers.
Det fungerar åtminstone i cedega, och borde även göra det med wine.

Går ej att ladda kopplingscheman som man har sparat när man kör det under wine... Dok laddar det filer som har sparat under windows

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
En möjlighet att kunna ladda hem ett program och "dubbelklicka", köra det så att det installeras, inga dependencys, sturl med kompilerare eller massa jävla bibliotek som fattas.

Bättre hårdvarusupport.

Sedan kommer jag faktiskt inte på något mer

http://klik.atekon.de/

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

ge mig en foobar2000 portning till linux och jag är nöjd, hatar att köra det via wine

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Bättre fontmotor, (så att fontsen är lika kristallklara som i windows på en LCD)..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

En Standardniserad platform. T.ex som Google skulle göra en dist som alla utgick ifrån sen..
Det hämmnar nämligen utvecklingen att ha hundramiljoner olika distar och standarder, tyvär..
Räddningen är såfall FreeBSD som har hyfsat bättre standard. Men som det verkar (utan att starta flamewar) så är inte så värst populärt. Och hårdvarustödet är väll inte rikigt lika brett som Linux...
Sen inte hänga upp sig så mycket på versioner av allt, det ska räcka man har en viss uppsättning libs så ska det mesta fungera...

Annars skulle jag vilja ha ett helt annat grafiskt gränssnitt. Släng hela X11 och som hör till, sen gör något nytt och snärtare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
Photoshop vore nice, även autoCad saknar jag.

Photoshop (iaf 7.0) funkar ju att emulera genom wine...

Skulle gärna vilja ha bättre stöd för spel, samt lite mer grafiska installationer och så...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Samma goa fönsterhanterare

Mjo och filhanterare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Mjo och filhanterare...

Har du testat xfe?

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Mer grafiska installationer. Det är bra att man kan pilla i config-filer manuellt, men man ska inte behöva göra det. Och man borde kunna klara sig helt utan terminal om man vill det.

Sist jag provade linux gav jag upp därför att jag misslyckades med att få min USB-mus att fungera trots två dagars försök. Snart ska jag installera Ubuntu - vi får se om det går bättre den här gången.

Man kan inte klara sig utan att ändra i configfiler i windows heller. Så snart du måste ändra någonting i registret så sitter du där med regedit.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Man kan inte klara sig utan att ändra i configfiler i windows heller. Så snart du måste ändra någonting i registret så sitter du där med regedit.

Mjo, sant. Registret är ett jäkla elände.

Alltså, jag har inget emot att ändra manuellt i olika filer, men om det kan lösas med ett enkelt klick så gör jag ju hellre det. Avancerade inställningar går väl bra att skriva in manuellt, men då vill jag åtminstone ha en tydlig config-fil där man ser vad som är vad. Jag vill inte behöva läsa någon guide för att byta bakgrundsbild i fönsterhanteraren.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
En Standardniserad platform. T.ex som Google skulle göra en dist som alla utgick ifrån sen..
Det hämmnar nämligen utvecklingen att ha hundramiljoner olika distar och standarder, tyvär..
Räddningen är såfall FreeBSD som har hyfsat bättre standard. Men som det verkar (utan att starta flamewar) så är inte så värst populärt. Och hårdvarustödet är väll inte rikigt lika brett som Linux...
Sen inte hänga upp sig så mycket på versioner av allt, det ska räcka man har en viss uppsättning libs så ska det mesta fungera...

Annars skulle jag vilja ha ett helt annat grafiskt gränssnitt. Släng hela X11 och som hör till, sen gör något nytt och snärtare...

Det finns en standard till vilken bla. Debian och Red Hat är anslutna till.
Det är fler som är anslutna, tror s.u.s.e. är anslutna också men då jag inte vet läter jag det vara osagt.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är ju ett visst företag som har rätt stor kontroll över både DirectX och .NET och de är ju inte precis kända för att älska den fria datorvärlden, så det lär knappast hända nåt på den fronten.

Såvitt jag vet är .Net platformsoberoende så det ska inte vara något problem om man fixar ett bra biblotek.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu