Skyddar skydden verkligen?

Permalänk
Melding Plague

Skyddar skydden verkligen?

<font style="font-size: 10pt"><b>Skyddar skydden verkligen?</b></font> <small class="small">fredag 18 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Säkerhet- och krypteringsgurun Bruce Schneier har publicerat en artikel på <a href="http://www.wired.com/news/privacy/0,1848,69601,00.html" target="_blank">Wired</a> om några problem som upptäckts efter att Sony släppte sitt skadliga kopieringsskydd. Till skillnad från de flesta som skapar virus och andra program dåliga för säkerheten är Sony ett väldigt stort, väldigt rikt internationellt företag som har väldigt många advokater. Detta gjorde att vissa tillverkare av antivirus- och andra säkerhetsprogram inte vågade göra något åt Sonys program. Ska storföretagens skadliga program stå över lagen eller programmen som ska skydda oss mot skadoprogram?
<br />
<br /><i>Who are the security companies really working for? It's unlikely that this Sony rootkit is the only example of a media company using this technology. Which security company has engineers looking for the others who might be doing it? And what will they do if they find one? What will they do the next time some multinational company decides that owning your computers is a good idea?</i>
<br />
<br />Läs hela artikeln hos <a href="http://www.wired.com/news/privacy/0,1848,69601,00.html" target="_blank">Wired</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Flest jurister vinner! så är det tyvärr :/ ...

Det gör det ännu viktigare att verklige bojkotta SONY för att visa att vi inte tillåter att stora företag står över lagen

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<i>What will they do the next time some multinational company decides that owning your computers is a good idea?</i>
<br />

Nån större skillnad? Microsoft kan ju redan göra vadfan de vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandalfon
Nån större skillnad? Microsoft kan ju redan göra vadfan de vill

Microsoft har väl lagt till/tillkänna givit att de ska lägga till Sonys rootkit till sitt anti-spywareprogram så de gör inte bara dåliga saker.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

spiner vidare på ditt inlägg [vEX]... ska inte glömma att MS fler gånger blivit dömda för marknadsföringsbrott/konkurrensbrott speciellt i EU. Sitter bara och väntar på att det nu är Sony`s tur...

BTw: var inne och kollade på MS Antispyware.. tror de har lagt ditt det nu...

Permalänk

Evil companies is going down.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Var tog "uppsåt" vägen? Låt toppcheferna sitta inne ett par år så slutar dom nog med att släppa ut dylika softwares i framtiden. Skönt ändå att uppslutningen mot Sony varit så kompakt. Den dåliga publiciteten kanske får dom att fundera o förstå....

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Fånigt

Hahah! Kan inte förstå att folk kallar Sony för onda för en sån fånig sak. M$ har fifflat och strulat i tjugo år snart och det är bara deras anhängare som klagar på Sony nu.

Om en kille på Sonys amerikanska avdelning tabbar sig rejält tror helt plötsligt världen att allt med Sonystämpeln är skit och borde bojkottas.

McDonalds levererade ett friterat hönhuvud bland ett par McNuggets en gång. Hur kan ni fortfarande dit?
M$ tvingade vissa småföretagare under 80-talet att sluta sälja Ataris speldatorer, annars tappade de försäljningsrätten på M$s produkter. Varför läser du detta inlägg via operativsystemet Windows? Har du ingen moral i kroppen?
Systembolaget mutade sin personal och annordnade firmafester för 14 miljoner kronor. Varför åker folk fortfarande och köper öl därifrån(monopol, visst. Men ni förstår vad jag menar)?

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk

Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Hahah! Kan inte förstå att folk kallar Sony för onda för en sån fånig sak. M$ har fifflat och strulat i tjugo år snart och det är bara deras anhängare som klagar på Sony nu.

Om en kille på Sonys amerikanska avdelning tabbar sig rejält tror helt plötsligt världen att allt med Sonystämpeln är skit och borde bojkottas.

McDonalds levererade ett friterat hönhuvud bland ett par McNuggets en gång. Hur kan ni fortfarande dit?
M$ tvingade vissa småföretagare under 80-talet att sluta sälja Ataris speldatorer, annars tappade de försäljningsrätten på M$s produkter. Varför läser du detta inlägg via operativsystemet Windows? Har du ingen moral i kroppen?
Systembolaget mutade sin personal och annordnade firmafester för 14 miljoner kronor. Varför åker folk fortfarande och köper öl därifrån(monopol, visst. Men ni förstår vad jag menar)?

