Permalänk
Medlem

Mobo till p4!

Hallå där! Jag ska köpa ett nytt moderkort till min p4 1,7a (willamette 400mhz) och jag vet inget om moderkort till sockel 478. Någon som vet något bra moderkort men bra chipset under 800kr ?

Mvh!

Permalänk
Medlem

asus abit dfi gigabyte gör väl bra kort.. sen får du leta vad du vill ha för features på det.. alltså hur många sataportar osv..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Re: Mobo till p4!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteaeg
Hallå där! Jag ska köpa ett nytt moderkort till min p4 1,7a (willamette 400mhz) och jag vet inget om moderkort till sockel 478. Någon som vet något bra moderkort men bra chipset under 800kr ?

Mvh!

Varför ska du köpa nytt moderkort? det gamla trasigt, eller?

Edit: Du måste vara väldigt uppmärksam på om det "nya" moderkortet stödjer gamla willamette processorer...

Edit2: Utförsäljningsvara: ASUS P4SP-MX SiS651, Ljud, Grafik, LAN, 250:-
http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=UT115

http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=12&l3=46&model=203&m...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

www.shg.biz står det att dom moderkorten som finns till sockel 478 stödjer pentium 4 från 1,5ghz till 2,0ghz. Sen står det att den stödjer northwood och prescott åxå.. då borde dom väl stödja willamette? det står åxå att dom stödjer 400mhz bus speed. Luras dom elr har jag uppfattat allt fel elr??

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteaeg
www.shg.biz står det att dom moderkorten som finns till sockel 478 stödjer pentium 4 från 1,5ghz till 2,0ghz. Sen står det att den stödjer northwood och prescott åxå.. då borde dom väl stödja willamette? det står åxå att dom stödjer 400mhz bus speed. Luras dom elr har jag uppfattat allt fel elr??

Mvh!

Man måste läsa tillverkarens spec. om vilka processorer som stöds... vilket moderkort har du i åtanke?

Vad har du för minnen, SDR/DDR/RDram??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jaha okej.. ska göra de

Jag har en massa sd-ram hemma men det finns väl inge bra chipset till 478 som måste ha sd-ram så det blir nog nåra ddr sedan åxå jag har läst att 865 chipet är bra och billigt . Stämmer det ?

Edit: Front Side Bus 800/533/400MHz står det på asus sida kan jag ha min willamette då? >Ett asus p4p88-vm
Mvh!

Permalänk
Medlem

du har massa sd-ram liggandes, men vad använder du till den dator du ska byta moderkort i?

Permalänk
Medlem

Säker på du inte har socket 423 då?

Permalänk
Medlem

Jag använder ddr ram i datorn jag har nu men den klarar bara pc2100 och jag har bara en 256mb sticka så jag ska skippa det minnet och köpa nytt minne ändå. Men vad tror ni? klarar moerkortet willamette processorer? Jag har kollat cpu-z och jag har socket 478

Permalänk
Medlem

Skippa willametten & lägg på en tusing på budgeten...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314029&cks=PRL

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har kört mitt ABIT IS-7 länge nu, och det funkar fin fint!..klockar bra oxå

Permalänk
Medlem

Har nog ett billigt Asus modekort som är riktigt finnt som du kan få köpa. Skicka ett PM vetja

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Skruvis: Jag ska fixa den där datorn och använda som htpc och spela q3 och cs.. däärför tkr jag att jag inte behöver mer prestanda och tänkte bara uppgradera så billigt som möjligt..

Maxer:Stödjer ett IS7 en willamette processor då?

Extaz: du har PM.