Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med dubbla kärnor?

Funderar på att införskaffa mig en AMD Athlon 64 X2 3800+ och jag undrar vad den verkliga fördelen är?

Jag har förstått att procecorn hjälper till när man tex kör många program samtidigt som kräver mycket cpu... Men hjälper de dubbla kärnorna till även i spel osv...

Hit me! Tacksam för svar.

Permalänk

Njea. I spel är det som en ~3300+ va det någon som räknade ut. Men det som är otroligt underbart är att kunna köra hur många program som helst samtidigt som man spelar

Har just nu 56 processer som tar upp 60% cpu och 1013mb minne. Och ändå kör jag folding@home Skulle lätt kunna dra igång vilket spel som helst utan att det skulle bli prestanda skillnad.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Njea. I spel är det som en ~3300+ va det någon som räknade ut.

Okej, men jag läste följande artikel innan: http://www.tweaktown.com/articles/842/1/page_1_introduction/i...

(länkad från sweclockers startsida) Tror du/ni att de båda kärnorna kommer utnyttjas mer i spel i framtiden?

Permalänk
Medlem

Kommer nog komma spel som utnyttjar den tekniken i framtiden ja. Sen är det ju inte helt fel att tillexempel kunna tabba ner spelet utan att det går segt m.m. Så det är nog säkerligen en bra CPU.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CQuest
Okej, men jag läste följande artikel innan: http://www.tweaktown.com/articles/842/1/page_1_introduction/i...

(länkad från sweclockers startsida) Tror du/ni att de båda kärnorna kommer utnyttjas mer i spel i framtiden?

Jag är väldigt övertygad av att spel kommer stödja dubbla kärnor. Med tanke på att ingen(?) processor tillverkar några nya processorer med endast en kärna. Om man inte räknar med några budget varanter då.
Men jag vet inte när dom har tänkt att börja programera spel till att stödja dubbla kärnor.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

skulle inte kalla AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz en budget processor (kostar c.a 9 papp) och den är på en kärna...

Det beror väl på om man vill vara redo för framtiden.. jag har precis köpt en amd opteron (en kärna) för 1700 spänn och den har grymmt bra prestanda i förhållande till priset, och jag antar att inom två-tre år har jag antaligen köpt en ny dator och då är förmodligen altt dual core..hårdvara som mjukvara, men just nu sparar jag hällre 2500 kronor, skippar dual core och väntar.

Visa signatur

Opteron 144 @ 1800 mhz - 1024 mb corsair-CMX 3200 - Gainward Geforce7800gt - DFI-NF4-ultra-D