Antagligen för att de själva inte drabbats? Chansen är nog större att de får en av dessa("infekterade") skivor än att något av det ovanstående drabbar dem.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Antagligen för att de själva inte drabbats? Chansen är nog större att de får en av dessa("infekterade") skivor än att något av det ovanstående drabbar dem.

Jo det är sant, men nu var det en fråga om att hata Sony och bojkotta deras produkter. Ärligt talat vet jag inte ens vilka skivor det är som innehåller detta program, men jag kör inga och känner för den delen inte ens till några applikationer gjorda av Sony.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Hahah! Kan inte förstå att folk kallar Sony för onda för en sån fånig sak. M$ har fifflat och strulat i tjugo år snart och det är bara deras anhängare som klagar på Sony nu.

Om en kille på Sonys amerikanska avdelning tabbar sig rejält tror helt plötsligt världen att allt med Sonystämpeln är skit och borde bojkottas.

McDonalds levererade ett friterat hönhuvud bland ett par McNuggets en gång. Hur kan ni fortfarande dit?
M$ tvingade vissa småföretagare under 80-talet att sluta sälja Ataris speldatorer, annars tappade de försäljningsrätten på M$s produkter. Varför läser du detta inlägg via operativsystemet Windows? Har du ingen moral i kroppen?
Systembolaget mutade sin personal och annordnade firmafester för 14 miljoner kronor. Varför åker folk fortfarande och köper öl därifrån(monopol, visst. Men ni förstår vad jag menar)?

Orelevanta liknelser. Det var väl kanske inte så att McDonalds hade planerat att lägga i ett hönshuve per miljonte McNugget. Sen att MS har gjort en massa skit är också en annan sak, fokus nu måste väl ändå ligga på att Sony har riktat in sig på att krångla till det ordentligt för folk.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Orelevanta liknelser. Det var väl kanske inte så att McDonalds hade planerat att lägga i ett hönshuve per miljonte McNugget. Sen att MS har gjort en massa skit är också en annan sak, fokus nu måste väl ändå ligga på att Sony har riktat in sig på att krångla till det ordentligt för folk.

Ehm, njaa jag tror inte det var meningen av Sony att piratskyddet skulle främja spridandet av virus eller att processen skulle stjäla en massa kraft osv. Det var bara otur att de lät några träskallar programmera det hela. Från början handlade det ju bara om att de ville skydda vad som var deras.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Hahah! Kan inte förstå att folk kallar Sony för onda för en sån fånig sak. M$ har fifflat och strulat i tjugo år snart och det är bara deras anhängare som klagar på Sony nu.

Om en kille på Sonys amerikanska avdelning tabbar sig rejält tror helt plötsligt världen att allt med Sonystämpeln är skit och borde bojkottas.

McDonalds levererade ett friterat hönhuvud bland ett par McNuggets en gång. Hur kan ni fortfarande dit?
M$ tvingade vissa småföretagare under 80-talet att sluta sälja Ataris speldatorer, annars tappade de försäljningsrätten på M$s produkter. Varför läser du detta inlägg via operativsystemet Windows? Har du ingen moral i kroppen?
Systembolaget mutade sin personal och annordnade firmafester för 14 miljoner kronor. Varför åker folk fortfarande och köper öl därifrån(monopol, visst. Men ni förstår vad jag menar)?

Köper inte Sony`s skit längre. Sista produkten från dom var en Sony Ericsson för 1,5 år sedan. Sedan dess har jag hållit mig borta. MS ska vi inte ens diskutera sista gången jaag köpte deras produkter.

McSkit äter man inte på, de kan ju inte göra ordentlig mat där. Fast 200 miljoner fetta amerikaner håller nog inte med mig...

Varför handla på systemet när man bor i skåne? Tar 40min med tåget till köpenhamn, eller så tar man en dagstur till tyskland

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Köper inte Sony`s skit längre. Sista produkten från dom var en Sony Ericsson för 1,5 år sedan. Sedan dess har jag hållit mig borta. MS ska vi inte ens diskutera sista gången jaag köpte deras produkter.

McSkit äter man inte på, de kan ju inte göra ordentlig mat där. Fast 200 miljoner fetta amerikaner håller nog inte med mig...

Varför handla på systemet när man bor i skåne? Tar 40min med tåget till köpenhamn, eller så tar man en dagstur till tyskland

Haha! Jojo, men nu var det inte just dig jag syftade på

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Hahah! Kan inte förstå att folk kallar Sony för onda för en sån fånig sak. M$ har fifflat och strulat i tjugo år snart och det är bara deras anhängare som klagar på Sony nu.

