Fråga om retunering av minne.

Permalänk
Medlem

Fråga om retunering av minne.

God dag!

Jag har en fråga om att retunera ett minne. Jag beställe nämnligen ett paket åt min brorsa innehållandes DFI Lanparty 4, 3000+ Venice, X800GTO och ett Corsair XMS4000 1GB minne.

Jag fick lite blåskärmar och sånt ibland, men jag la det på processorn (den är ju klockad ^^). Fast sen körde jag memtest86 på burken och då insåg jag att det var minnena som skumma, för de klarade inte ens 233mhz i 3-3-3-8-1T som de enligt Corsair ska klara i 250Mhz.
Sen insåg jag att felet var kompabilitetsproblem mellan minnet och mobot. Minnet fungerar perfa i min dator (MSI K8N Neo2) och jag får inga fel när jag kör i 3-3-3-8-1T @ 250Mhz, som de är specificerade till.

Jag har pratat med datorbutiken och där sa de att jag kunde skicka tillbaka minnet och få det utbytt till ett annat minne, om minnet var i "vesäntligen oförändrat skick" och jag skickade tillbaka det inom 14dagar, så där sket det sig. Minnet är använt i knappt 3veckor nu (lösningen blev att jag och brorsan bytte minnen tillfälligt).

Men jag har fått en tanke, kan jag reklamera minnet? För på i den datorn så är det ju en felaktivprodukt. Men det är ju endå inte en felaktigprodukt, då det fungerar på andra moderkort.

Sen har jag en fråga angående försäljning av minnet (sista utväg), ska jag skicka med en kopia av kvittot från DB.com där alla andra delar står med eller hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Kompabilitetsproblem rättfärdigar inte reklamation då minnet helt enkelt uppfyller vad som lovats.

En extrem jämförelse är väl om man köper en intel-processor till ett AMD-socklat moderkort.

Varan fungerar ju felfritt och det är det som räknas.

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk

Var det ett färdigt paket som db hade satt ihop som t.ex. upgraderings kitt?
Då har du rätt att reklamera. Men köpte du delarna löst så kan du inte göra något.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Var det ett färdigt paket som db hade satt ihop som t.ex. upgraderings kitt?
Då har du rätt att reklamera. Men köpte du delarna löst så kan du inte göra något.

Jag köpte delarna lösa.

Men då, till nästa fråga. Jag ska då sälja minnet, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med kvittot till köparn. Ska jag ge han/hon en kopia av mitt kvitto, där alla andra delar står med eller hur?

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

När jag sålde en h2o pump som var köpt med dvd-brännare och minnen så tog jag en kopia av mitt orginalkvitto, tog en bläck penna och drog ett sträck över brännarna och minnena. På så sätt så kan han skicka in minnena på ditt kvitto utan att du behöver oroadig om att han ska fuska med kvittot.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
När jag sålde en h2o pump som var köpt med dvd-brännare och minnen så tog jag en kopia av mitt orginalkvitto, tog en bläck penna och drog ett sträck över brännarna och minnena. På så sätt så kan han skicka in minnena på ditt kvitto utan att du behöver oroadig om att han ska fuska med kvittot.

Ah. Okej Tackar för hjälpen!

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800