X1800 för AGP var falskt alarm

Permalänk
Melding Plague

X1800 för AGP var falskt alarm

<font style="font-size: 10pt"><b>X1800 för AGP var falskt alarm</b></font> <small class="small">fredag 18 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
I måndags skrev vi om att Diamond hade ett X1800 kort för AGP på gång, något som visade sig vara uppskattat. Nu har det tyvärr framkommit att det hela rörde sig om ett misstag, meddelar <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27780" target="_blank">The Inquirer</a>:
<br />
<br /><i>”Diamond updated the site with a new availability date of December, and killed off the part mentioning AGP. But, even though the statement "Slot: PCIE or AGP" has been changed to ”Slot: PCIE”, the statement "AGP Version includes VIVO" still remained on the site. After our second e-mail, Diamond rushed to kill that information as well.”</i>
<br />
<br />Tråkig nyhet för de som fick falska förhoppningar. Vi får hoppas att uppståndelsen som blev av detta får Diamond eller andra tillverkare att inse att det finns ett behov av AGP-kort.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lär dem nog förlora på,eftersom de fortfarande finns folk som vill ha agp kort

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Avstängd

många folk vill nog inte byta ut sinna agp riggar.. då dom måste köpa ny prolle moderkort grafikkort lite dyrt för många...

tycker det är trist att dom slutar med agp.!

men själv har man tagit förnuftet till fånga och kör med pci-e 7800gtx kort det sved i plånboken men men ... har väl ett kort som räcker ett tag..

Permalänk
Medlem

japp när agp fortfarande tillför tillräckligt med bandbredd. tycker dem hoppade på pci-e för tidigt.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

tänk så mycket nya moderkort alla måste köpa, det är ju typ de bästa som kunde "hända" för moderkortstillverkare

Permalänk
Medlem

Kartell bildningen mellan moderkort och grafiktillverkare säger jag bara..

hade verkligen hoppats på agp kort denna generation

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur mycket bandbrädd som korten egentligen använder.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

tänk nu lite här inne, saken är den här att spelen som görs framöver kmr agp inte till att palla med oavsett vilket grafikkort du har*_* säger sig själv klart det finns gott om bandbredd för några månader framöver men dock inte länge till., vill ni spela dom nya spelen köp nya grejer då enkelt. köp ett moderkort som har både agp och pci-e då ? enkelt ny prolle e inte dyrt och har ni inte cashenså får ni helt enkelt spara eller skita i vilket och lira dom spelen som finns idag.

Agp e gammalt nu men funkar bra fortfarande men dock inte länge till bara att acceptera. vill man lira fetaste spel får man köpa fetaste komponenter också. så funkar det och har alltid funkat

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Inte nödvändigt vis. Finns många som fortfarande sitter med gamla plankor och därtill hörande processorer. Visst kommer det nytt hela tiden, men så länge det inte överträffar det gamla så ska man inte behöva köpa nytt.
Jag är övertygad om att AGP fortfarande kommer rocka på ett bra tag till, så länge man kör med bra kort. Man kan utan bekymmer köra alla spel idag om man bara har bra kort nog.

Det var ju en lite synd nyhet detta...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Det här säger allt om Diamond som märke. Håll er i från dom, dom har ju konkat en gång redan.

Permalänk
Discokungen

Tråkigt att företag inte tycker att det finns en marknad för AGP-kort...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

A.N'doja:
Vad **** snackar du om? Detta har ingenting med framtidens spel att göra, vi snackar om grafikkort, och de grafikkort som finns idag, inte de som kommer imorgon. Jag tror att AGP är fullt tillräckligt även för de senaste grafikkorten man kan köpa nu så vad har det med framtiden att göra? Visst att det är oundvikligt att behöva byta upp sig till PCI-E någon gång, men varför ska folk som har bra datorriggar med AGP behöva byta moderkort för att köpa det senaste grafikkortet när det egentligen inte behövs? Svara mig på detta, om jag har ett populärt moderkort typ MSI Neo2 för soket 939, en FX 57:a och 2gig ram som jag kör med låga timings. Där har du ett bra system som kör på AGP. Det är inte så att alla som sitter med AGP har gamla AMD XP 2000+ som endå inte pallar hänga med ett X1800.

Det system jag skrev är kanske inte något som är så jättevanligt, men ta en 3500+ processor och 1GB ram istället så har du något som jag tror väldigt många sitter med idag. Varför ska vi behöva köpa ett nytt moderkort för 1500kr bara för att kunna använda det senaste grafikkortet när det egentligen inte finns några problem med att köra det på det system vi har annat än att grafikkortstillverkarna inte vill att vi ska få göra det.