Om en kille på Sonys amerikanska avdelning tabbar sig rejält tror helt plötsligt världen att allt med Sonystämpeln är skit och borde bojkottas.

McDonalds levererade ett friterat hönhuvud bland ett par McNuggets en gång. Hur kan ni fortfarande dit?
M$ tvingade vissa småföretagare under 80-talet att sluta sälja Ataris speldatorer, annars tappade de försäljningsrätten på M$s produkter. Varför läser du detta inlägg via operativsystemet Windows? Har du ingen moral i kroppen?
Systembolaget mutade sin personal och annordnade firmafester för 14 miljoner kronor. Varför åker folk fortfarande och köper öl därifrån(monopol, visst. Men ni förstår vad jag menar)?

kontentan av ditt resonemang är att antingen står man upp mot ALLT som är fel i världen, eller inget alls. Dvs, bo i en stuga djupt i skogen, odla din egen mat, konsumera inget som kan ha skadat nåt/någon, träffa ingen etc etc....

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
kontentan av ditt resonemang är att antingen står man upp mot ALLT som är fel i världen, eller inget alls. Dvs, bo i en stuga djupt i skogen, odla din egen mat, konsumera inget som kan ha skadat nåt/någon, träffa ingen etc etc....

ELLER så förstår man att en liten detalj i ett företags historia inte reflekterar hela deras verksamhet.

Your choice.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk

Re: Re: Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
ELLER så förstår man att en liten detalj i ett företags historia inte reflekterar hela deras verksamhet.

Your choice.

Väl rutet broder! Håller med dig om det mesta du skriver. Bojkotts-uppmaningarna i varannan tråd börjar bli löjlig.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Seriöst så är det ju definitivt såna här grejor vi måste bojkotta för...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Seriöst så är det ju definitivt såna här grejor vi måste bojkotta för...

Visst, bojkotta på bäst du vill då. Jag kan dock garantera att varken Ken Kutaragi eller Carl-Henric Svanberg kände till detta.

Sony innebär för min del bara högkvalitativ hemelektronik, det räcker för mig.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Väl rutet broder! Håller med dig om det mesta du skriver. Bojkotts-uppmaningarna i varannan tråd börjar bli löjlig.

Kanske har bojkottsuppmaningarna sin grund i att männiksor mer och mer känner sig maktlösa inför stor/företagen som mer än oftast gör som de vill.

Oavsett om en "liten del" av ett företag beter sig dåligt/bra så påverkas hela koncernen bra/dåligt.

Och när det gäller företag inom IT, så tycker jag att konsumenten har en konstig position där man mer och mer betraktas som kriminell eller nån form av "motpart". "Kunden har alltid rätt" verkar inte vara nåt dessa förtag har hört nån gång. (givetvis har kanske inte kunden alltid rätt, men trots allt så är det mina pengar och min rätt vart jag (kunden, dvs) skall spendera dem på)

Jag tänker inte bojkotta Sony. Dock planerar jag inte att köpa nåt av dem...

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Fånigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
Kanske har bojkottsuppmaningarna sin grund i att männiksor mer och mer känner sig maktlösa inför stor/företagen som mer än oftast gör som de vill.

Oavsett om en "liten del" av ett företag beter sig dåligt/bra så påverkas hela koncernen bra/dåligt.

Och när det gäller företag inom IT, så tycker jag att konsumenten har en konstig position där man mer och mer betraktas som kriminell eller nån form av "motpart". "Kunden har alltid rätt" verkar inte vara nåt dessa förtag har hört nån gång. (givetvis har kanske inte kunden alltid rätt, men trots allt så är det mina pengar och min rätt vart jag (kunden, dvs) skall spendera dem på)

Jag tänker inte bojkotta Sony. Dock planerar jag inte att köpa nåt av dem...

Att inte köpa ett företags produkter för att man helt enkelt inte tycker om dem tycker jag självklart är helt ok.

Men bara för att en anställd på den lokala pizzerian en gång slog ned sin mormor bestämmer jag mig inte för att sluta handla mat där ;D

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

"Men bara för att en anställd på den lokala pizzerian en gång slog ned sin mormor bestämmer jag mig inte för att sluta handla mat där ;D"

Hehe, nä, inte jag heller. Men vad har den jämförelsen med Sony-grejen att göra? Menar du att det är jämförbart? Att en Sonyanställd helt på eget bevåg gjort nåt utanför sin arbetsuppgift, typ?

Visa signatur

Hejdå