ViewSonics pixelgaranti?

Permalänk

ViewSonics pixelgaranti?

hej

Jag fick mitt nya VX924 skärm men den hade en f-cking död pixel fan jag blir helt galen på sånt, det är så här jag ringde ditt jag köpte men dom kunde inte få tag på deras leverantör el var de nu ringde vet ej.

Det värsta är jag hittar inget ang pixelfel på ViewSonics hemsida men iallafall det lyser rött i alla färger men i vitt den syns inte, är det nån som vet eller har haft samma fel och hur gick det kunde ni byta eller är det nån som vet ang VX924 pixel garanti??

HJÄLP.........

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Jag förstod inte mkt av den där texten, men det är bara att hoppas på att någon annan gör det och kanske kan ge några råd.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.viewsonic.com/support/qa.cfm?topic=lcd&question=01 eller som det så vackert heter: ISO 13406-2

Tråden ligger dessutom fel och du har valt en dålig rubrik med tanke på vad du egentligen är ute efter - deras pixelpolicy.

Jag flyttar tråden och ändrar titeln.

Permalänk
Medlem

Har en precis sådan skärm på väg hem ja med.. och ja tror att man måste ha 5-7 döda pixlar lite beroende på vart dem sitter för att man ska få byta skärmen.. men annars så använder du dig av distansköpe lagen eller vad de heter.. då får du lämna tillbaka varan om du inte är nöjd. sen kan du köpa en till senare. snacka bara med företaget du beställde av så är de skylldiga att skicka ut en lapp så du slipper betala frakten. samma med embalaget om du sabbat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordnoxx
Har en precis sådan skärm på väg hem ja med.. och ja tror att man måste ha 5-7 döda pixlar lite beroende på vart dem sitter för att man ska få byta skärmen.. men annars så använder du dig av distansköpe lagen eller vad de heter.. då får du lämna tillbaka varan om du inte är nöjd. sen kan du köpa en till senare. snacka bara med företaget du beställde av så är de skylldiga att skicka ut en lapp så du slipper betala frakten. samma med embalaget om du sabbat det.

Du har inte rätt att bruka skärmen, förstöra emballaget och
företaget är inte skyldiga att betala frakten vid ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du har inte rätt att bruka skärmen, förstöra emballaget och
företaget är inte skyldiga att betala frakten vid ångerrätt.

hmm.. okay.. jag köpte en tft för 1 månad sen som hade 2 döda pixlar som satt så illa till att ja inte ville ha skärmen. När ja snackade med företaget så sa de att ja inte kunde byta med pixelgarantin eftersom att de var för några döda pixlar. Men han ja snackade med sa att ja kunde använda distanslagen eller vad de heter och skicka tillbaka det.. sen fick ja säga min adress och de skickade lappen så man slipper betala frakten. Hade dock inte haft sönder emballaget.Men ja trodde det gällde samma som när man skickar in saker på garantin.

Om ja har haft helt fel så ber ja om ursäkt för vilseledande

EDIT:

Såhär skriver Dustin.se om distansavtalet:
Konsument har på sätt lag om konsumentskydd vid distansavtal mm närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Dustin lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Detta skulle jag tolka som att om man använder en skärm försiktigt utan att repa den osv och har orginalförpackningen kvar så kan man skicka tillbaks den.

Men jag är inte säker som sagt tidigare. ber om ursäkt om ja har fel nån får gärna rätta mej.

//Isak

Permalänk

så med andra ord man kan lämna den tillbaka sen man kan köpa ett ny ??

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prishtina
så med andra ord man kan lämna den tillbaka sen man kan köpa ett ny ??

Eftersom jag inte är 100% säker så kan ja inte ge ett 100%igt svar.. Beror nog lite på vart du har köpt den. Men kontakta företaget och säg att du vill lämna tillbaks den för att du ångrar dig.Det skadar ju inte att försöka. Du behöver enl. lag inte uppge varför du ångrar dig iaf.. det är ja säker på.

Men på dustin kan man lämna tillbaks det iaf. så tolkar iaf jag texten på deras sida.

//Isak

Permalänk

Jo men jag va ju där ang pixelfel så jag vet inte, han vet ju vart problemet är så jag vet inte nu om det funkar att säga att jag är inte nöjd så jag ville lämna den tillbaks, men ja tänker inte ha en sån skärm.

Mina kompisar säger men va fan den syns ju inte men jag är sån så fort jag köper nåt nytt den skall va 100% inte 99% annars säljer jag den för 700kr billigare el nåt om nån ville ha den alltså på db.com kostar det 4200kr från mig 3500kr med ett pixelfel

Den är bra annars jag är helt nöjd med bilden osv funkar PRIMA till spel men men men pixelfelet stör mig

Det finns ett annat (sista) alternativ till slut jag lämnar hela datan tillbaks om de inte gör nåt åt skärmen, jag köpte hela data där ju för 24.000kr

Man har väl 30 dagar öppet köp antar jag eller??

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

I och med att man själv får bekosta frakten och kanske måste pröva några skärman innan man blir nöjd så kan det bli en ganska dyr affär.

Köper man samma modell från samma företag så kan det även hända att man får samma skärm nästa gång

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

det är sant men hoppas att jag inte har sån otur igen

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen har man inte inte 30 dagars öppet köp, man har inte ens bytesrätt.
Men vid distansköp har man 14 dagar ångerrätt. Dvs att man har rätt
att lämna tillbaka en vara om man ångrar sig och få pengarna tillbaka.

Vissa företag lämnar 30 dar öppet köp. Självklart får företag lämna bättre villkor än KKL.

"Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot."
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

-----------------------------------

lordnoxx:

Ur Dustin Homes försäljningsvillkor:

"Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta Dustin home AB:s kundservice på e-post till kundservice@dustinhome.seeller via Dustin home AB:s hemsida på www.dustinhome.se och uppge order- eller fakturanummer för att få en förbetald fraktsedel med tilldelat returnummer för retur av varan."

Schyssta puckar, det är sånt man gillar som kund.

Permalänk

ja men gäller det hos alla datorbutiker eller bara dustin? och där jag köpte den dom vet att skärmen har ett pixelfel....

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prishtina
ja men gäller det hos alla datorbutiker eller bara dustin? och där jag köpte den dom vet att skärmen har ett pixelfel....

Lagen är grundande och gäller alla. Vad som gäller utöver den får du kolla i företagets försäljningsvillkor.

Vanligtvis får man leva med att TFT inte är 100% felfria. Annars får man köpa en med pixelgaranti som kostar därefter.

Permalänk

jag tycker att dom borde ändra på lagen eller få priserna lägre jag menar skärmarna är fan inte billiga man ger över 4000kr så får man en shit fan är deta va?? helt sjukt

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
lordnoxx:

Ur Dustin Homes försäljningsvillkor:

"Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta Dustin home AB:s kundservice på e-post till kundservice@dustinhome.seeller via Dustin home AB:s hemsida på www.dustinhome.se och uppge order- eller fakturanummer för att få en förbetald fraktsedel med tilldelat returnummer för retur av varan."

Schyssta puckar, det är sånt man gillar som kund.

Jo.. det är därför ja alltid handlar på dustin. kanske lite dyrare. men supporten och allt annat är underbart där. om man är osäker så ringer man bara o frågar så förklarar de och ger en det bästa alternativen. försöker inte blåsa en.

Permalänk
Medlem

Inga problem att få en fraktsedel från tex datorbutiken.com. Det är bara att be om en så slipper man ligga ute med pengarna i förskott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Inga problem att få en fraktsedel från tex datorbutiken.com. Det är bara att be om en så slipper man ligga ute med pengarna i förskott.

Vad menar du med "förskott"...

Vid ångerrätt behöver inte butiken stå för returportot, däremot vid garantiåtgärder..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vad menar du med "förskott"...

Vid ångerrätt behöver inte butiken stå för returportot, däremot vid garantiåtgärder..

Japp. Jag läste inte som jag borde ha gjort.

Permalänk
Medlem

Ibland kan man låsa upp döda pixlar genom att omväxlande blinka FF0000, 00FF00 och 0000FF i ett par timmar. Kan vara värt ett försök.

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/UndeadPixel.sh...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anund
Ibland kan man låsa upp döda pixlar genom att omväxlande blinka FF0000, 00FF00 och 0000FF i ett par timmar. Kan vara värt ett försök.

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/UndeadPixel.sh...

Den verkar va bra men ja tog hem den men jag får inte att funka vet inte varför.

Det står: UDPixel.exe - Programfel

Det gick inte att initiera programmet korrekt (0x0000135). Klicka på OK för at avsluta programmert.

hmm grrrrr jag ville fan testa detta program, nån som vet vart felet är?? jag laddade hem flera gånger men det blir samma om & om

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Hedersmedlem

Requirements:

.NET Framework

Så har du det installerat?

Permalänk

thx skall testa nu

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anund
Ibland kan man låsa upp döda pixlar genom att omväxlande blinka FF0000, 00FF00 och 0000FF i ett par timmar. Kan vara värt ett försök.

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/UndeadPixel.sh...

En väldigt dum fråga kanske.. Är det där på något sätt skadligt för skärmen?! Tänkte om den kan få döda pixlar att leva så kanske den kan döda dem lika gärna.. eller?!?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prishtina
jag tycker att dom borde ändra på lagen eller få priserna lägre jag menar skärmarna är fan inte billiga man ger över 4000kr så får man en shit fan är deta va?? helt sjukt

Då skulle vi inte ha några plattskärmar för ingen skulle vilja tillverka dem.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

hmm jag testade i flera timmar men det hände inget.... iaf det funkade inte för mig synd va

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

Ett jävla gissel med döda pixlar.

Har läst någonstans (tror det var i nån tidning i ett vänterum) där en kille ringde till företaget och klagade på en död pixel, det var bara 1 och de krävdes ett par fler för att han skulle få returnera den. Killen han pratade med föreslog att han skulle öppna en mapp och låta den ligga över pixeln, och det hade tydligen fungerat.

Är glad att jag köpte en LG ultra slim som har 'zero bright pixel warranty'.
Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

viewsonic har väl oxå nolltollerans på vita pixlar senast jag kolla, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devildenied
viewsonic har väl oxå nolltollerans på vita pixlar senast jag kolla, eller har jag fel?

När jag läste på viewsonics sida om pixelgarantin så fattade ja det som att man måste ha minst 7 vita eller 7 svarta eller 7st sammanlagt för att garantin ska gälla. men ja är kass på engelska så ja kan ha missförstått det. Detta gäller då 19".

Permalänk

Jo det är sant men jag förstår inte på pixelfelet som jag har när det är vit i bakgrunden då syns den inte men om det är typ blå,svart alla mörka färger då lyser den rött, även i rött den syns inte... sjukt..

Men jag pratade me dom där jag köpte hela datan ang skärmen gissa VAD jag får ett nytt på mån eller tisdag jiiipiiiiiiiii men hoppas att jag har lite tur denna gång men jag skall öppna där paketet o testa direkt

Jag får Tacka ALLA som har varit till HJÄLP: One for ALL - ALL for One

mvh

Prishtina

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G