På dig låter det som att "äg alla som sitter med gamla ruttna system som kör på AGP borde väll fatta att man måste uppdatera datorn ibland" Det finns faktiskt folk som sitter på datorer med AGP som skulle piska din om de bara kunde få ett X1800 eller Nvidias motsvarighet 7800GTX som fungerade på deras dator.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

AGP är en gammal standard, dags att uppgradera era datorer grabbar om ni skall hänga med
Visst jag förstår om det blir dyrt men har man råd med ett grafikkort för 6000 så kan man lika gärna uppgradera hela burken på en gång, annars blir ju övriga systemet en flaskhals.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

NEEEEEEJ FAN!

Edit: Fan också, hade verkligen hoppats på det. Men nVidia skulle ju göra ett nytt AGP kort iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
AGP är en gammal standard, dags att uppgradera era datorer grabbar om ni skall hänga med
Visst jag förstår om det blir dyrt men har man råd med ett grafikkort för 6000 så kan man lika gärna uppgradera hela burken på en gång, annars blir ju övriga systemet en flaskhals.

Så bara för att man har råd skall man behöva lägga ut ännu mer pengar då eller???

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Naturligtvis era djävlar! Locka oss med sådant gör bara folk hoppfulla och i slutändan arga. AGP is still alive you ******!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

YESS GÖTT:D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

)ExecutoR(, väl skrivet! Sitter själv med en AGP-rigg. En AMD på närmare 2.6GHz och 1.5GB ram, tillsammans med ett 9800PRO som nått slutet av sin storhetstid. Men tack vare den här satans standarden måste jag, helt omotiverat, lägga ut en tusenlapp på ett nytt moderkort bara för att kunna köra de nyare grafikkorten.

Tycker det är dåligt att dem inte kan släppa high-end-korten i AGP-format. Marknadens finns ju uppenbarligen. AGP är ingen flaskhals än så länge.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Grafikkortstillverkarna = kartellcpsvin! Lindrigt sagt... Enligt mej!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

jag e fett nöjd med mina prylar och det går fint även i agp 4x, har ändå mer än 6000p i 3dmark 05 känns rätt ok med 1800:- för ett sånt kort, men vill folk köpa det senaste, så varsegod

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Det här säger allt om Diamond som märke. Håll er i från dom, dom har ju konkat en gång redan.

Har du någon erfarenhet av DIAMOND ens? Jag sköter om mina två DIAMOND 2001 PCI (S3 trio v+ 2mb) som små kattungar.. Oumbärliga vid gfx-bios flash.. felsökning... och annat sen att korten är 7-8 år gamla gör ingenting. diamond var ett fint gammalt märke än gång i tiden. haha

Permalänk
Medlem

Som sagt, AGP är ingen flaskhals. När PCI-E kom så behövdes inte ens AGP8x, AGP4x fungerade fint även på de snabbaste korten. Vet inte hur det är idag men man kommer väldigt långt på AGP8x och håller med om att det är riktigt onödigt att behöva byta moderkort bara för att man vill ha ett nytt grafikkort när resten av burken är tillräckligt bra.

Mycket roligare med kompatibla standarder. Såsom AGP 4x->8x. Inget man behövde bry sig om och när AGP8x väl behövdes så fanns det inte en dator med AGP4x kvar (som nån skulle villja köpa ett nytt grafikkort till).

Synd att det inte blev PCI-X istället. Tänkte köpa ett lite finare kontrollerkort till datorn men tänkte knappast göra det till PCI. Med PCI-X hade jag kunnat köpa det till min dåarande burk och sen behålla det när jag bytte. Men nu var jag tvungen att köpa nytt moderkort, processor, grafikkort och passande ram minne bara för att jag ville ha ett nytt kontrollerkort (grafikkortet var väl inte tvunget till men kul att köpa ett moderkort med AGP idag när de redan verkar ha slutat släppa produkter för det).

Permalänk
Medlem

Håller med många av de föregående talarna. Känns som att PCIe tvingades fram för att nVidia skulle kunna prångla ut SLI-brädor och hoppas på att folk skulle köpa dubbelt så många grafikkort. Finns som sagt inget som motiverar övergång från AGP till PCIe idag, och då är det ändå ett helt år sedan PCIe började komma starkt. Hur många andra sorters kort finns det t ex som utnyttjar PCIe 1x, 4x och 8x? Det enda jag hittat var ett svindyrt nätverkskort. De verkliga SATA hastigheterna är fortfarande inte i närheten av de teoretiska osv osv.

