Varningar hit och dit

Permalänk
Medlem

Varningar hit och dit

Detta inlägg skriver jag av anledningen av alla blöj-varningar som börjat komma på Sweclockers.

Jag lägger den i denna avdelning då det jag skriver hör hit, sen att den kanske blir låst är en sak, jag hoppas bara den blir läst och försöker bidra till en mer vettig rubriksättning och att tänka efter, före...

Det varnas hit och dit och ordet "varning för..." har fått en helt annan innebörd än vad det är menat till.

Eller vad säger ni själva?

Varning för Teknikboom ? - den är ju helt befogad varning.

Eller "Varning för företaget XX" - när det i själva verket är slutkunden som inte förstår lagar och regler gällande garanti/retur/service/support.

Det hela handlar om obefogad misskreditering avsiktlig eller inte.

Det finns två aspekter.
1: - Läsarna på sweclockers kanske inte läser tråden och ser en varning om ett företag som kanske i övrigt fungerar jättebra.
2: - Google indexerar forumet, sökningar på företagsnamnet ger då endel hits med "Varning för ...." vilket en presumtiv köpare som sökt på google inte kommer gilla, även om den är obefogad.

Till er alla som nu har problem med en leverantör, skapa hellre en tråd med ert problem istället för att varna för leverantörer och butiker utan grund.

T.ex., nisse får inte reklamera sitt grafikkort för att...
Skriv då för f-n inte "varning för XXX" utan hellre "Frågor om reklamation av grafikkort" och beskriv problemet, grafikkortet är trasigt, du har reklamerat, dom har svarat, skriv det i inlägget så kommer du få svar som sedan gör att du får en helhetsbild på problemet.
Endera så är det du som kund som är vållande till skadan, eller så har företaget gjort fel och då är möjligen texten "Varning" på plats.

Detta inlägg är så way off-topic egentligen, men jag tycker det är så jäkla tråkigt att läsa dessa Varnings-trådar hela tiden och se företag blir utsatta för den ena spottloskan efter den andra även fast dom agerat helt rätt.
Det hjälper inte att trådskaparen blir tillrättavisad i tråden, rubrikerna skapar som sagt problem för leverantören ändå, både genom att läsarna ser det och att google indexerar meningen.

Detta är väl egentligen något man ska ha skickat till moderatorer på Sweclockers men jag gör ett eget inlägg istället så fler får läsa.

Ska väl tilläggas att jag inte är drabbad av någon varningstråd, jag är helt enkelt bara en företagare som reagerar på behandlingen av andra företag på forumet...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Egentligen är detta inte så off-topic när det handlar om hur man hanterar sina köp/reklamationer hos datorföretag i ett datorforums konsument/butiksguide.

Hoppas denna tråden får vara kvar.

Håller med dig till 100%. Folk skriver exempel som du nämner när de inte är på sitt bästa humör eller bara av ren okunskap.

Man varnar inte för ett företag som inte vill fixa nåt på garanti som man inte har rätt till
eller som inte levererade igår.
Många vet inte vad som gäller.

Man varnar för nåt som är allvarligt. Exempelvis bedrägeri, inte att det tog en vecka att få hem prylar.

Jag fick en kartong utan innehåll från ett företag utomlands.
Sånt är ett exempel på vad man varnar för.

Tänk på vad ni skriver innan ni smutskastar ett företag,
så det verkligen finns grund för det.
Många problem kan faktiskt lösas direkt med ett telefonsamtal.
Inte många företag som vill lura sitt levebröd.

Permalänk
Medlem

Japp instämmer till fullo många skriver ju kraftigt överdrivna rubriker om småproblem som säkert hade lösts om personen ifråga skickat ett mail och eller ringt till de aktuella företaget och gett de lite tid att lösa tvisten ,Ett annat problem som detta kan leda till kan vara att när de nu kommer varningar om oseriösa företag så är de ingen som tar de på allvar längre

Permalänk
Medlem

Och en sak till som faktiskt måste påpekas:

Snälla, snälla, snälla. Lyft på luren och ring företaget i fråga innan ni startar ytterligare en idiotisk tråd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem

håller med er...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Håller med. "Varning" är ett ord som ska användas med förnuft.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag kunde inte ha sagt det bättre själv

Det är bara att rapportera om vi själva inte har hunnit se trådarna och fixat dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller fullständigt med dig det finns tyvärr en hel del användare på detta forum som ger felaktiga varningar, när det är kunden själv som har fel.
Är det för grov smutskastning brukar folk alltid skriva några inlägg som försvarar företaget ifrågan.

