Permalänk
Medlem

3500 till X2 3800 - ominstallera XP?

När man bytt cpu från en 3500 till en X2 3800 - bör man då starta om från början med en ny installation av XP?
Eller "fattar" XP och prg att man kör dualcore nu? Hur har ni gjort? Vad rekommenderas?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

tror att det bara är att köra på utan att ominstalera däremot uppdatera vissa drivisar?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

XP förstod inte något vidare att jag gått från 2.8 FSB 533 til 3.2 FSB 800, för bästa prestanda bör du nog installera om XP.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Jag rek att du ominstallerar allt. Själv gjorde jag det och sammtidigt så fick jag en fresh nyinstallation
Det tar inte lång tid att göra det istället för att börja få prestanda problem, bluscreen osv.
Sen så går du över från enkelkärnig till dubbelkärnig och kan hända att Windows installerar stödet för det rätt från början.
Så min starka rek. är att du installerar om Windows.

Permalänk
Medlem

Jag hade instalerat om Windows om jag hade bytt prolle.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Okej. Tackar för infon.
Då verkar det ju som jag vet vad helgen har att erbjuda för min del då

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Jag kan av egen erfarenhet säga att Windows går igång och anpassar sig till nya processorn. Jag gick från en Winchester 3000+ till en Opteron 170. Körde en Clear CMOS och Windows startade, meddellade att några drivrutiner behöver uppdateras, jag startade om datorn och det fungerade bra med två kärnor. Sen gjorde jag en backup av diverse dokument och formaterade ändå.

Permalänk
Medlem

testa först utan att installera om
backa upp först, och sen sätter du i nya prollen.

if it works, don't fix it ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera om windows. Det fungerar utmärkt. kan dock behöva uppdatera HAL. Det är dock ganska enkelt. (har gjort det själv när jag bytte från en Venice till en machester)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

Det är påfallande ofta som "formatering" rekommenderas här för de simplaste fel/orsaker. Är det inte bättre att fixa felet än att börja om helt?
Man dödar inte flugor med handgranat väl?