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem

sli och crossfire är överreklamerat..
Det var nån som fick en snilleblixt att folk skulle bli tvungna att byta moderkort i samma veva. Det känns bara dumt att skrota kapabla moderkort med nforce3

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
YESS GÖTT:D

Och här ser vi nån som nyss har köpt nytt system med PCI-e, för att kunna skaffa bättre grafikkort, och om X1800 hade kommit till AGP hade han gråtit blod över bortkastade pengar.

I alla andra situationer är du en komplett nolla.

Permalänk

Många kloka inlägg, te.x. )ExecutoR(s och i princip alla andra förutom:eckim

ThunderHawk82, brukar du som jag också se på textad Pingu? ? ?

Då blir det ett X850 XT PE, #"%&/()¤/"(=¤ Diamond

Känns ju inte helt otroligt att det kommer en APG ver. av X1800 eller 7800 när jag precis köpt X850XTn....

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
A.N'doja:
Vad **** snackar du om? Detta har ingenting med framtidens spel att göra, vi snackar om grafikkort, och de grafikkort som finns idag, inte de som kommer imorgon. Jag tror att AGP är fullt tillräckligt även för de senaste grafikkorten man kan köpa nu så vad har det med framtiden att göra? Visst att det är oundvikligt att behöva byta upp sig till PCI-E någon gång, men varför ska folk som har bra datorriggar med AGP behöva byta moderkort för att köpa det senaste grafikkortet när det egentligen inte behövs? Svara mig på detta, om jag har ett populärt moderkort typ MSI Neo2 för soket 939, en FX 57:a och 2gig ram som jag kör med låga timings. Där har du ett bra system som kör på AGP. Det är inte så att alla som sitter med AGP har gamla AMD XP 2000+ som endå inte pallar hänga med ett X1800.

Det system jag skrev är kanske inte något som är så jättevanligt, men ta en 3500+ processor och 1GB ram istället så har du något som jag tror väldigt många sitter med idag. Varför ska vi behöva köpa ett nytt moderkort för 1500kr bara för att kunna använda det senaste grafikkortet när det egentligen inte finns några problem med att köra det på det system vi har annat än att grafikkortstillverkarna inte vill att vi ska få göra det.

På dig låter det som att "äg alla som sitter med gamla ruttna system som kör på AGP borde väll fatta att man måste uppdatera datorn ibland" Det finns faktiskt folk som sitter på datorer med AGP som skulle piska din om de bara kunde få ett X1800 eller Nvidias motsvarighet 7800GTX som fungerade på deras dator.

jag förstår vad du skriver men som sagt folk bölar att de nya grafikkorten inte kmr till agp och då skriver jag att det är väl inte så konstigt böla på då.

vill man ha det fetaste så får man köpa det fetaste också.

och svar nej finns inget med AGP som kan TA min dator i spel dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
vill man ha det fetaste så får man köpa det fetaste också.

Det fetaste är inte alltid bättre - utan helt ärligt oftast bara slöseri med pengar. AGP fungerar minst lika bra som PCI-E, varför ska inte de senaste korten släppas till AGP också?

Eller orkade du bara inte läsa allt?

Permalänk

varför kan du inte stoppa i ett Fx-57 i ett socket 754 ??
det borde ju funka precis lika bra elle ???

förstår inte varför endel är lite trångsynta. Agp är gammalt Pci express är nytt anledningen Endast att folk skulle fortsätta att göra till agp är ju för att folk kanske inte har råd eller helt enkelt tycker synd om dom av olika skäl. varför köper folk inte socket 754 lika mycket nu som innan ?. för att det finns socket 939 blandannat o.s.v det säger ju sig själv , asså missförstå mig rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför kan du inte stoppa i ett Fx-57 i ett socket 754 ??
det borde ju funka precis lika bra elle ???

förstår inte varför endel är lite trångsynta. Agp är gammalt Pci express är nytt anledningen Endast att folk skulle fortsätta att göra till agp är ju för att folk kanske inte har råd eller helt enkelt tycker synd om dom av olika skäl. varför köper folk inte socket 754 lika mycket nu som innan ?. för att det finns socket 939 blandannat o.s.v det säger ju sig själv , asså missförstå mig rätt.

Trångsynta? Korten som finns på marknaden behöver inte bandbredden som PCI-e erbjuder, och skulle klara sig på AGP i stort sett lika bra. Därför kan man tycka att de kunde släppa AGP-varianter av de nya highendkorten. Är det trångsynthet?

Och kom inte med skitsnacket att "ööh ska du köpa dyrt kort kan du lika gärna slänga upp 2000 till för ett moderkort också", för det håller inte. Inte nog med att 2000 inte är lite pengar även om man har köpt ett kort för det tredubbla, det är en krånglig procedur att byta moderkort, som man gärna slipper.

Jämförelsen med processorsockets var för övrigt väldigt dåligt geomtänkt.