Det jag inte kan fatta är däremot att företagen ofta får både Beröm och Negativ kritik för leveranstiden. HALLÅ det är faktiskt posten levererar paketen. Visst är de befogat att ge beröm till företaget om de skickar iväg paketet samma dag/helgdagar osv gentemot företag som låter varorna ligga i 3dagar innan det skickas iväg.

Tyvärr är det så som du säkert insett att det finns en del underliga männiksor både i världen och på detta forum. Jag skulle vilja citer Vasttrafiks senaste reklam om deras förbättringsarbeten, den löd nått i stil med:

"Nej, tyvärr ej genomförbart. Tyvärr finns det en del fjortisar som fortsätter att klottra vad vi än gör." (reklamen vid en hållplats på korsvägen)

Permalänk

Jag håller helt och hållet med Decibel. Många rubriker med ordet "varning" resulterar ofta i att det visar sig att köparen inte haft rätt till det ena eller det andra. Sen har vi en del som som representerar en del företag och som löser vissa problem, men som Decibel skriver så kvarstår själva varningen i rubriken. Kanske dags att moderatorerna ändrar rubriken när man ser att själva problemet är löst.

Off topic.

Tänkte skriva:

Sweclockers medlemmar rasar mot ordet varning !:rolleyes:

Men det kändes inte helt ok.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Det är inte så lätt för användaren/kunden att låta bli att loska spott även om det är han som har fel, det säger ju sig själv. Man borde dock tänka sig för en extra gång innan man "varnar" för en återförsäljare. Speciellt om det är en av de stora aktörerna på marknaden.. "varning för dustin" hade tex bara varit dumt att skriva, oavsett hur dåligt de kanske behandlat ett visst ärende.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Re: Varningar hit och dit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel

2: - Google indexerar forumet, sökningar på företagsnamnet ger då endel hits med "Varning för ...." vilket en presumtiv köpare som sökt på google inte kommer gilla, även om den är obefogad.

Google indexerar väl inte forumet?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

rokka: vet inte hur många gånger jag fått med trådar på forumet på google..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Google indexerar forumet jättebra, det mesta finns med.

Visste ni t.ex. att länkar i signaturen höjer din egens sidas PR på google
Har exprimenterat med det lite och det funkar prima.

Men ja, google indexerar forumet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varningar hit och dit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Google indexerar väl inte forumet?

Går alldeles utmärkt att söka på sitt användarnamn + Sweclockers på google för att hitta mer eller mindre alla trådar man har postat i, inklusive sådana som inte finns längre efter ÖÄ försvann, men som finns i deras cache.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Yep, ropa inte varg i onödan... snart sitter man i klistret och en fet sak mellan skinkorna utan att någon bryr sig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
rokka: vet inte hur många gånger jag fått med trådar på forumet på google..

Humm, ni har nog rätt. My bad.
Skumt för swec har aldrig dykt upp när jag har sökt på saker. Söker iofs mest på engelska så det kanske är därför.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Humm, ni har nog rätt. My bad.
Skumt för swec har aldrig dykt upp när jag har sökt på saker. Söker iofs mest på engelska så det kanske är därför.

Det beror på att forumet är riktigt taskigt optimerat för sökmotorerna, det gör att det är svårare att få fram relevant indexering.
Skulle sweclockers satsa en vecka på lite optimering a.k.a. 50.000 eller liknande så skulle swec-forumet finnas med på de flesta sökorden inom datorvärlden

Men det är en annan historia.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Något jag även vill passa på att peka på är att vid varje "jag har problem med företag x" varpå trettio personer svarar "jag är nöjd me företag x, aldrig haft problem"

Om ni inte själva har problem men någon annan har det, skriv relevant fakta. Varje tråd är inte en handuppräkning.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Kan inte mer än instämma, en snabb googling visar vad det handlar om.

^^länk där ovan